منوی سایت

علت خاموش شدن ناگهانی بخاری

بازدیدها: 5399

علت خاموش شدن ناگهانی بخاری

حتما برای شما هم پیش آمده است که در زمستان و نیمه های شب با سرما از خواب بیدار شده‌اید و متوجه خاموش شدن بخاری شده‌اید. براستی علت خاموش شدن ناگهانی بخاری چیست؟ علت خاموش شدن شمعک بخاری گازی را می‌دانید؟ برای دانستن دلیل خاموش شدن بخاری با تیم سارجو همراه شوید تا متوجه علت خاموش شدن بخاری گازی بدون دودکش آبسال، علت خاموش شدن بخاری گازی جهان افروز و در کل علت خاموش شدن انواع بخاری شوید. ادامه این محتوا را از دست ندهید.

مطالب مرتبط: | کار در منزل شیراز |

دلایل خاموش شدن ناگهانی بخاری چیست؟

مسدود شدن مسیر گاز ورودی به مشعل اصلی بخاری

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بخاری روشن شود ولی بعد از چند دقیقه سریعا خاموش شود، مسدود بودن مسیر گاز ورودی به بخاری است.  قرار گرفتن در معرض گردوغبار و دیگر شئ های خارجی در دراز مدت می‌تواند مسیر گاز ورودی به مشعل را مسدود یا نیمه مسدود کند. در این حالت شمعک قادر به رساندن گاز به شعله برای روشن شدن نیست و شما با چرخاندن پیلوت بعد از روشن شدن شمعک موفق به روشن کردن شعله ‌های بخاری نخواهید بود.

 

علت خاموش شدن بخاری

شکسته بودن شیشه بخاری

اگر شیشه محفظه احتراق بخاری گازی شکسته و یا آسیب دیده باشد می‌تواند علت خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی باشد. شکسته بودن شیشه علاوه بر اینکه موجب خاموش شدن ناگهانی بخاری می‌شود در زیبایی ظاهری بخاری و امنیت و سلامتی شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. پس اگر شیشه بخاری شما شکسته یا آسیب دیده است، دیگر تعلل نکنید و همین امروز به فکر تعویض شیشه بخاری خود باشید.

تنظیم نبودن شمعک بخاری

وقتی که شعله شمعک بخاری تنظیم نباشد و از محل اولیه خودش جابجا شده باشد در نتیجه ترموکوپل گرم نمی‌ماند و جریان الکتریسیته ای هم که تولید می‌کند به اندازه ای نخواهد بود که هسته بوبین را در حالت جذب نگه دارد. بنابراین فنر بوبین هسته را به طرف بیرون می راند و مسیر جریان گاز را برای جلوگیری از خطرات احتمالی می بندد. همین مساله باعث خاموش شدن بخاری می‌شود.

 

کثیف بودن شیر کنترل بخاری گازی

یکی دیگر ازچیزهایی که علت خاموش شدن ناگهانی بخاری خاموش خواهد بود، کثیف بودن بیش از حد شیر کنترل بخاری گازی است. برای رفع این مشکل، پوشش روی شیر کنترل را بردارید و فیلتر آن را با یک فیلتر سالم و تمیز تعویض کنید.

نشتی شیلنگ گاز بین منبع گاز و بخاری

یکی دیگر از علت خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی، می‌تواند نشتی گاز از دو سر شیلنگ رابط بین لوله گاز و بخاری باشد. برای بررسی بیشتر بهتر است که کمی کف صابون به محل اتصال شیلنگ یا لوله به شیر گاز و شیر کنترل بخاری بزنید. در صورتی که نشتی گاز مشاهده کردید، باید شیلنگ را تعویض کنید.

تنظیم نبودن محل قرارگیری شمعک و ترموکوپل بخاری

 اگر به دنبال این سؤال هستید که شایع‌ترین علت خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی چیست؟ باید بگوییم که پاسخ در ایراداتی است که ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای ترموکوپل دستگاه و اتصالات منتهی به آن پیش بیاید. یکی از این موارد تنظیم نبودن میزان شعله و محل شمعک و ترموکوپل است.

تنظیم نبودن پیلوت بخاری گازی

تنظیم نبودن پیلوت بخاری گازی هم می‌تواند علت خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی باشد. اگر پیلوت تنظیم نباشد، یکی از شعله‌ها خاموش می‌شود و یا بوی گاز در محیط پخش می‌شود.

 

بخاری گازی

خرابی محفظه احتراق

یکی دیگر از عواملی که باید برای تشخیص علت خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی چک کنید، خرابی محفظه احتراق است. احتمال دارد که کوره درست جوشکاری نشده باشد و یا به علت پوسیدگی و سوراخ شدن گاز به بیرون نشت کند. در اینصورت حتما کوره را تعمیر و یا آن را کلا تعویض کنید.

مطالب مرتبط و پربازدید:

 

البته بجز موارد بالا علت خاموش شدن ناگهانی بخاری موارد زیر نیز می‌تواند باشد.

  • انسداد سوراخ های مشعل بخاری گازی
  • کثیف بودن شیر کنترل بخاری
  • خراب شدن محفظه احتراق
  •  انحراف نازل (ژیگلور) گاز از جای خود
  • کثیفی بیش از حد فیلتر
  • استفاده از دودکش بدون کلاهک

 

نکات طلایی در مورد استفاده و نصب بخاری گازی

گرمای بخاری همیشه لذت بخش نیست و به خصوص بخاری‌های گازی حوادث تلخی را در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی در پی دارند. در چند سال اخیر حوادث تلخی از مرگ هموطنان عزیزمان بر اثر استنشاق گاز و عدم رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از بخاری گازی شاهد بوده‌ایم. از این رو توجه شما را به رعایت نکات زیر در مورد استفاده و نصب بخاری گازی جلب می‌نماییم.

  • دارا بودن نشان استاندارد ملی ایران یک فاکتور مهم هنگام خریداری یک بخاری گازی با کیفیت و استاندارد است. مطمئنا با توجه به این مورد کمتر با این سوال مواجه خواهید شد که علت خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی چیست.
  •  در صورت قطع ناگهانی جریان گاز و خاموش شدن ناگهانی بخاری حدود ۱۰ دقیقه صبر نمایید و مجددا” بخاری را روشن کنید اگر موفق به روشن کردن شمعک با جرقه زن نشدید می توانید دریچه کوچک منبع حرارتی را باز نمایید و با استفاده از کبریت یا فندک الکتریکی دستی ، شمعک را روشن کنید.
  • به فاصله استاندار بخاری از دیوار دقت کنید، حداقل فاصله مناسب بخاری گازی از دیوار باید ۳۰ سانتی‌متر باشد.
  • اگر به محل جدیدی نقل مکان کرده‌اید، پیش از نصب بخاری یا سایر وسایل گازسوز نظیر آب‌گرم‌کن ورودی و خروجی دودکش‌ها را به دقت مورد بررسی قرار دهید و از باز بودن کامل منافذ آن اطمینان حاصل کنید.

 

 

 

سخن آخر

امیدوارم مطالعه این مطلب در رابطه با اینکه چرا بخاری یکدفعه خاموش میشود، علت خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی چیست برای شما مفید بوده باشد. اگر شما در حوزه تعمیر بخاری و دیگر سیستم های گرمایشی فعالیت دارید برای ثبت نام خود و درج آگهی با شماره 09177093591 تماس بگیرید.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 11 Average: 4.2]

نوامبر 7, 2020
دسته بندی :
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
خرید بخاری در شیراز x بخوانید...