منوی سایت

بهترین ضد عفونی کننده برای مقابله با کرونا

بازدیدها: 509

بهترین ضد عفونی کننده برای مقابله با کرونا

با از راه رسیدن ویروس کرونا یا همان کووید- 19 به کشور ما، استفاده از محصولات ضد عفونی کننده و شوینده های صنعتی تبدیل به دغدغه ی اصلی خانواده های ایرانی شده است. این روز‌ها با تاییدشدن مبتلایان به ویروس کرونا در ایران و همچنین الزام به استفاده از ضدعفونی کننده‌ برای کرونا ویروس، میزان استفاده از ضد عفونی کننده ها بسیار افزایش یافته است. نکته قابل توجه این است که ضدعفونی کننده‌ برای مقابله با کرونا ویروس باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند تا بتوانند بر این ویروس تاثیر گذار باشند؛ بنابراین بهترین ضدعفونی کننده‌ برای مقابله با کرونا ویروس‌ها را در مقاله زیر معرفی می کنیم.

 

برخی از متداول ترین سوالات در مورد کرونا ویروس

  • الکل صنعتی ضد عفونی میکند
  • آیا الکل صنعتی ضد عفونی کننده است
  • بهترین غلظت الکل برای ضدعفونی
  • الکل صنعتی کرونا
  • خاصیت ضد عفونی الکل صنعتی
  • الکل صنعتی برای کرونا
  • آیا الکل صنعتی خاصیت ضد عفونی دارد
  • الکل ویروس را از بین میبرد
  • تاثیر الکل صنعتی بر کرونا
  • ایا الکل صنعتی برای ضد عفونی کردن مناسب است
  • نسبت الکل به آب
  • مصرف الكل و كرونا
  • پد الکلی فروش
  • الکل صنعتی خاصیت ضدعفونی دارد؟
  • مصرف الکل و کرونا
  • تهیه محلول ضدعفونی با الکل
  • نحوه استفاده از الکل صنعتی
  • محلول ضد عفونی
  • الکل صنعتی و کرونا
  • الکل صنعتی ضد عفونی میکند؟
  • ضدعفونی کننده دست و سطوح
  • محلول ضدعفونی کننده خانگی

 

علائم کرونا چیست؟

بهترین مواد ضد عفونی کننده برای مقابله با کرونا | ویروس کرونا چیست؟

 

راهکار مناسب جهت مقابله با کرونا ویروس

اولین نکته برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس، تمیز نگه داشتن دست‌ها می باشد. توصیه متخصصین این است که بهترین راه، شست‌وشوی صحیح و مکرر دست‌ها با استفاده از آب و صابون است. شست‌و‌شوی دست‌ها با استفاده از آب و صابون مانع پخش شدن ویروس هایی که درمقابل آنتیبیوتیک مقاوم اند و درمان آن‌ها مشکل است می شود. برای شست‌و‌شوی دست‌ها حداقل 20 ثانیه زمان لازم است. شستن کف دست، بین انگشتان، نوک انگشتان، شست و مچ دست را هرگز فراموش نکنید.

اما ممکن است در بعضی مواقع امکان شستو شوی دست‌ها و یا دسترسی به آب و صابون وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی برای تمیز نگه داشتن دست‌ها راه‌های دیگری مثل محصولات ضدعفونی کننده دست، الکل و … وجود دارند. از این میان همه‌ی محصولات ضد عفونی کننده برای از بین بردن ویروس کرونا موثر نیستند. ما شما خواهیم گفت که ضدعفونی کننده مناسب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

در حال حاضر همه گیری کرونا ویروس(Coronavirus) در حال وقوع می باشد. علائم کرونا ویروس (COVID-19) بسیار مشابه آنفولانزا است نظیر تب، سرفه، تنگی نفس. در موارد کمی نیز می تواند موجب عفونت شدید و حتی مرگ گردد. این ویروس اولین بار، از حیوانات آلوده ای که در کشور مبدا (چین) خرید و فروش و مصرف می شدند به انسان منتقل شده ولی اکنون اکثر موارد ابتلا به وسیله تماس انسان آلوده و مبتلا به بیماری با فرد سالم است. انتقال این ویروس از طریق تماس مستقیم با فردی که دارای علایم ابتلا به آن می باشد، ریز قطره ها عطسه و سرفه و سطوح آلوده امکان پذیر است.

 

استفاده از الکل طبی برای مقابله با کرونا

استفاده از الکل برای مقابله با کرونا

 

ویژگی های ضد عفونی کننده دست مناسب

یکی از پراستفاده‌ترین ضدعفونی‌کننده‌ها الکل‌های طبی هستند. به نظر می‌رسد که این الکل‌ها برای ازبین‌بردن میکرب‌ها و باکتری‌ها کارآمد باشند. اتانول ازجمله محلول‌های حاوی الکل هستند که برای ضدعفونی‌کردن سطح پوست استفاده می‌شوند. الکل باعث ازبین‌رفتن ساختار پروتئین‌ها و انعقاد آنها می‌شود.

این خاصیت الکل را به انتخابی مناسب و کارآمد برای مقابله با طیف وسیعی از باکتری‌ها و ویروس‌ها تبدیل می‌کند. البته اگر محلول مورداستفاده فقط از الکل تشکیل شده باشد و هیچ ماده یا ترکیب دیگری در آن نباشد، کارایی آن برای مقابله با میکرب‌ها کمتر می‌شود؛ چراکه در نبود آب، ساختار پروتئین‌ها آن‌طور که بایدوشاید از بین نخواهد رفت.

به همین خاطر است که در حالت ایدئال، در الکل‌های ضدعفونی‌کننده، بین ۶۰ تا ۹۵ درصد محلول متشکل از الکل است و درصد باقی‌مانده، به آب و ترکیب‌های دیگر تعلق می‌گیرد.

الکل خاصیت میکرب‌کشی قابل‌ملاحظه‌ای دارد، اما برای سلامت پوست خوب نیست، به‌ویژه برای کسی که می‌خواهد به‌طور مکرر دست‌ها را با آن تمیز کند.

الکل رطوبت پوست را از بین می‌برد و باعث خشکی آن می‌شود که ممکن است به ترک‌خوردن سطح پوست هم منجر شود. خشکی بیش از حد پوست و ترک‌خوردگی آن، احتمال منتقل‌شدن عفونت‌ها را بیشتر می‌کند.

بنابراین استفاده از الکل برای تمیز و ضدعفونی کردن دست‌ها با محدودیت‌هایی همراه است. مگر آنکه با اضافه‌کردن روان‌کننده و نرم‌کننده به محلول موردنظر از پیامدهای یادشده پیشگیری شود.

 

محصولات ضد عفونی کننده ی دست برای مقابله با کرونا

 

بهترین مواد ضد عفونی کننده برای مقابله با کرونا | ژل ضد عفونی کننده ی دست برای مقابله با کرونا

 

محصولات ضدعفونی‌کننده انتخاب مناسب دیگری برای تمیزکردن دست‌ها هستند. به‌طورکلی، دو نوع ضدعفونی‌کننده دست موجود است: ضدعفونی‌کننده الکلی و آنهایی که بدون الکل هستند. برای تهیه محصولات دسته دوم (بدون الکل) معمولا از مواد ضدعفونی‌کننده‌ای نظیر بنزالکونیوم کلراید (Benzalkonium Chloride) یا تریکلوزان (triclosan) استفاده می‌کنند.

این محصولات در مقایسه با ضدعفونی‌کننده‌های الکلی مزایایی دارند، ازجمله آنکه قابل‌اشتعال نیستند و احتمال آنکه به پوست آسیب برسانند کمتر است؛ اما غلظت ترکیب‌های مورداستفاده در آنها باید به حد معینی برسد؛ در غیر این صورت، برای محافظت از پوست در مقابل ویروس‌های مهلکی نظیر کرونا کارایی نخواهند داشت.

همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، الکل طیف وسیعی از باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد و این دقیقا همان‌چیزی است که اکنون به آن نیاز داریم. بنابراین می‌توان گفت که ضدعفونی‌کننده‌های دست الکلی برای مواقعی که به آب و صابون دسترسی نداریم، بهترین انتخاب هستند.

البته کارایی این ضدعفونی‌کننده‌ها هم به غلظت الکل موجود در محصول وابسته است. به‌توصیه متخصصان، محصولی که بین ۶۰ تا ۹۵ درصد آن متشکل از الکل باشد، انتخابی مناسب و ایدئال برای تمیزکردن دست‌ها است.

این محصولات معمولا حاوی روان‌کننده‌هایی نظیر گلیسیرین و نرم‌کننده‌هایی نظیر آلوئه ورا هستند که از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند و باعث آبرسانی به پوست آن می‌شوند. درنتیجه، استفاده از ضدعفونی‌کنندهٔ دستی که حداقل حاوی ۶۰ درصد الکل باشد، خاصیت محافظت‌کنندگی موردنظر را خواهد داشت.

نکته دیگر اینکه تأثیر مواد و ترکیبات ضدعفونی‌کننده و ضدمیکربِ موجود در این محصولات، آنی و مداوم است؛ به این معنا که بلافاصله پس از استفاده، میکرب‌ها را از بین می‌برند و تا مدت‌زمان نسبتا زیادی دست‌ها را پاکیزه نگه می‌دارند. در بسیاری از این محصولات، از ترکیبات دیگری نظیر غلظت‌دهنده‌ها (thickeners) و مواد معطر هم استفاده می‌شود که آسیبی به پوست نمی‌رسانند و از این بابت هم جای نگرانی نیست.

 

کارایی محصولات ضدعفونی‌کننده وابسته به عواملی است. مهم‌ترین این عوامل عبارت‌اند از:

  • چگونگی استفاده از محصول موردنظر (میزان محصول مورداستفاده طی هر بار تمیزکردن دست‌ها، مدت‌زمان اختصاص‌داده‌شده به هر بار استفاده، تعداد دفعات استفاده از محصول در طول روز)؛
  • آسیب‌پذیر بودن یا نبودن میکرب‌های موجود بر روی دست‌ها در مقابل ترکیبات فعال موجود در محصول ضدعفونی‌کننده.

در حالت کلی، اگر دست‌ها با ضدعفونی‌کننده الکلی، خوب و کامل تمیز شوند (بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه، به‌طوری‌که تمامی نقاط دست‌ها اعم از بین انگشتان و زیر ناخن‌ها با محصول موردنظر تماس پیدا کند) و پس از آن دست‌ها در معرض هوا کاملا خشک شوند، تعداد باکتری‌ها، قارچ‌ها و برخی انواع ویروس‌های غلاف‌دار سطح پوست (مثل ویروس آنفولانزا نوع A) به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

البته بیشتر ضدعفونی‌کننده‌های دست در مقابل هاگ باکتری‌ها (bacterial spore؛ هاگ: یاخته‌ای تک‌سلولی و ریز)، ویروس‌های بدون غلاف (نظیر نوروویروس) و انگل‌هایی نظیر ژیاردیا کارایی چندانی ندارند. به‌علاوه اگر دست‌ها پیش از استفاده از محصول خیلی کثیف باشند، از خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و پاک‌کنندگی محصول کاسته می‌شود.

 

روش خانگی ضدعفونی و گندزدایی سطوح برای مقابله با کرونا

 

بهترین مواد ضد عفونی کننده برای مقابله با کرونا | استفاده از وایتکس برای مقابله با کرونا

 همه ما در زندگی روزمره از محلول‌های ضد عفونی کننده که به نام وایکتس شناخته می‌شود استفاده می‌کنیم. این محلول از نظر علمی محلول هیپوکلرید سدیم است. وایکتس غلظت ۵ درصد دارد و اگر بخواهیم از وایکتس برای شستشوی سطوح و ضدعفونی کردن آن‌ها استفاده کنیم یک پیمانه از آن را با ۹ پیمانه آب شیر سرد مخلوط می‌کنیم. این محلول برای ضد عفونی سطوح بسیار کاربردی و موثر و مورد توصیه سازمان جهانی بهداشت است.

یک دستمال نخی را در آ ن خیس می‌کنیم البته با دستکش و آن دستمال را روی سطوح مد نظر می‌کشیم و این محلول وقتی که یک دقیقه روی سطح باقی بماند تمام میکروب‌ها از جمله ویروس کرونا را از بین می‌برد. بعد از یک دقیقه می‌توان با دستمال تمیز سطوح را خشک کرد.

از این محلول می‌توان در سطوح خانه و محل و کار که با آن در تماس هستیم استفاده کرد. این محلول را به اندازه مصرف روزانه تهیه کنید این محلول را به اندازه مصرف روزانه تهیه کرده و استفاده کنید و به اندازه زیاد و برای چند روز آماده نکنید. خانواده‌ها مطمئن باشند که این محلول گندزدایی کامل را انجام می‌دهد.

 

شستن دست با آب و صابون برای مقابله با کرونا

شستن دست با آب و صابون برای مقابله با کرونا

 

صابون دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی قوی برای مقابله با ویروس کرونا است. و همچنین نسبت به سایر موارد بالا در دسترس تر است. چون ویروس کرونا حالت چربی دارد شستن دست ها با آب و صابون میتواند باعث از بین رفتن این ویروس شود.

 

پیشگیری از کرونا

شما می توانید جهت پیشگیری از کرونا ویروس موارد زیر را رعایت نمایید:

 

شستن دست ها برای مقابله با کرونا

بعد از رسیدن به خانه، اولین کاری که باید انجام دهید، شستن دست‌ها است. بهترین روش این است که حداقل ۲۰ ثانیه برای شستن دستان خود با صابون و آب گرم زمان صرف کنید. حتماً کف دست خود را، بین انگشتان دست، نوک انگشتان، پشت دست‌ها، شست و مچ دست خود را به خوبی بشویید. این کار باعث می‌شود از همین گام اول از گسترش کرونا در محیط خانه جلوگیری شود.

 

ضد عفونی کردن تلفن همراه

کروناویروس همچنین می‌تواند ساعت‌ها یا حتی روزها روی سطوح سخت زندگی کند. اگر از مترو یا بی‌آرتی یا هر مکان شلوغ دیگری دور می‌کنید، تلفن شما می‌تواند هزاران ذره ریز ویروسی بر روی خود داشته باشد. عادت داشته باشید گوشی خود را مرتباً با دستمال مرطوب ضد ویروسی (آنتی باکتریال) پاک کنید.

 

لمس نکردن صورت برای مقابله با کرونا

تمام ساعاتی که بر روی صورت خود ماسک زده‌اید، از لمس ماسک و صورت خود اجتناب کنید. عادت‌های بدتان که باعث می‌شوند دستان خود را به سمت صورت‌تان ببرید را ترک کنید، برای مثال برخی افراد عادت دارند نوک بینی خود را بخارانند و یا دستان خود را زیر چانه قرار دهند و یا اصلاً ناخن انگشت خود را بجوند!

 

ضد عفونی کردن دستگیره در برای مقابله با کرونا

دستگیره درب ورودی یکی دیگر از کانون‌های اصلی ویروس کرونا در محیط منزل است. به این دلیل که هر زمان که وارد خانه شدید، دست‌های کثیف خود را روی آن‌ها قرار می‌دهید. یک بسته از دستمال مرطوب ضد ویروسی (پد الکل) را در کنار درب قرار دهید تا مطمئن شوید که مرتباً بعد از باز کردن درب، دستگیره را تمیز می‌کنید.

 

استفاده از مایع سفید کننده برای مقابله با کرونا

با تمیز کردن از طریق محلول سفید کننده، خانه خود را ضد عفونی کنید. با پاک کردن سطوح که اغلب لمس می‌شوند، می‌توانید تأثیر حضور و گسترش کرونا را کاهش دهید. لازم است سفید کننده با درصد مشخصی که بر روی ظرف آن نوشته شده است با مقداری آب مخلوط کنید تا کاملاً رقیق شود. فقط یادتان باشد، دستمالی که استفاده می‌کنید را دور بیاندازید.

 

شستن و ضد عفونی کردن سرویس بهداشتی برای مقابله با کرونا

علائم مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس جدید کرونا توسط مدفوع و لوله‌های ساختمانی قابل پخش شدن است. تمام سطوح داخل توالت حمام را مرتباً تمیز کنید. از دستگیره شیرآلات گرفته تا سیفون دستشویی، هر سطحی که دست با آن در تماس است را تمیز کنید. هواکش توالت را نیز بررسی کنید و ببینید آیا هوای آلوده را می‌تواند جذب کند.

 

تمیز و ضد عفونی کردن آشپزخانه برای مقابله با کرونا

آشپزخانه یکی دیگر از مکان‌هایی ممکن است کروناویروس گسترش یابد. هر سطحی که در حین تهیه غذا لمس می‌شود، می‌تواند ویروس را منتقل کند. بنابراین حتماً همه وسایل آشپزخانه (ظروف، قاشق و چنگال، لیوان و موارد دیگر) و میز ناهارخوری را به طور مرتب با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید تا عاری از ویروس شوند.

 

استفاده از مواد ضد عفونی کننده برای مقابله با کرونا

استفاده از مواد ضد عفونی کننده برای مقابله با کرونا

 

شستن و ضد عفونی کردن لباس ها برای مقابله با کرونا

وقتی به خانه می‌آیید، کاپشن و لباس‌های بیرونی خود را برای شستن به کنار بگذارید. پس به طور مرتب لباس‌های خود را بشویید و هر بار که به بیرون از خانه می‌روید، سعی کنید با افراد و سطوح، برخورد فیزیکی نداشته باشید. اماکن شلوغ همانند مترو، اتوبوس و موارد دیگر، می‌توانند به سرعت ویروس را به پوشاک شما منتقل کنند.

خوشبختانه این فرهنگ را در بسیاری از خانواده‌های ایرانی مشاهده می‌شود،. اما نیازی به گفتن نیست که کفش‌ها می‌توانند انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها همانند کرونا را حمل کنند. حتماً کفش‌ها را از محیط داخل خانه دور نگه دارید و دستان خود را بعد از لمس کفش‌هایتان به خوبی بشویید و مرتباً از ضد عفونی کننده بر روی سطوح جاکفشی استفاده کنید.

 

پرهیز از مهمانی رفتن برای مقابله با کرونا

تا زمانی که محل سکونت شما سالم نباشد، نباید افراد دیگر را به خانه خود دعوت کنید. از مهمانی‌های غیرضروری و حتی ضروری خودداری کنید. با این حال، اگر فردی سرزده وارد خانه شما شد، از او بخواهید نخست کفش‌هایش را بیرون از خانه دربیاورد و سپس دست‌های خود را بشوید.

 

دستمال مرطوب پاک کننده و ضدعفونی کننده دست

به دلیل وجود بیماری کرونا کوید-19 شست‌و‌شوی و تمیز نگه داشتن دست‌ها الزامی است. از آن جا که در هر مکان و زمانی به آب و صابون دسترسی نداریم، استفاده از دستمال مرطوب ضدعفونی کننده دست می‌تواند مفید باشد.

دستمال مرطوب پاک کننده و ضدعفونی کننده معمولا حاوی الکل یا ترکیباتی است که برای از بین بردن میکروب‌ها اثر گذار هستند. همچنین برای اثر گذاری ضد ویروسی آن‌ها باید بین 1 تا 3 دقیقه از آن‌ها برای تمیز کردن دست یا سطح استفاده کرد.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 3 Average: 5]

مارس 2, 2020
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
عمل لوزه در شیراز x بخوانید...