منوی سایت

جمعیت شیراز

بازدیدها: 55126

 جمعیت شیراز چقدر است؟

جمعیت شیراز چقدر است؟ جمعیت شیراز در سال 99 چقدر است؟ جمعیت شیراز در سال 2020 چقدر است؟ جمعیت شیراز در سال 98 چقدر است؟ جمعیت شیراز بیشتر است یا جمعیت اصفهان؟ جمعیت کل استان فارس چقدر است؟ درباره شیراز چه مطالبی است؟ جمعیت شیراز بیشتر است ایا جمعیت تبریز؟ برای پاسخ به این سوالات همراه ما باشید.

دوست داران سارجو و علاقه مندان به شهر زیبای شیراز هدف ما از ارائه ی مطلب زیر بررسی جمعیت شیراز و تغییرات آن طی سال های اخیر است. در ادامه جمعیت شهر شیراز (مرکز استان فارس) را از سال 1390 تا 1398 برای شما با توضیحات لازم شرح می دهیم. برای اینکه بدانید جمعیت شیراز در طی سالهای اخیر چه نواساناتی داشته است، با ما همراه شوید.

 

لیس کلمات پرسرچ در مورد جمعیت شیراز

جمعیت شیراز 2020 جمعیت شیراز در سال ۹9 جمعیت شهرهای ایران شهرهای شیراز جمعیت شیراز در سال ۱۳۹۹ جمعیت استان فارس جمعیت تهران توصیف شهر شیراز جمعیت شیراز جمعیت شیراز در سال 98 جمعیت شهر شیراز جمعیت شیراز در سال ۹۸ جمعیت استان فارس در سال 98 جمعيت شيراز شیراز جمعیت جمعیت شیراز ۹۸ جمعیت شیراز در سال ۹۷ جمعیت شیراز چقدر است جمعیت شیراز ۹۸ جمعیت شیراز سال ۹۹ جمعیت اصفهان جمعیت استان فارس درباره شیراز جمعیت شهرهای استان فارس جمعیت شیراز 99 جمعیت تهران Page navigationجمعیت شیراز ۹۸ جمعیت شیراز سال ۹۹ جمعیت اصفهان جمعیت استان فارس درباره شیراز جمعیت شهرهای استان فارس جمعیت شیراز 99 جمعیت تهران  


مهم ترین مطالب در مورد جمعیت شیراز در سال 99


 

مواردی که در مورد جمعیت شیراز مورد توجه است:

  • جمعیت شیراز، جمعیت شیراز در سال ۹۸، جمعیت شیراز در سال 98، جمعیت شهر شیراز، جمعیت استان فارس در سال 98، جمعيت شيراز، جمعیت شیراز در سال 1398، شیراز جمعیت، جمعیت شهر شیراز در سال ۹۸، جمعیت استان شیراز، جمعيت شيراز در سال ٩٨، جمعیت شیراز چقدر است، جمعیت شیراز در سال ۹۷، جمعیت شهرستان شیراز، تعداد جمعیت شیراز، جمعیت شهر شیراز در سال 98 جمعیت شیراز سال 98، جمعیت شهر شیراز در سال 1398، جمعیت شیراز 97، جمعیت استان فارس سال ۹۸، جمعیت شیراز ۹۸جمعیت شیراز چند نفر است؛ تعداد جمعیت شیراز، جمعیت کل استان فارس در سال98، آمار جمعیت شیراز

مهم ترین مطالب درباره شیراز

شهر شیراز، مرکز استان فارس، در دامنه‌ی کوه های زاگرس و در جنوب غربی کشور قرار دارد. اطراف شهر توسط رشته کوه‌های مرتفعی احاطه شده که در حفظ این شهر اهمیت ویژه ای دارند. میانگین دما در شیراز بین 30 تا 5 درجه‌ی سانتی گراد است. مساحت شیراز ۲۴۰ کیلومتر مربع است. بارش سالیانه ۳۳۷ میلی‌ متر و تعداد روزهای یخبندان ۲۹ روز است. شیراز پس از تبریز (در سال ۱۲۸۷ خورشیدی) و تهران (در سال ۱۲۸۹ خورشیدی)، سومین شهر ایران بوده، که در سال ۱۲۹۶ خورشیدی، نهاد شهرداری در آن تأسیس شد شهرداری شیراز به ۱۱ منطقهٔ مستقل شهری، تقسیم شده و جمعاً مساحتی بالغ بر ۲۴۰ کیلومتر مربع را شامل می‌شود.


 

جمعیت شیراز در نخستین بار در چه سالی سرشماری شده است؟

در نخستین سرشماری رسمی ایران که در سال ۱۳۳۵ خورشیدی انجام گرفت، جمعیت شهر شیراز با ۱۷۰٬۶۵۹ تن جمعیت ششمین شهر پرجمعیت ایران بود. در سرشماری شهر شیراز در سال ۱۳۵۵ خورشیدی این شهر با پیشی‌گرفتن بر آبادان به پنجمین شهر پرجمعیت ایران تبدیل شد؛ و تا سرشماری سال ۱۳۷۵ خورشیدی همین جایگاه را در اختیار داشت. در سرشماری انجام‌گرفته در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، جمعیت کرج از جمعیت شیراز پیشی گرفت.

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، جمعیت شهر شیراز در این سال بالغ بر ۱٬۲۱۴٬۸۰۸ تن بوده‌است که از این تعداد ۶۱۳٬۸۳۰ تن مرد و ۶۰۰٬۹۷۸ تن زن بوده‌اند. همچنین تعداد خانوارهای ساکن این شهر، ۳۱۵٬۷۲۵ خانوار بوده‌است. آخرین آمار در مورد جمعیت شیراز، مربوط به سال 1395 است. که در ادامه جمعیت شیراز با اطلاعات بیشتر ذکر شده است.

 

معرفی شهر شیراز

شیراز، شهری زیبا و تاریخی و حتی افسانه ای در ایران و یکی از معروف ترین مناطق کشور است. شیراز، از دیرباز تا کنون مهد فرهنگ و زیبایی بوده است. این شهر زیبا که در استان فارس و در جنوب کشور قرار گرفته است گویی تکه ای از بهشت خداست که بر روی زمین به انسان ها وعده داده شده است. شیراز یکی از شهرهای بزرگ ایران و یکی از کلان شهرهای این کشور و مرکز استان فارس است. نام شیراز در کتاب ها و اسناد تاریخی، با نام‌های مختلفی نظیر: تیرازیس، شیرازیس و شیراز به ثبت رسیده است. محل اولیهٔ این شهر در محل قلعهٔ ابونصر بوده است.

شیراز در دوران بنی امیه به محل فعلی منتقل می‌شود، شیراز به بهای نابودیِ اصطخر – پایتخت قدیمیِ فارس – رونق می‌گیرد. شیراز در دوران صفاریان، بوییان و زندیان، پایتخت ایران بوده است. شیراز از دیرباز به واسطهٔ مرکزیت نسبی اش در منطقهٔ زاگرس جنوبی و واقع شدن در یک منطقهٔ به نسبت حاصل‌خیز، محلی طبیعی برای مبادلات محلی کالا بین کشاورزان، یک جانشینان و عشایر بوده است. همچنین این شهر در مسیر راه های تجاری داخل ایران به بنادر جنوب مانند: بندر بوشهر قرار گرفته است.

 

اماکن دیدنی شهر شیراز

جمعیت شیراز در سال 98

ما در این مقاله توضیحاتی در مورد شهر زیبا شیراز به شما ارائه می دهیم

 

موقعیت جغرافیایی شیراز

شهر شیراز مرکز استان فارس است و در جنوب غربی ایران قرار گرفته است. شیراز از شمال به مرودشت و اردکان، از غرب به ممسنی و کازرون، از جنوب به فراشبند، فیروزآباد، جهرم و فسا و از شرق به استهبان، نیریز و ارسنجان محدود می رسد. مساحت شیراز ۸۹۱/۱۷۸ کیلومتر مربع است. طول آن ۴۰ کیلومتر و عرض آن ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر است و در منطقه ‌ای به وسعت ۱۲۶۸ کیلومتر مربع گسترده شده است. شیراز به سبب جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می خواند.

 


 

مقایسه جمعیت شیراز با جمعیت اصفهان و جمعیت تبریز

برای مقایسه جمعیت شهرهای ایران باید گفت که جمعیت تهران  در رتبه اول قرار دارد و سپس جمعیت اصفهان رو به افزایش و بعد از آن جمعیت مشهد و در رتبه پنجم جمعیت شیراز رقم بالایی دارد.

جمعیت شهر شیراز چقدر است؟

 جمعیت شهر شیراز در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، بالغ بر ۱٬۵۶۵٬۵۷۲ نفر بوده است. این رقم با احتساب جمعیت ساکن در حومهٔ شهر به ۱٬۸۶۹٬۰۰۱ نفر می رسد. شیراز پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت شهر ایران است. شیراز پس از تبریز (در سال ۱۲۸۷ خورشیدی) و تهران (در سال ۱۲۸۹ خورشیدی)، سومین شهر ایران بوده، که در سال ۱۲۹۶ خورشیدی، نهاد شهرداری در آن تأسیس گردیده است.

شهرداری شیراز به ۱۱ منطقهٔ مستقل شهری، تقسیم شده و جمعاً مساحتی بالغ بر ۲۴۰ کیلومتر مربع را شامل می‌شود. سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران بزرگترین سرشماری است که در این کشور انجام می‌گیرد. این سرشماری هر ده سال یک بار با هدف تعیین مشخصّات جمعیتی کشور ایران توسط مرکز آمار ایران انجام می گرفت. اما از سال ۱۳۸۵ به بعد هر پنج سال انجام می‌گیرد. در سرشماری ۱۳۹۰ جمعیّت ایران حدود ۷۵ میلیون تعیین شد. در ایران، بنابر مادّهٔ ۴ قانون مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن، هر پنج سال یک بار با فرمان رئیس جمهور اجرا می‌شود.

 

جمعیت شهر شیراز چقدر است؟

جمعیت شیراز

ما در این مقاله پاسخ سوال جمعیت شهر شیراز چقدر است؟ را به شما کاربران عزیز ارائه می دهیم

جمعیت شیراز 85

جمعیت شیراز در سال 85 عدد 1214808 بوده است.

 

جمعیت شیراز 90

جمعیت شیراز در سال 90 عدد 1/460/665 بوده است.

 

جمعیت شیراز 95

جمعیت شیراز در سال 95 عدد 1/565/572 بوده است.

 

جمعیت شیراز در سال 97

متاسفانه نمی توان در مورد جمعیت شیراز در سال 97 توضیح و یا نظر خاصی را داد. زیرا همانطور که در تیتر های قبل گفته شد سرشماری کشور هر پنج سال یک بار انجام می شود. به همین دلیل نمی توان جمعیت شیراز را در این سال ارائه داد.

 

جمعیت شیراز 98

امار جمعیت شیراز در سال 1398 به یک میلیون و پانصد و شصت و شش هزار نفر رسیده است.

 

جمعیت شیراز در سال 1399

متاسفانه در مورد جمعیت شیراز در سال 2020، جمعیت شیراز در سال 1399 ینمی توان نظر خاصی را ارائه داد. زیرا همانطور که گفته شد سرشماری ها هر پنج سال یک بار انجام می شود و آخرین آماری که در مورد جمعیت شیراز ارائه شده در سال 1398 است.

 

جمعیت شیراز

جمعیت استان فارس 98

بر اساس تقسیمات کشوری سال ۱۳۹۸ خورشیدی، استان فارس به ۳۶ شهرستان، ۹۳ بخش و ۱۱۳ شهر تقسیم شده‌است. جمعیت استان فارس98 چهار میلیون و 851 هزار و 274 نفر اعلام و شهرهای شیراز، مرودشت، کازرون و جهرم چهار شهر پرجمعیت و پاسارگاد کم جمعیت ترین شهر این استان اعلام شده است.
1. شيراز ١.٨٦٩.٠٠١ نفر
٢. مرودشت ٣٢٣.٤٣٤
٣. كازرون ٢٦٦.٢١٧
٤. جهرم ٢٢٨.٥٣٢
٥. لارستان ٢١٣.٩٢٠
٦. فسا ٢٠٥.١٨٧
٧. داراب ٢٠١.٤٨٩
٨. فيروزآباد ١٢١.٤١٧
٩. ممسني ١١٧.٥٢٧
١٠. ني ريز ١١٣.٢٩١
١١. آباده ١٠٠.٨٣١
١٢. اقليد ٩٣.٧٦٣
١٣. لامرد ٩١.٧٨٢
١٤. سپيدان ٩١.٠٤٩
١٥. كوار ٨٣.٨٨٣
١٦. زرين دشت ٧٣.١٩٩
١٧. قيروكارزين ٧١.٢٠٣
١٨. استهبان ٦٨.٨٥٠
١٩. مهر ٦٤.٨٢٧
٢٠. خرامه ٥٤.٨٦٤
٢١. گراش ٥٣.٩٠٧
٢٢. خرم_بيد ٥٠.٥٢٢
٢٣. بوانات ٥٠.٤١٨
٢٤. فراشبند ٤٥.٤٥٩
٢٥. رستم ٤٤.٣٨٦
٢٦. ارسنجان ٤٢.٧٢٥
٢٧. خنج ٤١.٣٥٩
٢٨. سروستان ٣٨.١١٤
٢٩. پاسارگاد ٣٠.١١٨

هرم جمعیتی شیراز در سال ۱۳۹۵ 
مردان سن زنان
۵۰٬۹۲۲ بیشتر از ۶۵  ۴۹٬۴۸۰
۳۰٬۷۸۵ ۶۰–۶۴  ۲۹٬۷۵۴
۳۹٬۱۰۲ ۵۵–۵۹  ۳۸٬۱۵۹
۴۴٬۶۲۳ ۵۰–۵۴  ۴۳٬۹۵۰
۵۰٬۸۲۰ ۴۵–۴۹  ۵۰٬۹۵۷
۵۳٬۱۸۹ ۴۰–۴۴  ۵۳٬۹۶۱
۷۱٬۴۹۴ ۳۵–۳۹  ۷۳٬۶۱۷
۹۱٬۹۹۵ ۳۰–۳۴  ۹۵٬۲۴۰
۸۱٬۱۳۸ ۲۵–۲۹  ۸۴٬۸۴۵
۶۰٬۹۴۶ ۲۰–۲۴  ۵۹٬۶۶۳
۵۱٬۷۷۴ ۱۵–۱۹  ۴۸٬۸۷۲
۴۹٬۸۹۹ ۱۰–۱۴  ۴۷٬۷۲۳
۵۴٬۴۲۷ ۵–۹  ۵۲٬۲۸۰
۵۴٬۳۳۶ ۰–۴  ۵۱٬۶۲۱

نظرسنجی سال ۱۳۸۹ از نظر قومیت جمعیت شیراز

اقوام کلان‌شهر شیراز
قومیت درصد
فارس
۸۴٫۴٪
ترک
۱۰٫۶٪
لر
۳٫۶٪
بلوچ
۰٫۷٪
کرد
۰٫۴٪
عرب
۰٫۴٪

روند رو به رشد جمعیت شیراز

بر اساس گزارش نتایج اولیه سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ که از سوی درگاه آمار ایران منتشر شده است، آمار جمعیت کل کشور ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر اعلام شد که ۵۱ در صد آن را معادل ۴۰ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۴۴۴ نفر را مردان و ۴۹ درصد معادل ۳۹ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۸۲۸ نفر را زنان تشکیل می دهند.

در سرشماری سال 95، جمعیت استان فارس چهار میلیون و 851 هزار و 274 نفر اعلام و شهرهای شیراز، مرودشت، کازرون و جهرم چهار شهر پرجمعیت و پاسارگاد کم جمعیت ترین شهر این استان اعلام شده است.

شیراز در سال های اخیر به شکل روز افزونی افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت را تجربه کرده است. این طور که پیش می رود شاید روزی کار به جایی رسد که این شهر همپای کرج و تهران بیشترین نرخ رشد مهاجرت را داشته باشد. نرخ رشد جمعیت در شهر شیراز 1.17 درصد است. اگر قرار بود متناسب با این نرخ رشد جمعیت شیراز بالا میرفت، پیش بینی شد که شیراز باید در سال 90 جمعیتی در حدود یک میلیون و 300 هزار نفر می داشت. در سال 90 جمعیت شیراز به یک میلیون و 700 هزار نفر رسیده بوده است و هر سال تعداد زیادی به جمعیت شیراز افزوده میشود. 400 هزار نفر بیشتر و این نتیجه افزایش مهاجرت های روز افزون به «بزرگترین ناحیه جمعیتی و اشتغال در جنوب کشور» است. این سال ها، سال اوج گرفتن بحران خشکسالی در فارس بوده و سال خالی شدن روستاهای فارس از سکنه، بنابراین هر روزه شاهد مهاجرت تعداد زیادی از ساکنین مناطق اطراف شیراز به سمت این شهر خواهیم بود.

مطالب مرتبط:

 

جمعیت شیراز چقدر است؟

جمعیت شیراز در سال 98

ما در این مقاله توضیحاتی را در مورد روند رو به رشد جمعیت شیراز به شما ارائه می دهیم

 

جمعیت استان فارس در سال 98

در مورد جمعیت استان فارس در سال 98 نمی توان نظر خاصی را ارائه داد. زیرا که در اینترنت هیچ گونه منبعی در مورد جمعیت استان فارس در سال 98 ارائه نشده است و تنها به جمعیت استان فارس در سال 1395 بسنده کرده اند.

 

مطالب مورد علاقه کاربران:

شهرستان‌های شیراز و جمعیت استان فارس 

ردیف شهرستان مرکز تاریخ تاسیس جمعیت سال ۱۳۹۰ جمعیت سال ۱۳۹۵ تراکم جمعیت
(نفر/km۲)
۱ شیراز شیراز ۱۳۱۶ ۱٬۷۰۰٬۶۸۷ ۱٬۸۱۲٬۸۹۷ ۳۴۲
۲ مرودشت مرودشت ۱۳۵۴ ۳۰۷٬۴۹۲ ۳۲۳٬۴۳۴ ۸۸
۳ کازرون کازرون ۱۳۲۵ ۲۵۴٬۷۰۴ ۲۱۱٬۳۴۱ ۶۲
۴ فسا فسا ۱۳۱۶ ۲۰۳٬۱۲۹ ۲۰۵٬۱۸۷ ۴۹
۵ داراب داراب ۱۳۳۷ ۱۸۹٬۳۴۵ ۲۰۱٬۴۸۹ ۳۱
۶ جهرم جهرم ۱۳۲۳ ۲۰۹٬۳۲۳ ۱۸۶٬۲۶۹ ۴۷
۷ لارستان لار ۱۳۱۶ ۲۲۶٬۸۷۹ ۱۷۳٬۱۸۹ ۱۳
۸ فیروزآباد فیروزآباد ۱۳۲۲ ۱۱۹٬۷۲۱ ۱۲۱٬۴۱۷ ۳۴
۹ ممسنی نورآباد ۱۳۴۰ ۱۱۶٬۳۸۶ ۱۱۷٬۵۲۷ ۲۱
۱۰ آباده آباده ۱۳۱۶ ۹۸٬۱۸۸ ۱۰۳٬۷۲۵ ۱۴
۱۱ لامرد لامرد ۱۳۶۸ ۸۳٬۹۱۶ ۹۱٬۷۸۲ ۲۳
۱۲ اقلید اقلید ۱۳۵۴ ۹۳٬۹۷۵ ۹۰٬۸۶۹ ۱۵
۱۳ کوار کوار ۱۳۸۹ ۷۷٬۸۳۶ ۸۳٬۸۸۳ ۸۱
۱۴ نی‌ریز نی‌ریز ۱۳۳۷ ۱۱۳٬۷۵۰ ۸۱٬۰۶۷ ۱۱
۱۵ زرین‌دشت حاجی‌آباد ۱۳۷۹ ۶۹٬۴۳۸ ۷۳٬۱۹۹ ۱۶
۱۶ قیر و کارزین قیر ۱۳۸۰ ۶۵٬۰۴۵ ۷۱٬۲۰۳ ۲۱
۱۷ استهبان استهبان ۱۳۳۷ ۶۶٬۱۷۲ ۶۸٬۸۵۰ ۳۴
۱۸ مُهر مُهر ۱۳۸۰ ۵۹٬۷۲۷ ۶۴٬۸۲۷ ۳۱
۱۹ زرقان زرقان ۱۳۹۸ ۵۶٬۱۰۴ ۷۱
۲۰ کوه‌چنار قائمیه ۱۳۹۸ ۵۴٬۸۷۶ ۷۸
۲۱ خرامه خرامه ۱۳۸۹ ۶۱٬۵۸۰ ۵۴٬۸۶۴ ۳۵
۲۲ گراش گراش ۱۳۸۸ ۴۷٬۰۵۵ ۵۳٬۹۰۷ ۲۹
۲۳ سپیدان اردکان ۱۳۵۴ ۸۹٬۳۹۸ ۵۱٬۱۶۶ ۲۷
۲۴ خرم‌بید صفاشهر ۱۳۷۵ ۵۰٬۲۵۲ ۵۰٬۵۲۲ ۱۹
۲۵ فراشبند فراشبند ۱۳۸۱ ۴۲٬۷۶۰ ۴۵٬۴۵۹ ۹
۲۶ رستم مصیری ۱۳۸۷ ۴۶٬۸۵۱ ۴۴٬۳۸۶ ۴۲
۲۷ ارسنجان ارسنجان ۱۳۷۵ ۴۱٬۴۷۶ ۴۲٬۷۲۵ ۲۹
۲۸ خفر باب‌انار ۱۳۹۸ ۴۲٬۲۶۳ ۲۳
۲۹ خنج خنج ۱۳۸۳ ۴۱٬۱۳۳ ۴۱٬۳۵۹ ۹
۳۰ اوز اوز ۱۳۹۸ ۴۰٬۷۳۱ ۲۸
۳۱ بیضا بیضا ۱۳۹۸ ۳۹٬۸۸۳ ۴۳
۳۲ سروستان سروستان ۱۳۸۶ ۴۰٬۵۳۱ ۳۸٬۱۱۴ ۲۲
۳۳ بختگان آباده طشک ۱۳۹۸ ۳۲٬۲۲۴ ۹
۳۴ پاسارگاد سعادت‌شهر ۱۳۸۴ ۳۱٬۵۰۴ ۳۰٬۱۱۸ ۱۸
۳۵ بوانات بوانات ۱۳۷۴ ۴۸٬۴۱۶ ۲۷٬۲۸۹ ۱۱
۳۶ سرچهان کره‌ای ۱۳۹۸ ۲۳٬۱۲۹ ۱۱

مواردی که در مورد جمعیت شیراز مورد توجه است:

جمعیت شیراز جمعیت شیراز در سال 98 جمعیت شهر شیراز جمعیت شیراز در سال ۹۸ جمعیت استان فارس در سال 98 جمعيت شيراز شیراز جمعیت جمعیت شیراز ۹۸ جمعیت شیراز در سال ۹۷ جمعیت شیراز چقدر است جمعیت شیراز ۹۸ جمعیت شیراز سال ۹۹ جمعیت اصفهان جمعیت استان فارس درباره شیراز جمعیت شهرهای استان فارس جمعیت شیراز 99 جمعیت تهران Page navigationجمعیت شیراز ۹۸ جمعیت شیراز سال ۹۹ جمعیت اصفهان جمعیت استان فارس درباره شیراز جمعیت شهرهای استان فارس جمعیت شیراز 99 جمعیت تهران  

 

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 43 Average: 4]

اکتبر 16, 2019
دسته بندی :
12
  1. رونیکا گفت:

    لطفا امار ۹٨را بگذارید اخه برای فردا تحقیق دارم دربارش زود

    1. شمس حبیبی گفت:

      سلام خسته نباشید هنوز منبعی امار نود و هشت رو تایید نکرده
      در اولین تایید اضافه خواهد شد با تشکر از شما .

  2. رونیکا گفت:

    لطفا جوابم را یک بار دیگر بدهید دیروز براتون پاسخ گذاشتم

    1. شمس حبیبی گفت:

      سلام حتما پاسخ دیروز رو بررسی میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
لیست پادگان های شیراز x بخوانید...