منوی سایت

سوغاتی معروف در شیراز

بازدیدها: 412

سوغاتی معروف در شیراز

سوغات معروف در شیراز چه چیزی است؟ شیراز که به شهر گل و راز معروف است، دیر زمانیست مهد ادب، فرهنگ و هنر ایران زمین شمرده می‌شود. این شهر به دلیل داشتن بناهای تاریخی متعدد و باغ‌های بسیار زیبا، همواره به عنوان یکی از محبوب‌ترین مراکز گردشگری در ایران شناخته می‌شود. براستی چه چیزی در شیراز برای تحفه و سوغات بردن گردشگران مخصوص شیرازی ها است؟

نام شهر شیراز

نام شیراز از نام پسر شاه تهمورث گرفته شده است. در سال ۱۳۱۴ گروهی در تخت جمشید به کاوش‌هایی پرداختند که منجر به یافتن خشت نبشته‌های ایلامی شد. بر روی برخی از این خشت نبشته‌ها از مکانی به نام تیزاریس و یا شیرازیس نام برده شده بود. به غیر از این، در موارد دیگر نام شیراز در کتیبه‌های باستانی یافت شده است. بر طبق کتاب تاریخ ایران (چاپ شده توسط دانشگاه کمبریج)، دوران ساسانی زمانی محسوب می‌شود که سکونت دائمی در شیراز آغاز گشته است.

شهرت شیراز و آوازه آن همگان را به سفر به شهر راز ترغیب می کند.

 

چرا شیراز معروف است؟

شیراز پس از تبریز (در سال ۱۲۸۷ خورشیدی) و تهران (در سال ۱۲۸۹ خورشیدی)، سومین شهر ایران بوده، که در سال ۱۲۹۶ خورشیدی، نهاد شهرداری در آن تأسیس شد. شهرداری شیراز به ۱۱ منطقهٔ مستقل شهری، تقسیم شده و جمعاً مساحتی بالغ بر ۲۴۰ کیلومتر مربع را شامل می‌شو شیراز شهر راز است و در بهار و ماه اردیبهشت، به معنای واقعی کلمه بهشتی می‌شود که در هر نفس وجودت از عطر بهارنارنج پر می‌شود. شیراز شهر شعر است و در هر وجب آن حال و هوای شعرهای حافظ و سعدی پیچیده است. شهر دوشنبه‌ی تاجیکستان، نیکوزیای قبرس، چونگ کینگ چین و وایمار آلمان خواهرخوانده‌های شیراز هستند. شیراز برای به دست آوردن لقب دومین شهر ادبی جهان در یونسکو کاندید شده بود، اما به علت کم‌کاری مسئولان و عدم پیگیری و توجه آن‌ها، این لقب به ملبورن استرالیا رسید. دانشگاه شیراز جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور (رتبه‌ی سوم میان دانشگاه‌های ایران) است.

شهر شیراز مقصد بسیاری از مسافران برای گردش و مسافرت است

 

سوغاتی های معروف شیراز

در این مطلب ما تلاش داریم کمکی هرچند کوچک به گردشگران و مسافران شهر شیراز بکنیم تا با دستی پر و خاطره ای خوب شهر شیراز را ترک نمایند. هرچند شاید نتوانیم به تمام سوغات معروف در شیراز اشاره بکنیم اما تلاش داریم  گوشه ای از سوغات معروف در شیراز را به شما معرفی بکنیم.

عرقیات شیراز

شیراز از گذشته دارای باغ‌ها، تاکستان‌ها و زمین‌های کشاورزی فراوانی بوده که همین امر باعث شده تا این شهر در تهیه انواع عرقیجات طبیعی و گیاهی بسیار موفق باشد. شما می‌توانید عرق بهار نارنج، بیدمشک و… را از سفر خود به شیراز تهیه کرده و به خانه بیاورید.

 

عرقیات شیراز سوغاتی است که که کمتر مسافرین غافل می شود.

گلاب

شهرمیمند در استان فارس و در 95کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است،در زمینه تولید گلاب شهرت جهانی دارد. شاید اغلب ما گلاب را فقط سوغات متعلق به کاشان بدانیم اما شایان ذکر است شهر میمند به دلیل وفور گل های محمدی و اهمیت ویژه ای که در این شهر به گلاب گیری می دهند دارای گلاب های مرغوبی است که قابل رقابت با گلاب کاشان خواهد بود. بی شک گلاب شیراز که از عرقیجات مهم و معروف است از سوغات باکیفیت و معروف شیراز به حساب می آید.

 

گلاب میمند از سوغاتی های خوشبو شیراز به شمار می رود.

 

نان یوخه

یوخه از شیرینی های محلی و سنتی شیراز به شمار می رود. در پخت یوخه از آرد گندم، شکر یا آرد قند، تخم مرغ، دارچین، روغن، هل و آب استفاده می شود و برای تزیین پودر پسته، پودر قند، نارگیل و خلال بادام به کار می رود. بد نیست بدانید که شیرینی یوخه شباهت زیادی به کاکِ کرمانشاه دارد و تنها تفاوت جزیی این دو شیرینی، در ضخامت لایه های شان است که معمولا لایه های خمیر یوخه نازک تر هستند.

 

نان یوخهئ شیرازی را به ندرت در شهر دیگری با این کیفیت و طعم پیدا می کنید.

 

رنگینک

یکی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایرانی که در شیراز نیز به شکل بی نظیری تهیه می شود رنگینک می باشد. در جنوب کشور بخصوص شیراز رنگینک طرفداران زیادی دارد. این شیرینی که طبع گرمی دارد و بی نهایت مقوی است از ترکیب خرما، آرد، پودر دارچین و مغز گردو یا پسته تهیه می شود.که معمولا در ماه مبارک رمضان یا عصرانه بیشتر استفاده می شود.

 

رنگینک از سوغات شیراز است که شاید کمتر به آن توجه شده است.

کلوچه مسقطی

در شیراز نوع خاصی کلوچه و مسقطی تهیه می شود و از آن جایی که این دو شیرینی را تقریبا همیشه در کنار همدیگر و درون یک سینی سرو می کنند، به کلوچه مسقطی معروف شده است. در تهیه کلوچه خاص شیرازی، از آرد سفید، آرد برنج، پودر قند، تخم مرغ، گلاب و روغن جامد استفاده می کنند و پس از آن که پخته شدند، روی شان را با خرفه تزیین می کنند.

مسقطی نیز با پودر نشاسته، آب، گلاب، شکر، زعفران و روغن مایع تهیه می شود. در نهایت این دو را در کنار همدیگر درون یک سینی می چینند. بد نیست بدانید که اصولا میهمانان در برداشتن این دو خوشمزه حساسیت خاصی به خرج می دهند؛ به ترتیبی که آن ها یک مسقطی و یک کلوچه را با هم درون یک نعلبکی می گذارند و حتما همزمان با هم آن ها را نوش جان می کنند.

سوغاتی معروف شیراز تحقيق در مورد سوغات شيراز عرقیات معروف شیراز یوخه سوغات شیراز

 

حلوای کاسه شیراز

یکی از خوراکی های خوشمزه شیرازی که در گذشته شاید کمتر میشد آن را باخود برد و فقط در رستوران ها سرو می شد حلوای کاسه شیرای است که امروزه دیگر در اغلب سوغات فروشی و شیرینی فروشی های قدیمی می توانید آنرا پیدا کنید و با خود و به سوغات ببرید. این حلوا که از ترکیب آردبرنج، شکر، آب، زعفران تهیه می شود و در اغلب در کاسه های کوچک سرو می شود، طعمی به یاد ماندنی دارد که بی شک با یک بار امتحان آن شما نیز از سوغات معروف شیراز از آن یاد خواهید کرد.

 

حلوای کاسه شیراز بخاطر اینکه اغلب در کاسه های کوچک سرو می شود به حلوای کاسه معروف شده است.

بهار نارنج

شیراز است و بهار نارنجش! عرق بهار نارنج، مربای بهارنارنج و گل های خشک شده این گیاه برای دم کردن هر کدام می توانند سوغات خوبی از سفر به شیراز باشند.

 

عطر بها رنارنج شیرازی بخصوص اگر در فصل بهار مهمان شیراز باشید مست کننده است.

نارنج شیراز

اگر در فصل پاییز و زمستان به شهر شیراز سفر کنید خیلی خوش شانس بحساب می آیید چرا که نارنج شیراز که در فصل مرکبات می توانید آن را پیدا کنید و از ترشی لذت بخش آن استفاده کنید و  بی شک طعم و بوی خوشایند آن را از یاد نخواهید برد. شیرازی ها در فصل پاییز و زمستان برای جاشنی غذا از نارنج تازه استفاده می کنند.

 

نارنج شیرازی را حتما با خود ببرید و از آن بعنوان سوغات شهر شیراز یاد کنید.

لیموی شیرازی

لیموی شیراز جزو با کیفیت ترین لیموهاست و به همین خاطر، خرید آن به عنوان سوغاتی میان مردم رواج دارد. اگر در فصل تابستان به شهر زیبای شیراز سفر کردید پیشنهاد می کنیم آبلیموی تازه شیراز را حتما خریداری کنید.

 

 

آبلیموی شیراز از سوغاتی های بسیار معروف شیراز بحساب می آید.

آبغوره شیراز

شیراز شهر مرکبات است و البته در کنار مرکبات  و آبلیموه تازه شیراز، آبغوره شیراز چیزی است که به ندرت در شهر دیگری مانندش را پیدا خواهید کرد. در شیراز اواخر مرداد زمان آبغوره گیری است و مردم شیراز از آبغوره برای تهیه سالاد شیرازی، چاشنی انواع خورشت تهیه آش آبغوره و… استفاده می کنند. اگر تا به حال آبغوره شیراز را امتحان نکرده اید بی شک طعم فوق العاده ا ی را ار دست داده اید.

غوره و آبغوره شیرازی را بعضی از هم وطنان ماتا به حال تست هم نکرده اند و این افسوس بزرگی است.

 

کتاب شعر

شیراز شهر شعرا است، بزرگ‌ترین شعرای شیرین زبان پارسی گوی زاده شیراز هستند و در همین شهر نیز دفن شده‌اند. شما می‌توانید برای همسر و عشق زندگی خود یک کتاب نفیس شعر مانند حافظ را تهیه کنید و برای هدیه دادن از این شهر با خود ببرید. این کتاب‌ها در مدل‌های مختلف، در جعبه‌های زیبا و جلدهای فوق‌العاده نفیس وجود دارند.

 

کتاب شعر را حتما با خود از شیراز به سوغات ببرید.

خاتم کاری

تولید صنایع دستی در شیراز به مدت ها قبل برمی‌گردد و شیرازی ها در این زمینه حسابی خبره و کاربلد هستند. هنرمندان شیرازی با زحمت و صبر فراوان اقدام به تهیه صنایع دستی نموده و آن ها را در بازار ها معرض فروش قرار می‌دهند. این صنایع دستی همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. خاتم کاری یکی از ظریف ترین و زیباترین صنایع دستی است که می‌توانید در شیراز تهیه کنید. از کنار هم قرار دادن تکه های چوبی مختلف و ظریف به صورت منظم، جعبه هایی تزیینی ایجاد می‌شود که به نام خاتم کاری معروفند

 

 

سوغاتی معروف شیراز سوغات خوراکی شیراز چیست

 

میناکاری:

هنر میناکاری که با کمک آتش به تزئین و ایجاد نقش و نگار فوق العاده بر رو ی ظروف می پردازد ، و میتوان گفت ترکیب آتش و خاک است به کمک نقاشی های فوق العاده زیبا، در ایران قدمتی 5هزار ساله دارد. ظروف و اشیاء مینا کاری شده که مرکز تولید آن شهر اصفهان و شیراز است از جذاب ترین سوغات معروف شیراز به حساب می آید که مسافران و گردشگران را مبهوت زیبایی خود می کند.

جمعیت شیراز چقدر است؟

 

میناکاری هنری است که شیرازی ها در آن مهارت پیدا کرده اند.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 4 Average: 5]

اکتبر 23, 2019
دسته بندی :
5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
اماکن زیارتی شیراز x بخوانید...