منوی سایت

قصرالدشت شیراز مهدی اباد

بازدیدها: 680

قصرالدشت شیراز مهدی اباد

در پست قصرالدشت شیراز مهدی اباد اطلاعاتی درباره مهدی آباد شیراز و خیابان قصرالدشت به دست می آوریم:

مهدی‌آباد (شیراز)

مهدی‌آباد (شیراز)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز در استان فارس ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان سیاخ دارنگون قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر (۳۸خانوار) بوده‌ است.

محله قصردشت

محله قصردشت یا قصرِالدشت یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شیراز است که در غرب این شهر قرار دارد.آب و هوای خوب و باغهای مصفا باعث گردیده که شهرت این محله شیراز نه تنها در دیگر شهرهای ایران بلکه در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز طنین انداز شود و سرمایه گذاران بسیاری از این کشورها در منطقه قصردشت اقدام به خرید باغ و ویلا نموده‌اند.

چمران شیراز
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان فارس
شهر شیراز
منطقه شهری منطقه ۶ شهرداری شیراز

باغات قصردشت در چند سال اخیر با بی توجهی مسئولین و شهرداری شیراز قرار گرفته و با تفکیک این اراضی باغات تبدیل به منطقه مسکونی گردیده و فضای باغات در حال تخریب هستند و از طرفی این مهم موجب گردیده که هوای شیراز نامطلوب و نا مطبوع گردد و وجه ی شهری به زوال رود.

بیشتر بخوانید:

ریشه شناسی

علت نام این محله هنوز مشخص نیست زیرا در این محله نه قصری وجود دارد و نه دشتی که بتوان این نام را به آن تعمیم داد؛ ولی بر اساس قول قدما، بزرگان و فرهیختگان این محل مانند محمود شعبانی (صاحب کتاب مجموعه اشعار هزارباغ) و علیرضا شاپور شهبازی (باستان‌شناس شهیر ایران) نام باستانی این منطقه هزار باغ بوده که با توجه به عمارتهای زیبایی که در بعضی از باغهای این محل مانند باغ نوابی وجود داشته‌است مانند نگین و قصری مقابل دشت شیراز خود نمایی می‌کرده و می‌درخشیده‌است. همچنین در این محله حَرَم امامزاده ای به نام شاهزاده محمد قرار دارد که به روایتی فرزند امام موسی کاظم است.

میوهای خرمالو، انار قصردشت، از بهترین میوهای باغات شیراز می‌باشند. در قدیم به «مسجد بردی» هم شهرت داشته‌است، که دلیل آن وجود یک مسجد سنگی مربوط به قرن ششم هجری در این محله‌است که کتیبه‌های سنگی آن هنوز در مسجد رئیس احمدی قصر دشت موجود است. اهالی قدیم شیراز این محله را «شربت خانه شیراز» می‌نامیده‌اند که علت اطلاق این صفت باغهای میوه فراوان این محله‌است که در وسعتی بیش از ده‌ها هکتار در گستره شهر شیراز قرار دارد.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 1 Average: 4]

دسامبر 10, 2019
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
شعب سرمایه گذاری دانش و سرمایه شیراز x بخوانید...