منوی سایت

مزایا و معایب روکش سرامیک دندان

بازدیدها: 2146

آشنایی با مزایا و معایب روکش سرامیک دندان

روکش سرامیکی دندان از رایج ترین کارهایی زیبایی دندان است که مزایا و معایب خودش را دارد. برای اطلاع از مزایا و معایب روکش سرامیک دندان، اطلاع از هزینه سرامیک دندان، فرق روکش زیرکونیا با سرامیک و اینکه آیا سرامیک دندان بهتر است یا لمینت در ادامه همراه ما باشید. این مقاله به طور جامع به موضوع مزایا و معایب روکش سرامیک دندان پرداخته است.

 

لیست عناوین مطالب مطرح شده در پست روکش سرامیک دندان

 


روکش تمام سرامیک دندان چیست؟

سرامیک دندان متریالی است که با هدف تولید پروتزهای دندانی طراحی شده و برای جایگزینی دندان های حذف شده یا آسیب دیده استفاده می شوند.همانطور که از نام روکش تمام سرامیک مشخص است، به طور کامل از نوعی چینی مانند پرسلن ساخته شده است. روکش تمام سرامیک دندان برای محافظت از دندان ها و اصلاح طرح لبخند کاربرد دارد.

به طور کلی روکش دندان (dental crown) با جنس فلز، سرامیک و یا ترکیبی از این دو ساخته می‌شود. روکش PFM ترکیبی از جنس فلز و سرامیک است که استحکام بالایی دارد. اما بسیاری نسبت به این نوع روکش حساسیت دارند.

از نظر ظاهری، روکش‌‌های سرامیکی به دندان‌‌های طبیعی شباهت زیادی دارد. قابل ذکر است که بهترین دندانپزشک زیبایی از این نوع روکش استفاده می‌شود. در گذشته از روکش‌‌های تمام سرامیک پرسلن جاکت کراوان استفاده می‌شد. این نوع روکش تمام سرامیک دندان ضعیف بود و به همین دلیل خیلی زود منسوخ شد. در حال حاضر از روکش‌‌های زیرکونیا استفاده می‌شود که در ادامه این نوع روکش تمام سرامیک دندان را بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

معایب روکش سرامیک دندان

 

 

مزایا و معایب روکش سرامیک دندان چیست؟

روکش سرامیک دندان نیز مانند هر نوع عمل زیبایی دیگر، دارای مزایا و معایبی است. البته قابل ذکر است که مزایای روکش سرامیک دندان و یا هر نوع کار و عمل زیبایی روی دندان و یا صورت، خیلی بیشتر از معایب ان است،که خب اصلی ترین مزایای روکش سرامیک دندان و هدف از اینکار زیبایی هرچه بیشتر دندان هاست.

 

مزایای روکش سرامیک دندان

بزرگ‌ترین مزیت روکش دندان تمام سرامیک یا بهتر است بگوییم روکش دندان پورسلین، زیبایی آنها است به طوری که به شکل عجیبی شبیه دندان زنده و طبیعی به نظر می‌رسد و کسی متوجه مصنوعی بودن روکش سرامیکی دندان نمی‌شود. بنابراین برای دندان‌هایی که در معرض دید قرار دارند و جنبه زیبایی آنها مهم است، روکش سرامیکی بهترین گزینه هستند.

از دیگر مزیت های روکش سرامیک دندان، استحکام بالای این مدل روکش است. روکش PFM ترکیبی از جنس فلز و سرامیک است که استحکام بالایی دارد. اما متاسفانه بسیاری نسبت به این نوع روکش حساسیت دارند. که پزشک قبل از اجرای روکش دندان سرامیک، آزمایش هایی روی فرد انجام میدهد.

 


روکش‌‌های تمام سرامیک چه معایبی دارند؟

اگر چه روکش‌‌های تمام سرامیک مزیت‌‌های زیادی را به همراه دارند، اما بدون عیب نیستند. از جمله معایب روکش‌‌ سرامیکی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اولین عیب روکش سرامیک: به دلیل ساختار ضعیف روکش تمام سرامیک دندان به مراقبت زیادی نیاز دارند.

دومین عیب روکش سرامیک: از معایب روکش سرامیک، کوتاه بودن عمر این نوع روکش است. با این وجود نباید گفت که این نوع روکش‌‌ها خیلی زود از بین می‌روند. بلکه اگر با آن‌‌ها موادغذایی سفت جویده شود، در طولانی مدت باعث ترک یا شکستگی روکش‌‌ها می‌شود.

سومین عیب روکش سرامیکی: از دیگر معایب روکش سرامیکی این است که؛ این نوع روکش، قابلیت ترمیم و تعمیر ندارند. زمانی که یک روکش ترک خورده و یا شکسته شده است، باید تعویض شود. البته کل روکش‌‌های دندان عوض نمی‌شود. بلکه فقط روکش ترک خورده یکی از دندان‌‌ها تعویض می‌شود. فقط دقت داشته باشید که، این کار باید قبل از نفوذ باکتری‌‌ها به زیر روکش انجام شود. در غیر این صورت به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

چهارمین عیب روکش سرامیک: عیب دیگر روکش سرامیک، محدودیت داشتن در سن بیمار است. توصیه می شود، فقط بزرگسالان به روکش سرامیک دندان بپردازند.


 

هزینه روکش سرامیک چقدر است؟

قیمت روکش تمام سرامیک به عواملی بستگی دارد، به طور مثال قیمت روکش سرامیک نسبت به متخصص یا عمومی بودن دندانپزشک، نوع سرامیک استفاده شده، لابراتوار سازنده و تجهیزات مورد استفاده در مراکز مختلف دندانپزشکی، تعداد واحد های سرامیک شده، متفاوت است. حال به طور عرف، قیمت هر روکش دندان یک و پانصد هست است.

 

مزایا و معایب روکش سرامیک دندان

 

انواع روکش‌‌های تمام سرامیک

رایج ترین نوع روکش سرامیک دندان، روکش زیرکونیا

روکش سرامیک زیرکونیا از جنس اکسید زیرکونیوم بر روی قالب گچی گرفته شده از دندان های بیمار توسط خمیر چینی لایه لایه ساخته و در نهایت در کوره پخته می شود. ویژگی اصلی و مزیت اصلی روکش سرامیک زیرکونیا استحکام و مقاومت بالا و ضعف آن شفافیت کمتر نسبت به برخی از روکش های دیگر است.


 

دومین نوع روکش سرامیکی، روكش ايى ماكس

روکش سرامیک ایی ماکس از جنس لیتیوم دی سیلیکات با روش ریختگی ساخته شده است. در واقع پس از تهیه قالب گچی از دندان های بیمار، الگوی موم ساخته و به صورت ذوب و مولد آماده می شود تا لیتیوم دی سیلیکات به صورت مذاب وارد مولد آمده شده از قبل شود و شکل آن را به خود بگیرد.عیب روکش سارمیک ایی ماکس؛ این است که استحکام پایینی دارد. اما شفافیت و زیبایی این نوع روکش سرامیک بالایی دارد.

 


سومین نوع روکش سرامیکی، روكش لومينيرز

سومین نوع روکش سرامیکی، لومینیرز است. مزیت اصلی این نوع روکش سرامیک، عدم نیاز به تراش دندان است. این سیستم به دلیل استحکام بالایی که دارد در ضخامت های خیلی نازک ساخته می‌شود. این ویژگی باعث شده دندان‌ها هنگام نصب این سیستم سرامیکی به حداقل تراش دندان نیاز داشته باشند. در واقع روكش لومينيرز یک نوع سیستم کانتکت لنز می باشد.

 


چهارمین نوع روكش سرامیکی، كاد كام

روکش کاد کام از جنس سرامیک که کاربرد آن در ساخت روکش دندان و لمینت دندان است ، نحوه ساخت این روکش به این صورت است که بلوک سرامیکی توسط کامپیوتر با تراش شکل می گیرد. مزیت فوق العاده این روش در سرعت آماده شدن این سیستم می باشد ، به این صورت که می توان در ظرف چند ساعت در مطب روکش سرامیکی و یا لمینت دندان را ساخت.

جهت ساخت روکش کاد کام ابتدا اسکن دندان های بیمار گرفته می شود سپس اطلاعات اسکن به کامپیوتر ارسال می شود و بصورت مجازی طراحی روکش دندان یا لمینت دندان انجام و سپس اطلاعات طراحی به دستگاه تراش ارسال و دستگاه تراش بلوک سرامیکی را می تراشد.

 

هزینه روکش سرامیک دندان

 

 

تعداد جلسات درمان با روکش فول سرامیک

تعداد جلسات لازم جهت انجام روکش تمام سرامیک 3 جلسه می باشد.

جلسه اول روکش سرامیک: تراش دندان، قالبگیری و ارسال به لابراتوار در سیستم های غیر از سیستم کاد کام،

جلسه دوم روکش تمام سرامیک: امتحان روکش ساخته شده بر روی دندان های بیمار

جلسه سوم روکش سرامیک: پرو و نصب نهایی روکش دندان

تمام جلسات روکش سرامیک، حدود 2 هفته وقت می برد، در این دو هفته که دندان ها تراش خوردند و ظاهر نا خوشایندی دارند ، روکش موقت ساخته می شود.


 

لیست مطالب پیشنهادی:


سن استفاده از روکش تمام سرامیک چه زمانی است؟

به دلیل کامل نشدن رشد دندان ها در سنین نوجوانی و کودکی استفاده از روکش تمام سرامیک ممنوع است. جایگزین مناسب این درمان ،بازسازی دندان با کامپوزیت ونیر می باشد.


 

بهترین نوع روکش دندان کدام است؟

بهترین نوع روکشها، روکشهای تمام فلزی با فلزات قیمتی و به عبارتی روکشهای تمام طلا می‌باشند که زیبایی را تامین نمیکنند. بعد از آنها روکش دندان زیرکونیا در سطح بسیار بالایی از کیفیت می‌باشد.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 1 Average: 5]

آگوست 27, 2020
دسته بندی :
2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
لیزر تیتانیوم در شیراز x بخوانید...