منوی سایت

پرستار سالمند

بازدیدها: 103

پرستار سالمند

پرستاری و مراقبت از سالمند به مراتب حساس تر از پرستاری از سایر گروه های سنی است. شرح وظایف پرستار سالمند در منزل چیست؟ آیا انتخاب پرستار سالمند ارزان کار درستی است؟ یک پرستار سالمند خوب علاوه بر رسیدگی به وضعیت جسمانی فرد سالمند، از ابعاد روحی و روانی وی غافل نمی ماند و همواره جسم و روح فرد سالمند را در راستای هم، تقویت می‌کند و اجازه نمی دهد گرد پیری بر شانه او بنشیند.

برای برقراری آسایش و رفاه حال این بزرگواران، استخدام یک پرستار سالمند کاربلد، مهربان و دلسوز جزء اولین برنامه‌های زندگیمان قرار می گیرد.

 

یک پرستار سالمند خوب به وضعیت جسمی و روحی سالمند توجه دارد

یک پرستار سالمند خوب به وضعیت جسمی و روحی سالمند توجه دارد


فرد سالمند شما در چه وضعیتی قرار دارد؟

برای انتخاب یک پرستار سالمند خوب و مناسب، ابتدا لازم است وضعیت فرد سالمند خود را بررسی کنید و متناسب با آن اقدام به استخدام پرستار نمایید.

به طور کلی افراد سالمند به دو دسته تقسیم می شوند:

دسته اول: سالمندانی هستند که از عهده ی انجام امور شخصی خود مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن، استحمام و دستشویی برمی آیند و برای انجام اموری مانند خرید کردن و نظافت منزل به پرستار نیاز دارند.

دسته دوم: سالمندانی هستند که از عهده ی امور شخصی خود که در بالا ذکر شد بر نمی آیند، به این طریق علاوه بر کارهای قبلی، وظایف دیگری نیز بر عهده ی پرستار سالمند قرار می گیرد.

ناگفته نماند برخی از سالمندان، بیش از هر چیز به یک همدم و مونس احتیاج دارند و یک پرستار سالمند خوب، لازم است علاوه بر مهارت های حرفه ای و کاری از روحیه ای مهربان و دلسوز برخوردار باشد و بتواند جای خالی سایر اعضای خانواده را تا حدودی برای فرد سالمند، پر کند.

 

برای انتخاب پرستار مناسب، وضعیت سالمند را بررسی کنید

برای انتخاب پرستار مناسب، وضعیت سالمند را بررسی کنید


شرح وظایف پرستار سالمند

با توجه به اینکه سالمند شما در چه وضعیتی قرار دارد وظایف پرستار سالمند نیز تعیین می‌شود.

در این بخش قصد داریم به شرح وظایف پرستار سالمند در منزل بپردازیم:

  • برقراری یک ارتباط صمیمی با سالمند

از آن جایی که سالمندی دوران حساس و ویژه ای در زندگی محسوب می شود. شخص سالمند در این دوران به سبب کم شدن بنیه و ناتوانی در انجام انواع فعالیت ها و سرگرمی های دوران جوانی، گاها دچار افسردگی می شود. اما یک پرستار سالمند حرفه ای و توانا، خوب می داند چگونه از رخ داد این رویداد جلوگیری کند و به جای گرد پیری،گرد جوانی و شادابی را به چهره و روح و روان شخص سالمند بپاشد.

 

برقراری رابطه ی صمیمی با سالمند از وظایف پرستار سالمند است

برقراری رابطه ی صمیمی با سالمند از وظایف پرستار سالمند است

  • مراقبت و نگهداری از سالمند

پرستار سالمند لازم است هر لحظه و هرجا مراقب سالمند باشد، به نیازهای او توجه کند، زمان قرص و دارو های وی را فراموش نکند، همچنین یک برنامه غذایی مدون را بر اساس وضعیت جسمانی وی مانند چربی و فشار خون و قند سازمان دهی کند و همیشه هوشیار و آماده به خدمت باشد.

  • انجام امور خانه

پرستار سالمند علاوه بر مراقبت و نگهداری از شخص سالمند وظیفه ی تمیز کردن منزل، شستن ظرف، پختن غذا و پذیرایی از مهمانان را نیز بر عهده دارد.

 

پرستار سالمند در امور خانه باید مشارکت کند

  • در نظر گرفتن برنامه های تفریحی و سرگرمی برای سالمند

معمولا افراد سالمند، عاشق طبیعت، هوای آزاد و تماشای درختان و گوش سپردن به آواز پرندگان هستند، یا اینکه آن ها یک جفت گوش شنوا می خواهند که سیر تا پیاز قصه ی زندگیشان را تعریف کنند، از شیطنت های دوران کودکی و شور و عشق جوانی بگویند! و چه چیزی گوارا تر از گوش سپردن به قصه ی زندگی چنین عزیزانی است که در بند بندش، تجربیات تلخ و شیرین و درس زندگی نهفته است. یک پرستار سالمند خوب و وظیفه شناس همه ی ابعاد شخصیتی و نیازهای شخص سالمند را شناسایی می کند و برای تقویت روح و روان وی نیز برنامه هایی در نظر می گیرد.

  • انجام امور مالی و اداری سالمند

در صورت درخواست شخص سالمند یا خانواده ی وی و با ثبت درخواست به صورت رسمی، پرستار سالمند می‌تواند انجام امور مالی و اداری شخص را نیز برعهده بگیرد و کارهایی از قبیل پرداخت قبوض، پرداخت شارژ ساختمان و امور بانکی و اداری را نیز انجام دهد.

 

پرستار سالمند امور مالی را انجام میدهد

 

  • توجه و رسیدگی به وضعیت درمانی سالمند

پرستار سالمند موظف است طبق دستور پزشک و برنامه ی زمانی تعیین شده توسط وی، قرص و داروهای تجویز شده را در اختیار شخص سالمند قرار داده یا خودش به او بدهد.

  • انجام امور شخصی سالمند

اگر شخص سالمند نتواند از عهده ی انجام کارهای شخصی خود نظیر غذا خوردن، دستشویی رفتن، استحمام و لباس پوشیدن برآید وظیفه ی انجام این امور نیز بر عهده ی پرستار سالمند قرار می گیرد. همچنین در صورت نیاز پرستار سالمند موظف است به طور مرتب به تعویض پوشک وی بپردازد و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری و عفونت، از نظر بهداشت فردی، شخص سالمند را در شرایطی ایده آل قرار دهد.

 

در نظرگرفتن برنامه های تفریحی و سرگرمی برای سالمند، از وظایف پرستار سالمند است


سخن پایانی

بدون شک وجود پرمهر پدران و مادران سالمند در هر خانه و کاشانه ای، خیر و برکت، صفا و صمیمیت و نور و روشنایی به آنجا نازل می‌کند و چه نیک بخت است آنکه زیر سایه ی پر مهر و عطوفت این عزیزان روزگار می گذراند. فراموش نکنیم مهیا کردن بهترین شرایط جسمی و روحی برای پدر و مادر عزیزمان کمترین کاریست که می توانیم در ازای عمری که پای ما نهادند در حقشان انجام دهیم. پس همین الان انتخاب یک پرستار سالمند درجه یک، دلسوز و وظیفه شناس را سرلوحه کار قرار دهید تا از این طریق بتوانید گامی کوچک برای نشاندن لبخند رضایت بر لب عزیزانتان بردارید.

 

 انتخاب پرستار سالمند درجه یک بسیار حائز اهمیت است

برای آسایش و رفاه حال سالمندان عزیزمان، انتخاب پرستار سالمند درجه یک بسیار حائز اهمیت است

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 1 Average: 5]

آگوست 8, 2020
دسته بندی :
2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
لیست مراکز غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال در شیراز x بخوانید...