منوی سایت

مراقبت از بیمار کرونایی در منزل

بازدیدها: 60

مراقبت از بیمار کرونایی در منزل

در این دوران پراسترس که ویروس کووید 19 در هرجایی ممکن است باشد، اگر یکی از اعضای خانه به بیماری کرونا مبتلا شود، مراقبت از او به یک نگرانی پررنگ تر این روزها تبدیل خواهد شد. تیم سارجو به مراقبت از بیمار کرونایی در منزل در این مقاله اشاره دارد و نکاتی که با رعایت آنها برای نگهداری از بیمار کرونایی در منزل، از این روزهای پراسترس راحت‌تر گذر خواهید کرد.

از کدام دسته از بیماران مبتلا به کرونا می‌توان در منزل مراقبت کرد؟

اگر بیماری خفیف باشد، ممکن است مراقبت در خانه در نظر گرفته شود. سایر بیمارانی که ممکن است در منزل مورد مراقبت قرار گیرند شامل بیمارانی است که علائم بیماری را دارند اما دیگر نیازی به بستری ندارند و مواردی که آگاهانه تصمیم گرفته شده است که از بستری شدن اجتناب شده مراقبت در منزل در نظر گرفته شود. اغلب بیماران  نیازی به بستری نداشته و با دریافت توصیه‌های پزشکی می‌توانند دوره درمان را در منزل طی کنند که در این راستا رعایت برخی نکات ضروری بوده که به تسریع روند بهبودی کمک می‌کند.

 

برای مراقبت از بیمار کرونایی در منزل توصیه های زیر را جدی بگیرید:

بیمار مبتلا به کرونا باید به نحو صحیح قرنطینه شود و بقیه اعضاء در خانه از هیچ فضایی به صورت مشترک با بیمار استفاده نکنند.

بیمار و خانواده‌ فرد مبتلا به کرونا از استرس و اضطراب بیش از حد پرهیز کنند، چرا که تاثیر منفی آن بر روند بهبودی فرد انکار ناپذیر است.

نیازی به استفاده از ماسک برای فرد بیمار در اتاق دربسته وجود ندارد ولی اگر سایر افراد خانواده وارد اتاق شوند هم بیمار و هم فردی که وارد اتاق شده است، باید حتما ماسک بزنند.

دستها را مرتب با آب و صابون شسته و هنگام شستن دست ها با آب و صابون، بهتر است از دستمال کاغذی یکبار مصرف برای خشک کردن دست استفاده شود. اگر این مواد در دسترس نیست، از حوله های تمیز استفاده کرده و هنگام خیس شدن، آنها را تعویض کنید.

برای بیمار مبتلا به کرونا از ملحفه کتانی و ظروف مخصوص غذا  بصورت اختصاصی استفاده کنید. ظروف غذا پس از استفاده باید با صابون و آب تمیز و داغ و اسکاج جدا شسته شوند.

از تماس مستقیم با مایعات بدن بیمار، به خصوص ترشحات دهان یا تنفس و مدفوع خودداری کنید. هنگام انجام مراقبت از دهان یا تنفس و هنگام دست زدن به مدفوع، ادرار و سایر زباله ها از دستکش یکبار مصرف و ماسک استفاده کنید. بهداشت دست را قبل و بعد از از بین بردن دستکش و ماسک انجام دهید.

تا حد امکان برای بیمار مبتلا به کرونا از سرویس بهداشتی مجزا استفاده شود. در صورت عدم امکان، پس از هر بار استفاده بیمار، سرویس بهداشتی کاملا ضدعفونی شود.

 

 

در هنگام قرار گرفتن در اتاق بیمار، ماسک پزشکی محکم داشته باشید که دهان و بینی را بپوشاند. در حین استفاده ماسک نباید لمس شود یا دستکاری شود. اگر ماسک از ترشحات خیس یا کثیف شود، باید بلافاصله با ماسک تمیز و خشک جدید جایگزین شود.

در اتاق بیمار مبتلا به کرونا تهویه مناسب برقرار شود تا هوای اتاق عوض شود، برای این کار باید پنجره‌ها و یک درب را باز کرد.

 تعداد افراد مراقب کننده ازفردبیمار را محدود کنید و ترجیحا فقط یک نفر مسئول این کار شود.

برای مراقبت از فرد مبتلا به کرونا، را که بیماری زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی ندارد، انتخاب کنید.

مراقبت کننده فرد مبتلا به کرونا که در تماس نزدیک با بیمار بوده است باید تا ۱۴ روز پس از تماس در خانه بماند.

زباله‌های تولید شده در حین مراقبت از بیمار را در سطل زباله درب‌دار بگذارید و زود به زود آن را تخلیه کنید.

از آنجاکه بیمار کم اشتها می‌شود باید به صورت وعده‌های غذایی کم حجم و در دفعات بیشتر، کالری و انرژی مورد نیاز بیمار در طی روز تامین شود.

مصرف دمنوش با ترکیبات سالم، مجاز و بهداشتی نیز برای کاهش علایم و عفونت‌های تنفسی بیمار مبتلا به کرونا موثر بوده و می‌تواند به تسکین گلودرد و از بین رفتن احتقان در بیمار کمک کند.

 

مطالب مرتبط و کاربردی:

نحوه ضدعفونی اتاق بیمار مبتلا به کرونا

خدمات ضدعفونی مطب

راهنمای کامل ضدعفونی خریدها

راهنمای کامل ضدعفونی کردن لباس‌ها در دوران کرونا

چه زمانی بیمار کرونایی باید به پزشک مراجعه کند؟

  • ادامه داشتن تب تا بیش از ۳ روز
  • تنگی نفس و سختی تنفس
  • سرفه‌های همراه با خلط چرکی یا خونی

البته شایان ذکر است که معمولا سرفه‌ها در روزهای اول شدید و آزاردهنده است و‌ در موارد خفیف یا سرفه بروز نمی‌کند و یا معمولا بعد از چند روز رفع می‌شود، ولی اگر شدت سرفه‌ها بالا، ادامه دار، همراه با خلط و تنگی نفس و یا همراه با تب باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

 

چه زمانی بیمار کرونایی می‌تواند از قرنطینه خارج شود؟

دوره واگیری بیماری از شروع اولین علامت بیماری تا ۱۴ روز در نظر گرفته می‌شود، البته به بیماران توصیه می‌شود که این ۱۴ روز را در صورتی ملاک قرار دهند که در ۳ روز آخر بیماری علائمی مانند تب و سرفه‌های شدید نداشته باشند. البته فرد بیمار پس از خروج از قرنطینه نیز باید همچنان اصول بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کند چراکه ممکن است مجددا و در هفته‌های بعد در معرض ویروس قرار بگیرد.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 3 Average: 5]

دسامبر 1, 2020
دسته بندی :
نوشته‌های تازه
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
لاپاراسکوپی در شیراز x بخوانید...