منوی سایت

چرا پریود نمیشوم

بازدیدها: 1638

چرا پریود نمیشوم

چرا پریود نمیشوم؟ این سوال و سوالاتی مشابه نظیر چرا پریودم عقب افتاده؟ چرا با وجود علایم پریود نمیشم؟ چرا هرچی زعفران میخورم پریود نمیشم؟ چرا پریود نمیشم حامله هم نیستم؟ و…. عمده سوالاتی است که برای گروهی از خانم ها در یک دوره از زندگیشان حتما پیش خواهد آمد. تیم سارجو در اینجا به تمام این سوالات پاسخ داده است و دلایل پریود نشدن در یک ماه، عوارض پریود نشدن طولانی مدت و علت پریود نشدن در دختر مجرد را نیز برای شما عزیزان شرح داده است. خواننده ادامه این محتوا باشید.

 

پریود شدن یا عادت ماهانه طبیعی

خانم‌ها در حالت طبیعی حدود هر ماه یکبار تقریبا(۳۰ روز یک بار)، به مدت سه تا هفت روز عادت ماهانه شوند. پریود، قاعدگی یا عادت ماهانه چرخه ای است که برای زنان در سن بلوغ رخ داده و منجر به برخی علایم مثل خونریزی می شود، پریود امری طبیعی است که به دلیل ریزش دیوار داخلی رحم به صورت خون و تغییرات هورمونی رخ می‌دهد.

زمان شروع پریود شدن سنین حدود 8 تا 15 سالگی است و به طور طبیعی بعد از گذشت چندسال می‌توان یک سیکل منظم را برای آن درنظر گرفت.

 

چرا پریود نمیشوم؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم پریود شدن امری طبیعی است که البته بطور معمول از یک چرخه منظم نیز پیروی می‌کند، یعنی برای دسته عظیمی از خانم‌ها و دخترها پیش بینی تاریخ دقیق و روز پریود شدنشان نیز امری آسان تلقی می‌شود که دلیل این امر منظم بودن عادت ماهانه‌شان است.

اما قاعدگی نامنظم می‌تواند نشانه‌ بیماری‌های مختلف در زنان باشد که خود را به ‌صورت اختلالات در این سیکل طبیعی جنسی نشان می‌دهد. قاعدگی ممکن است اختلالات زیادی را در بر بگیرد. بنابراین، توجه به این مسئله فیزیولوژیک از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به مهم‌ترین و یا بهتر است بگوییم رایج‌ترین دلایل پریود نشدن در یک ماه یا بیشتر را برایتان شرح خواهیم داد.

 

 

  • مشکلات تیروئید

غدهٔ تیروئید شما سوخت و ساز بدنتان را کنترل می‌کند. اگر این غده درست کار نکند، می‌تواند در پریودتان اختلال ایجاد کند. یک آزمایش خون ساده می‌تواند مشخص کند که آیا غدهٔ تیروئید شما درست کار می‌کند یا نه و عارضه‌های تیروئید معمولاً‌ با دارو قابل اصلاح هستند.

  • استرس و ناراحتی

استرس و یا ناراحتی‌های بیش از حد شایع ترین دلیل به هم خوردن نظم عادت‌ماهیانه است. کورتیزول که هورمون استرس است، تاثیری مستقیم بر میزان تولید هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون در بدن دارد. اگر میزان بالایی کورتیزول در جریان خونتان وجود داشته باشد، زمان و میزان قاعدگی شما تغییر خواهد کرد.

  •  مصرف بعضی داروها

اگر اخیرا بیمار شده اید و مجبور هستید دارو بخورید، ممکن است عادت‌ماهیانه‌تان یک تا دو روز دیرتر اتفاق بیفتد. دلیل عمده آن این است که بیشتر داروها  مثلا داروهای ضد افسردگی داروهای ضد جنون برخی داروهای شیمی درمانی، و ضد استروئیدهای خوراکی در نحوه تولید استروژن و پروژسترون در بدنتان اختلال ایجاد می‌کنند.

  • یائسگی

میانگین سن زنانی که یائسگی را تجربه می‌کنند، ۵۱ سالگی است اما بسیاری از زنان شروع تاخیر در دوره عادت ماهیانه خود را از اواخر دهه ۴۰ زندگی تجربه می‌کنند. بنابراین به جای ۲۸ روز استاندارد بین دوره‌های پریود ممکن است پریود آن‌ها ۳۶ یا ۴۸ روز به تعویق بیافتد. البته اگر سن شما کمتر از ۴۵ سال است و پریود شما کاملا متوقف شده است، ممکن است در مراحل اولیه یائسگی باشید چرا که نامنظم شدن عادت‌ماهیانه می‌تواند 10 سال قبل از یائسگی شروع شود.

  • فقدان اندام‌های تناسلی

گاهی ممکن است هنگامی که جنین در رحم مادر قرار دارد، طبق مشکلات ژنتیکی یا مشکلاتی در رشد نوزاد، قسمتی از دستگاه تناسلی او شکل نگیرد. این مشکل می تواند در قسمت رحم، مهبل یا لوله های رحم باشد و چون این بخش ها شکل نگرفته پس نمی توان شاهد عادت ماهیانه بود و استفاده از داروهای سنتی مثل زعفران نیز تاثیر نخواهد داشت و فرد می‌گوید چرا هرچی زعفران میخورم پریود نمیشوم.

  • مشکلات گوارشی، کاهش شدید وزن یا انجام حرکات ورزشی شدید

مشکلات گوارشی همچون بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa)، کاهش شدید وزن و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند چرخه‌ی قاعدگی را مختل کند، چرا که بدن برای قاعدگی به انرژی نیاز دارد. اگر میزان بالایی از انرژی‌تان را از طریق ورزش می‌سوزانید، چیز دیگری برای بدنتان باقی نمی‌ماند که در جریان عادت‌ماهیانه مصرف کند.

  •  سرطان رحم

سرطان رحم که سرطان آندومتری نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که غشا داخلی رحم از کنترل خارج می شوند و این امر منجر به بروز خونریزی های نامنظم می شود. بیش از ۶۳ هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند که بیش از ۱۱ هزار نفر بر اثر بیماری خواهند مرد.

  • بارداری و شیردهی

بدن خانم‌ها در زمان بارداری، سطوح مختلفی از هورمون‌ها را ترشح می‌کند که موجب متوقف شدن عادت‌ماهیانه می‌شود. تأخیر قاعدگی در دوران شیردهی، هم ممکن است تا یک سال هم وجود داشته باشد، که امری کاملا طبیعی است.

  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک روی هورمون‌هایی که تخمک بالغ را آزاد می‌کنند تأثیر می‌گذارد. اگر سندرم تخمدان پلی‌کیستیک داشته باشید، تخمک‌ها در تخمدانتان باقی می‌مانند و در آنجا نمی‌توانند بارور شوند. علائم این عارضه اغلب با بی‌نظمی‌هایی در چرخهٔ قاعدگی شروع می‌شود و این سوال برایتان پیش خواهد آمد که چرا پریود نمیشوم.

 

عوارض پریود نشدن طولانی مدت را می‌دانید؟

پریود نشدن طولانی مدت صدمات جبران پذیری بر روی بدن فرد ایجاد می‌کند، عوارض پریود نشدن طولانی مدت بسیار زیاد است که در ایجا شما را با مهمترین تاثیرات منفی پریود نشدن طولانی مدت آشنا خواهیم کرد

  1. ناباروری:پریود نشدن طولانی مدت باعث عدم تخمک گذاری و در نتیجه عدم توانایی باروری در فرد می گردد.
  2. پوکی استخوان: در صورتی که پریود نشدن در اثر پایین بودن سطح استروژن اتفاق بیافتد، احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد.
  3. بیماری قلبی: یکی دیگر از عوارض پریود نشدن طولانی مدت ابتلا به بیماری های قلبی است.  زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بیشتر در معرض عوامل خطرزای بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت قرار می‌گیرند.
  4. سرطان تخمدان: ابتلا به سرطان تخمدان یکی دیگر از عوارض پریود نشدن طولانی مدت می‌باشد. در واقع خانم‌های با پریود‌های نامنظم بیشتر از سایر خانم‌ها در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند.

چه زمانی به  پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت عدم پریود شدن تا سن 15 سالگی، مراجعه به پزشک توصیه می‌گردد. پزشک پس از انجام بررسی سابقه خانوادگی و دیگر علائم بلوغ، درخواست انجام آزمایشات هورمونی مربوط به تخمدان و هیپوفیز را خواهد داد تا علت پریود نشدن مشخص گردد، بعلاوه با وجود هریک از علایم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • خونریزی شدید باشد و هر یک یا دو ساعت نیاز به تعویض تامپون و یا پد بهداشتی باشد.
  • عادت ماهانه به یکباره و برای بیش از 90 روز متوقف شود و فرد باردار نباشد.
  • بعد از چندین دوره چرخه‌ قاعدگی منظم به یکباره این چرخه دچار بی‌نظمی شود.
  • بعد از استفاده از تامپون فرد احساس ناخوشایندی داشته و یا حتی تب کند.
  • فاصله‌ بین دو خونریزی ماهانه کمتر از 21 روز و بیشتر از 35 روز باشد.
  • خونریزی‌های غیر طبیعی بین دو عادت ماهانه مشاهده شود.
  • دردهای غیر طبیعی و شدید در هنگام عادت ماهانه
  • خونریزی بیش از 7 روز طول بکشد.

 

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 15 Average: 5]

فوریه 10, 2021
دسته بندی :
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
عمل لوزه در شیراز x بخوانید...