بازدیدها: 2078
ملاصدرا شیراز جنوبی همان خیابان ملاصدرا در شیرازست که دارای ویژگی های ممتازو قابل توجهی است . در وهله اول این خیابان حد واسط بین دو محور شریانی مهم شهری یعنی خیابان زند و خیابان قصردشت واقع است . در وهله دوم این خیابان بواسطه استقرار کاربری های مهم آموزشی و تجاری درجوار آن از رتبه بالای دسترسی برخورداراست. در وهله سوم این خیابان محل رفت و آمد و تعامل اجتماعی طیف گسترده ای از شهروندان است. این خیابان حاصل رشد و توسعه شهر در فاصله زمانی دهه 30 تا 40 هجری خورشیدی است. درسالهای گذشته با افزایش میزان خدمات رسانی شهرشیراز، اهمیت این خیابان با توجه به مزیت مکانی آن افزایش یافته وهم اکنون یک راسته مهم فعالیت تجاری درشهرشیراز محسوب می گردد.
بیشتر بخوانید :
خیابان ملاصدرا از شمال با اتصال به انتهای خیابان زند و همجواری با فلکه نمازی که هم اکنون ایستگاه متروست ،آغاز می گردد. و به تقاطع پرترافیک ملاصدرا با قصردشت منتهی می شود. تنها تقاطع این خیابان شامل تقاطع خیابان ملاصدرا با خیابان خلیلی می باشد . تعداد 4 سه راهی به ترتیب از شمال به جنوب شامل سه راهی اردیبهشت، معدل ،هدایت و حکیمی دربخش شرقی خیابان ملاصدرا نقش مهمی درهدایت ترافیک از پهنه شرقی به خیابان ملاصدرا دارا می باشد.
تنوع کاربری و فعالیت دراین خیابان مشهود است. این فعالیت ها شامل انواع فروشگاه ها و مراکزعمده عرضه خدمات کامپیوتری،کافی نت و کتابفروشی ها و پاساژهای عرضه انواع البسه و مراکز آموزش عالی از جمله دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز و بانک ها می باشد.
مهمترین کاربری های مستقر درجداره خیابان شامل مرکز کامپیوتر شیراز موسوم به پی سی سنتر دانشکده مهندسی دربخش غربی خیابان است . سرتاسر این خیابان بویژه دربخش شرقی شامل کاربریهای خدمات تجاری است که بطورعمده درزمینه کامپیوتر فعالیت دارند.
خیابان های منتهای به ملاصدرا ازجمله اردیبهشت و هدایت تحت تاثیر فعالیت های موجود در خیابان ملاصدرا بوده و دفاترخدماتی به درون جداره این خیابانها گسترش یافته است. وجود کاربری های متنوع باعث سرزندگی و رونق اقتصادی خیابان شده است. لذا به نظرمی رسد که درسالهای آتی این خیابان کماکان نقش پررنگی درخدمات رسانی و جابجایی وسایط نقلیه داشته باشد.
اگرچه تراکم فعالیت و ازدحام جمعیت باعث رونق اقتصادی این محورشده لیکن فضای آن بویژه درساعات اوج صبحگاهی و عصرگاهی دچارترافیک شدید و کمبود پارک وسایط نقلیه و سروصدا می گردد. نمای ساختمان ها ازهماهنگی برخوردار نیست و مصالح ساختمانی بکار رفته در آنها بطور عمده سنگ و شیشه می باشد.
نقش پراهمیت جابجایی ترافیک به جهت حد واسط بودن بین خیابان زند و قصردشت گستردگی و تنوع فعالیت ها که منجر به رونق اقتصادی خیابان می گردد.
فضای پرتعامل اجتماعی بویژه برای قشر تحصیلکرده و دانشگاهی
همجواری با ایستگاه مترو و اتوبوس
کمبود پارکینگ جمعی و گسترش پارک وسایط نقلیه به درون خیابان های همجوار،
تعدد ورودی های پرترافیک به خیابان ،
ازدحام وسایط نقلیه درساعات اوج ترافیک ،
عدم طراحی بدنه بویژه دربخش غربی آن ،
به کارگیری مصالح نامتناسب با هویت خیابان درنمای ساختمان ها ،
عدم محصوریت خیابان به جهت غلبه عرض به ارتفاع و فقدان حس مکان