منوی سایت

اصول نگهداری بیمار کرونا در خانه

بازدیدها: 89

اصول نگهداری بیمار کرونا در خانه

شما چه اطلاعاتی در مورد اصول نگهداری بیمار کرونا در خانه دارید؟ ویروس کرونا چیست؟ چگونه میتوانیم از ابتلا به ویروس کرونا در امان باشیم؟

برای نگهداری بیمار مبتلا به ویروس کرونا در منزل ابتدا باید تمام وسایل فرد بیمار از دیگر اعضای خانواده جدا باشد و به دلیل تماس فرد بیمار با سطوح مختلف، باید هر روز کار ضد عفونی سطوح منزل با استفاده از محلول وایتکس یا محلول پایه الکل صورت بگیرد تا مانع انتشار ویروس کرونا باشد. با توجه به سرفه و عطسه‌های فرد بیمار باید حتما از ماسک استفاده کند و برای جلوگیری از انتشار ویروس نباید از خانه خارج شود. در خصوص دوره این ویروس باید دانست علائم خفیف آن شامل دوره ۳ تا ۵ روزه خواهد بود و در صورت تشدید بیماری، علائمی مانند درگیر شدن ریه‌ها مشاهده می‌شود که با بستری کردن بیمار دوره آن تا ۲ هفته طول خواهد کشید.

 

اصول نگهداری بیمار کرونا در خانه

اصول نگه داری بیمار کرونا در خانه

 

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس جدید (CoV) نوعی جدید از ویروس است. بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D به معنی بیماری (در انگلیسی). قبلاً به این بیماری «کروناویروس جدید ۲۰۱۹» یا «nCoV-2019» می‌گفتند. ویروس COVID-19 ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است.

 

چگونه می‌توان خطر عفونت را کاهش داد؟

با رعایت چهار مورد احتیاطی زیر می‌توانید جلوی خطر عفونت برای خود و خانواده‌تان را بگیرید:

  • دستهای‌تان را مرتب با آب و صابون یا ژل ضدعفونی الکل‌دار بشویید.
  • به هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده‌تان بگیرید، و دستمال را داخل سطح دربسته بیاندازید.
  • از تماس نزدیک با کسانی که سرما خورده‌اند یا علائمی شبیه آنفولانزا دارند اجتناب کنید.
  • اگر خودتان یا کودکتان تب دارید، سرفه می‌کنید یا احساس می‌کنید مشکل تنفس دارید حتماً به دکتر مراجعه کنید.

 

اصول نگه داری بیمار کرونا در منزل

اصول نگه داری بیمار کرونا در خانه

 

آیا قرنطینه خانگی راه حل مناسبی برای مقابله با ویروس کرونا است؟

به دلیل اینکه بیماری کووید-۱۹ یا کرونا از خانواده بیماری های عفونی و ویروسی است همواره استراحت و قرنطینه خانگی یکی از روش های طی کردن دوره این نوع بیماری ها محسوب می شود. اما به دلیل خاص بودن و خطرناک بودن ویروس کووید ۱۹ در مقایسه با دیگر ویروس های خانواده کرونا ، پیش از قرنطینه خانگی باید به نکات مهمی توجه کرد.نخست اینکه آیا فرد دارای ویروس کووید ۱۹ است یا خیر؟ فهمیدن و اطمینان از این مسئله می تواند از لحاظ بهداشتی فردی و جمعی و مدیریت شرایط بسیار موثر باشد. زیرا در شرایط عادی در حال حاضر خانواده ها با بار روانی سنگینی همراه هستند و چنانچه فردی به اشتباه وارد قرنطینه شود ممکن است عوامل روحی مخربی برای فرد و خانواده داشته باشد.

 

اما حتی اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا شده است نیز باید شرایط دیگری را مد نظر قرار داد. چنانچه فرد دارای علائم عادی ویروس کرونا همچون تب، سردرد یا سرفه باشد قرنطینه خانگی بهترین روش است زیرا در محیط خانه می توان شرایط روانی مناسبی برای بیمار فراهم کرد تا دوران نقاهت را طی کند ، ولی چنانچه فرد بیمار دارای تنگی نفس شدید و گرفتگی سخت قفسه سینه باشد باید به مراکز درمانی مراجعه و تحت نظر پزشکان قرار گیرید. همچنین در شرایطی که تب بیمار کاهش یابد و مجدد تب کند و یا اینکه سرفه های وی منجر به تنگی نفس شود باید بیمار را از قرنطینه خانگی خارج و به مراکز درمانی ارجاع داد.

 

نکات مهم برای نگهداری از فرد مبتلا به کرونا:

  • بیمار را در یک اتاق جداگانه و ضد عفونی شده قرار دهید و در آن اتاق پنجره را باز بگذارید تا هوا عوض شود.
  • حرکات بیمار را محدود کنید و تا حدی که می توانید اشتراکات خود را با او به حداقل برسانید. مثلا هرگز از آشپزخانه مشترک ، حمام و دستشویی مشترک تا حد ممکن استفاده نکنید. بهتر است تا بهبودی کامل فرد از ورود او به آشپزخانه جلوگیری کنید.
  • اعضای خانواده همگی باید در یک اتاق جداگانه از فرد مبتلا باشند یا اگر این کار برایشان ممکن نیست ، فاصله خود را با فرد بیمار تا حد ممکن حفظ کنند. مثلا در یک تخت جداگانه بخوابند.

 

اصول نگه داری بیمار کرونا در خانه

 

  • تعداد دفعاتی که به بیمار سر می زنید را به حداقل برسانید. در حالت ایده آل معمولا این بیماران نیاز به کمک ندارند و خودشان می توانند کارهای خود را انجام دهند. ملاقات کننده ها و اعضای خانواده باید تا زمانی که این افراد به طور کامل بهبود پیدا نکرده اند، با او تماس نداشته باشند.
  • هرگونه ارتباط با بیمار را کم کنید اما در صورت برخورد با او یا محیط اطرافش، هرچه سریع تر دست و صورت خود را بشویید. بهداشت دست را قبل از غذا درست کردن حتما رعایت کنید. قبل از غذا خوردن ، بعد از استفاده از توالت یا کثیف شدن دست ها حتما دستان خود را شستشو دهید و از ضد عفونی کننده ها با پایه الکل استفاده کنید. شستشو حتما باید با آب و صابون باشد.
  • بعد از شستشو حتما با دستمال کاغذی دستان خود را پاک کنید یا از حوله مخصوص استفاده کنید. حوله شما باید با حوله فرد بیمار کاملا جدا از هم باشد.

 

اصول نگه داری بیمار کرونا در خانه  روش نگهداری بیمار کرونا در خانه

 

  • حتی گاهی اوقات بهتر است که با وجود فرد بیمار در خانه، در منزل هم ماسک بزنید. تا جایی که می توانید خودتان را بپوشانید. اگر نمی توانید ماسک را تحمل کنید ، حتما بهداشت تنفسی را رعایت کنید. مثلا هنگام سرفه یا عطسه، جلوی دهانتان را بگیرید. ماسک های روی دهان شما هرگز نباید توسط فرد مبتلا به کرونا در خانه لمس شود.
  • اگر ماسک هایتان مرطوب شد، سریعا آن را دور بیاندازید و از بیمار بخواهید که هیچ گونه تماسی با مایعات بدن چه از دهان چه از مدفوع نداشته باشد. هنگام صحبت یا برخورد با او حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید.
  • ماسک ها و دستکش هایتان را دوباره استفاده نکنید.
  • هرگونه وسایل مربوط به بیمار را با آب و صابون شسته و ضد عفونی کنید.
  • هرگونه سطحی که توسط بیمار لمس شده است را مثل تخت، میز، مبلمان و … ضد عفونی کنید. از شوینده هایی استفاده کنید که حاوی 0.5 درصد سدیم هیپوکلرویت باشد.

 

اصول نگه داری بیمار کرونا در خانه

 

  • برای ضد عفونی کردن همچنین می توانید از مواد سفید کننده با آب استفاده کنید.
  • حداقل روزی یک بار حمام و دستشویی را ضد عفونی کنید. به این صورت که اول با آب و مواد شوینده آن جا را شسته و بعد محیط را ضد عفونی کنید.
  • لباس های بیمار، حوله و … را هر روز بشویید. دمای آب را برای شستشو بین 60 الی 90 درجه سانتیگراد قرار دهید و قبل از شستن لباس های بیمار، آن ها را با دستکش داخل ماشین لباسشویی بیاندازید و بعد دستکش را دور بیاندازید.
  • دستکش های نیتریل یا لاتکس بهترین گزینه برای استفاده هستند. بعد از هربار استفاده از این دستکش ها آن ها را دور بیاندازید و قبل و بعد از درآوردن دستکش ها حتما دستتان را بشویید.
  • برای بیمار یک سطل زباله جداگانه قرار دهید و همچنین برای دستکش ها و ماسک های خودتان نیز سطل زباله جداگانه داشته باشید.
  • در کل تا جایی که می توانید به خود بیمار یا هرچیزی که نزدیک اوست، نزدیک نشوید.

 

اصول نگه داری بیمار کرونا در خانه

 

درمان های تجویز شده برای بیماری کرونا چیست؟

درمان های خاصی برای بیماری های ناشی از ویروس های کرونا انسان وجود ندارد، اکثر افراد مبتلا به بیماری رایج بدن انسان به تنهایی بهبود می یابند. با این حال، شما می‌توانید برخی از چیزهایی را برای از بین بردن علائم خود انجام دهید.

  1. داروهای درد و تب را مصرف کنید (احتیاط:آسپرین را به کودکان ندهید).
  2. استفاده از یک رطوبت ساز یا حمام گرم برای کمک به کاهش گلو درد و سرفه.
  3. اگر به اندازه کافی بیمار هستید، باید مقدار زیادی مایعات بنوشید و در خانه بمانید و استراحت کنید.

 

 نگه داری بیمار کرونا خانه اصول نگه داری بیمار کرونا در خانه  روش نگهداری بیمار کرونا در خانه  بیمار کرونا در منزل

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 3 Average: 5]

مارس 12, 2020
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
درمان واریس در شیراز x بخوانید...