منوی سایت

آموزش خاتم شیراز

بازدیدها: 1886

آموزش خاتم شیراز

آیا شما شیرازی هنرمند از آموزش خاتم شیراز چیزی می‌دانید؟ آیا بدنبال آموزش خاتم سازی هستید؟ آموزش صنایع دستی چوبی در کجاها برگزار می‌شود؟ شاید هم بدنبال مراکز آموزش سفال گری در شیراز هستید؟ آیا بدنبال آموزش صنایع دستی در خانه فرا بگیرید؟ هنرهای دستی زیادی در شیراز آموزش داده می شود مانند آموزش خراطی در شیراز ، کلاس آموزش قلمزنی شیراز، آموزش منبت کاری شیراز  و دیگر صنایع دستی، که ما در این پست به آموزش خاتم شیراز پرداخته‌ایم تا انتها با ما همراه باشید.


مهمترین عناوین پست آموزش خاتم شیراز:


آموزش خاتم سازی

 آموزش خاتم شیراز  گسترده است و خاتم ساز هنرمند فردی است که خودش همه وسایل لازم برای ساخت یک جعبه  خاتم را با دست خودش و با استفاده از وسایل و مواد اولیه  بسازد بدون اینکه قطعه‌ای را خریداری کند که متاسفانه امروز این افراد به ندرت وجود دارند که بتوانند آموزش خاتم سازی را نیز بدرستی آموزش دهند. امروزه همه جا کلاس آموزش خاتم سازی راه انداخته‌اند، حال آنکه بسیاری از مدرسان خودشان به درستی خاتم و خاتم سازی را نمی‌شناسند و با اشتباه‌های بسیار زیاد درحال آموزش خاتم سازی به فرد دیگری هستند که این موضوع باعث پایمال شدن هنر سه هزار ساله خاتم می‌شود‌ .

 

آموزش خاتم شیراز و خاتم سازی را در شیراز فرا بگیرید


چگونه خاتم ساز حرفه‌ای شویم؟

برای  تبدیل شدن به یک خاتم ساز ماهر باید افراد عملی کارکنند تا  پیچ و خم های موجود در مسیر خاتم سازی را یاد بگیرند و آموزش خاتم شیراز را فرا گرفته و خاتم کار حرفه‌ای شد. خاتم‌کاری، از هنرهای اصیل و بی بدیل شیرازی‌هاست؛ باید نجاری و نقاشی و حکاکی و شاعری بلد باشی و کنار دست استادی صاحب دل سالها شاگردی کنی تا آموزش خاتم شیراز را فرا گرفته و دست ساخته‌هایت ماندگار شود؛ هنری که حالا تعداد استادان و شاگردانش کم شمارند.


جایگاه آموزش خاتم شیراز

یكی از گونه های زیبا و هنرمندانه صنایع دستی در شیراز خاتم سازی است. هنر خاتم سازی و آموزش خاتم شیراز بومی شیراز میباشد که به تدریج به مرور زمان این هنر در شیراز رو به نابودی رفته و اکنون شهر اصفهان هنر خاتم سازی را در دست گرفته است. هنر خاتم سازی بی بدیل وكم نظیر در واقع هنر آرایش سطح اشیاء چوبی به صورتی شبیه به موزائیك با مثلث های كوچك است.این مثلث ها هرچه ظریف تر و طرح ها و اشكال هرچه منظم تر باشند،خاتم مرغوب تر خواهد بود.یكی دیگر از دلایل مرغوبیت و ارزشمند بودن خاتم بالا بودن كیفیت مواد اولیه است.


تاریخچه آموزش خاتم شیراز

خاتم کاری در شیراز قدمتی بیش از 1000 سال را داره مبدا شروع خاتم کاری در شیراز دقیقا مشخص نیست اما قدیمی ترین خاتم کاری در منبر مسجد جامع عتیق شیراز میباشد که جزء قدیمیترین و در صدر خاتم موجود در ایران است. هنر خاتم‌سازی بعد از انقلاب اسلامی در کارگاه خاتم‌سازی وزارت فرهنگ و هنر سابق تحت نام جدیدی با وابستگی به وزارت فرهگ و آموزش عالی ادامه یافت و از آن زمان تاکنون سمت وسوی طرح‌ها تغییر یافته و با حذف طرح‌های خارجی توجه بیشتری به سنت‌گرایی معطوف یافته و از آن به بعد خط و نوشته وارد خاتم و آموزش خاتم شیراز شد.


 هنر آموزش خاتم شیراز شامل دو مرحله زیر است:

1- خاتم سازی که شامل عملیاتی از قبیل طراحی خاتم، تهیه مواد و مصالح و برش مصالح اولیه، ترکیب و ایجاد گل و در نهایت ساخت قامه (جسم مکعب مستطیلی شکل دارای میانگین طول 40 سانتی متر و عرض 10 سانتی متر و قطر 3 سانتی متر از چوب یا خاتم) و برش آن و تهیه لایه خاتم است.

2- خاتم کاری که شامل طراحی زیرسازی، طراحی چسباندن لایه­های خاتم بر روی زیرکار، پرداخت و جلا کاری اشیای خاتم کاری است.

 

آموزش خاتم شیراز و آموزش منبت شیراز


آموزش صنایع دستی چوبی

صنایع دستی چوبی یکی از صنایع ظریف و جذاب صنایع دستی است که هر کسی با دیدن آن به هنر و زیبایی آن پی می‌برد. یک اثر ظریف و زیبای چوبی که با دست خلق شده است، تا سالها نشان دهنده ذوق آفریننده آن است و از آنجایی که مواد اولیه ی آن که چوب است در بخشهایی از ایران به فراوانی و به طور طبیعی وجود دارند، انواع محصولات صنایع دستی که از چوب و یا ساقه‌ی درختان ساخته می‌شوند نیز مورد استقبال قرار گرفته است. آموزش صنایع دستی چوبی در شیراز را میتوان فرا گرفت که شامل:

  • پیکرتراشی
  • آموزش خراطی چوبی
  • آموزش معرق
  • آموزش خاتم شیراز
  • حصیربافی
  • آموزش منبت کاری در شیراز
  • مشبک کاری
  • ارسی
  • سوخت روی چوب

معرفی آموزشگاه‌های صنایع دستی شیراز

آموزشگاه‌های هنری زیر در شیراز آموزش مقدماتی و پیشرفته آموزش خاتم شیراز را برگزار می‌کنند:

آموزشگاه گردشگران سرو

آدرس: شیراز، آخر فرهنگ‌شهر، میدان احسان، پلاک 233

تلفن: 07136240724

فکس : 07136240611

کد پستی: 14798-71876

هم چنین می‌توانید با مراجعه به نمایشگاه‌های صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی فارس درباره آموزش خاتم در شیراز و اساتید این حوزه در شیراز اطلاعات کسب کنید.


صنایع دستی و فرهنگ و سنت ما ایرانی ها

صنايع‌دستى به آن گروه از صنايعى گفته مى‌شود که مهارت، ذوق و بينش انسان در آن نقش اساسى دارد. در کل، تمام يا بخش اعظم مراحل ساخت فرآورده‌هاى صنایع‌دستی با دست انجام گرفته و در چارچوب فرهنگ و بينش هر منطقه و با ديدگا‌ه‌هاى قومى ساخته و پرداخته مى‌شود. صنايع‌دستى بازتابى از تاريخ تمدن هر ملت و قومى می‌باشد. آموزش صنايع‌دستى مى‌تواند در انتشار فرهنگ و سنت مناطق مختلف تأثیر بسزایی داشته باشد.

یکی از گونه‌های زیبا و هنرمندانه صنایع‌دستی خاتم سازی است. هنر خاتم‌سازی بی‌بدیل و کم‌نظیر، در واقع هنر آرایش سطح اشیاء چوبی به صورتی شبیه به موزاییک با مثلث‌های کوچک است.


هنر خاتم و شیراز

نام خاتم و شیراز از دیرباز با هم گره خورده و خاتم سازی از پیشه های اصیل مردمان این شهر به شمار می رود كه قدیمی ترین نمونه این هنر در شیراز متعلق به منبر مسجد جامع عتیق است كه قدمت آن به هزار سال پیش باز می گردد. هرچند كه هنر خاتم سازی به بعضی استان‌های دیگر كشور نیز راه یافته اما ریشه آن در شیراز است و هنوز سبك و سیاق خاتم شیراز به لحاظ زیبایی، جلوه‌های بصری و ارزش گذاری با فاصله بسیار در جایگاه نخست قرار دارد.

نکته جالبی درباره هنر خاتم کاری ایرانی وجود دارد که حتی در دایرة‌المعارف فارسی قید شده است و آن هم اینکه تعدادی از استادان خاتم ساز این هنر را جز معجزات حضرت ابراهیم می‌دانند.

آموزش خاتم شیراز و خاتم سازی شیراز


هنرمند خاتم ساز در شیراز

خاتم شیراز، هنری اصیل است که از زمانهای دور در این شهر رواج داشته و ثبت آن در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) در حال پیگیری است. استاد رسول داناپور متولد 1325 هنرمند پیشکسوت در زمینه آموزش خاتم شیراز است. این فعال حوزه صنایع دستی در نمایشگاه های مختلف رتبه های برتر را کسب کرده است.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 3 Average: 4.3]

نوامبر 5, 2019
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
آموزش دف در شیراز x بخوانید...