منوی سایت

6 نکته که در انتخاب شغل اثر می گذارد

بازدیدها: 2514

6 نکته که در انتخاب شغل اثر می گذارد

شاید تاکنون برای انتخاب شغل آینده خود با سوالاتی نظیر چه شغلی برای من مناسب است؟ چگونه شغل مناسب برای خود انتخاب کنم؟ در آینده چه شغلی انتخاب کنم؟ یا عوامل موثر بر انتخاب شغل چیست؟ مواجهه شده باشید. انتخاب شغل آینده یکی از مهمترین تصمیماتی است که در طول زندگی خود اتخاذ خواهید کرد زیرا بدون شک می توان گفت موفقیت و خوشبختی شما در گرو انتخاب شغل مناسب است. چنانچه در این تصمیم مهم زندگی تان ضعیف عمل کنید، بخوبی تحقیق نکنید و خیلی ساده از آن گذر کنید ممکن است به چشم انداز، روابط و رفاه سالهای آینده تان آسیب جدی وارد کند. در این مقاله می خواهیم به آنان که در تلاش برای یافتن شغل مناسب هستند کمک کرده و معیارهای تاثیرگذار در انتخاب شغل را معرفی کنیم.

[مطالب مرتبط: بهترین روانشناس در شیراز]

عوامل موثر بر انتخاب شغل مناسب عبارتند از:

  • مهارت
  • ارزش
  • محدودیت
  • بلندپروازی
  • نیاز بازار
  • شخصیت

6 نکته که در انتخاب شغل اثر می گذارد

6 نکته که در انتخاب شغل اثر می گذارد نکات مهم در انتخاب شغل  تست روانشناسی انتخاب شغل

 

1- نقش مهارت در انتخاب شغل مناسب:

مهارت های فردی هر شخص مبتنی بر استعداد ذاتی اوست، که استعداد ذاتی از طریق تعلیم و تربیت توسعه می یابد. چنانچه ذاتا استعداد انجام کاری داشته باشید و در آن حوزه آموزشهای لازم ببینید، قطعا سرعت یادگیری و کسب مهارت در شما بیشتر خواهد بود و با صرف وقت کمتر، خروجی بهتری خواهید داشت. برای شناخت بهتر استعدادهای خودمان میتوانیم به سراغ مدلهای استعدادیابی و استعداد پروری برویم. البته قصد داریم درباره این مقوله هم مطالبی بنویسیم.

 

2- تاثیر ارزش ها در انتخاب یک شغل:

همانطور که می دانید ارزش ها برای افراد مختلف متفاوت هستند. بعنوان مثال سبک زندگی شما، اعتقادات و ماهیت اخلاقی تان نسبت به به سایرین قطعا فرق می کند. اینها عواملی هستند که ممکن است بر انتخاب شما موثر باشد و برای کار در یک شرکت یا سازمان آنها را لحاظ کنید.

 

3- محدودیت ها

هنگام انتخاب شغل ممکن است لازم باشد محدودیت های حاکم بر شرایط زندگی خودتان را در نظر بگیرید. گاهی محدودیت مالی، افراد را مجبور می کند برای امرار معاش و کسب درآمد هرچند ناچیز کارهایی را انجام دهند که یا به آن علاقه ای ندارند و یا مهارت لازم برای انجام آن در وجودشان نیست.   برخی اوقات کاری به شما پیشنهاد می شود که مهارت انجامش را دارید و همیشه آرزویش را داشتید اما به لحاظ محدودیت جغرافیایی ، امکان مستقر شدن در محل شغل برایتان فراهم نیست.مسئولیت های خانوادگی، توانایی جسمی یا عدم توانایی و مدرک تحصیلی از جمله موارد دیگری است که بعنوان محدودیت می توان مطرح نمود و در انتخاب شغل مناسب اثرگذار است.

 

4- بلندپرواز بودن:

این به شخصیت شما برمیگردد که آیا می خواهید یک شغل را تا آخر عمر داشته باشید یا تنوع طلب هستید و نیاز به تغییر مداوم شغل دارید. کسانی که جاه طلب و بلندپرواز هستند بدنبال راه اندازی یک حرفه برای خودشان هستند و هرگز حاضر نمی شوند حقوق بگیر باشند.

یک نکته بسیار مهم که نباید آن را فراموش کنید برنامه ریزی برای بازنشستگی است. انتخاب استراتژی برای بازنشستگی نشان می دهد چقدر با برنامه هستید و تمام مراحل عمر خود را در نظر می گیرید و شغل مناسب خودتان را انتخاب می کنید.

 

5- نیاز بازار برای شغل چیست؟

ممکن است شغلهای زیادی باشد که به آنها علاقه دارید و مهارت انجامشان را بخوبی در خود می بینید اما در بازار کار متقاضی کمی دارد. توجه به علوم آینده پژوهی و پیش بینی آینده شغلی بر اساس نیاز بازار یکی از اصولی است که کمتر به آن میپردازیم.

 

6- ارتباط شخصیت و شغل آینده افراد:

شخصیت شما یک عامل بسیار مهم است. شناخت خود، شناخت انگیزه های ناخودآگاه و ترجیحات شخصی چیزهایی هستند که باید آنها را در خودتان کشف کنید و بر اساس آنها تصمیم گیری نمایید.

 

سخن آخر:

معیارهای مهارت، ارزش، جاه طلبی و غیره از طریق تفکر درونی و گفتگو با مشاور شغلی بدست می آید، اما آنچه که دشوارتر از همه بنظر می رسد تطابق شخصیت شما با شغلتان است. تحقیقات نشان می دهد رضایت شغلی و لذت بردن از حضور در یک شغل اهمیت فراوانی دارد. میزان تفاوت میان شخصیت شما و مشخصات شغل تاثیر مستقیمی بر رضایت شغلی دارد هر چقدر این تفاوت بیشتر باشد، کمتر از کارتان لذت می برید. ماهیت خود کار هم یک عامل موثر دیگر بر رضایت شغلی است. صرف نظر از اینکه شخصیت شما چقدر با شغلتان مطابقت دارد انجام برخی مشاغل ذاتا لذت بیشتری دارد.

 

6 نکته که در انتخاب شغل اثر می گذارد

6 نکته که در انتخاب شغل اثر می گذارد تست آنلاین شغل مناسب من

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 1 Average: 5]

آگوست 6, 2019
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
گنبد سازی شیراز x بخوانید...