منوی سایت

علت تلخی دهان چیست

بازدیدها: 1429

علت تلخی دهان چیست

آیا برای شما هم پیش آمده است که در طول روز یا هنگام بیدار شدن با تلخی دهان در صبح مواجه شوید؟ علت تلخی دهان در طول روز را می‌دانید؟ علت تلخی دهان و حالت تهوع چیست؟ آیا ارتباطی بین کبد و تلخی دهان وجود دارد؟ تلخی دهان و سرطان چطور؟ تیم سارجو در اینجا به پاسخ تمام این سوالات و همچنین درمان تلخی دهان و علت تلخی دهان در کرونا پرداخته است. در سارجو بمانید و با ما همراه شوید.

 

تلخی دهان

داشتن طعم تلخ در دهان، حتی زمانی که چیزی تلخ نمی خورید یا نمی نوشید، مسئله‌ای است اکه کثر افراد بعضی اوقات آن را تجربه می‌کنند. در صورت تکرار طعم بدن دهان علت زمینه‌ای و نهفته ای برای آن مطرح است. تلخی دهان به طور مداوم، از نظر پزشکان نوعی نارسایی چشایی(dysgeusia) شناخته می شود.

این تغییر طعم برای افراد، بسیار ناخوشایند بوده و می تواند برای فرد آزاردهنده باشد و ممکن است حتی تشخیص مزه ی بقیه ی مواد غذایی را به هنگام خوردن و آشامیدن سخت کند. این مزه ممکن است حتی بعد از زدن مسواک هم وجود داشته باشد. طعم بد دهان باعث از بین رفتن اشتها شده و حتی احتمال بروز فقر مواد مغذی و دیگر مشکلات تغذیه‌ای هم وجود دارد.

 

علت تلخی دهان  در طول روز

عمده‌ترین دلایل علت تلخی دهان در طول روز را می‌توان بصورت زیر دسته بندی کرد:

  • مصرف برخی داروها علت تلخی دهان در طول روز

بسیاری از داروها می توانند علت تلخی دهان باشند، به خصوص اگر فورا آنها را قورت ندهید و در دهانتان حل  شوند و یا این که از نوع جویدنی باشند. اگر شما داروی خاصی را مصرف می کنید و فکر می کنید که آن دارو باعث تلخی دهان شما شده است، با پزشک خود در این باره صحبت کنید.  ممکن است با تغییر نوع دارو توسط پزشک، تلخی دهان شما هم برطرف شود.

  • بارداری علت تلخی دهان در طول روز

بسیاری از خانم ها در سه ماهه اول بارداری از تلخی دهان واحساس مزه ای مانند فلز شکایت دارند. علت تلخی دهان در بارداری می تواند ناشی از هورمون زنانه استروژن باشد که در دوران بارداری نوسان دارد. این هورمون میتواند باعث تغییر عملکرد جوانه های چشایی شوند. با گذشت از سه ماهه اول بارداری این تلخی کم شده و به مرور از بین خواهد رفت.

  • رفلاکس اسید معده علت تلخی دهان در طول روز

رفلاکس اسید معده می تواند باعث تلخی دهان شود. تضعیف ماهیچه ای که در بالای معده وجود دارد علت این تلخی دهان است. این اتفاق باعث احساس سوزش در قفسه سینه یا شکم می شود، مزه ای تلخ یا گندناک هم در دهان ایجاد می‌کند.

 

 

  • بیماری دهان و دندان علت تلخی دهان

تلخی دهان به ندرت مربوط به بیماری های دهان و دندان می‌شود، اما طعم بد و بوی بد دهان مربوط به  بیماری‌های دندان، سیسنوس، لوزه‌ها و حتی عفونت‌های ریوی است.

  • سیگار کشیدن و تلخی دهان:

یکی از علل تلخی دهان سیگار کشیدن است. سیگار بر روی غده‌های چشایی اثر گذاشته و باعث بوجود آمدن این تلخی می‌شود. تنفس مواد شیمیایی نظیر نفت و بنزین نیز گاهی علت تلخی دهان می‌باشند.

 

علت تلخی دهان در صبح

تلخی دهان در صبح یکی از مسائل ناخوشایندی است که علل متفاوتی نیز می‌تواند داشته‌باشد.  اما براستی بدمزه بودن و تلخی دهان اول صبح چه دلیلی دارد؟

  • کبد و تلخی دهان در صبح

کبد و تلخی دهان در مساله تلخی دهان اول صبح یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست. کبد، به عنوان یکی از مهم ترین اعضای بدن، بدن را از سموم و مواد زائد پاک می کند و در متابولیسم آنزیم ها نیز نقش دارد. در صورت ایجاد مشکل در کبد، دهان تلخ می شود. در چنین حالتی, کبد نیاز به پاکسازی دارد.

  • سینوزیت و تلخی دهان در صبح

سینوزیت یکی از دلایل تلخی دهان در صبح است. بر اثر بیماری سینوزیت، سینوس های بینی گرفته می شود و فرد بو و طعم ها را احساس نمی کند. این عوامل تلخی دهان در صبح را به همراه خواهد داشت.

  • انجام جراحی و تلخی دهان در صبح

جراحی هایی که مربوط به بینی، حلق و دهان باشند، احتمال دارد به عصب های مربوط به جوانه چشایی و یا غدد بزاق صدمه بزنند و در نتیجه باعث تلخی دهان در صبح و اختلال در چشیدن غذا شوند. تلخی دهان که در اثر جراحی بوجود بیاید نگران کننده نیست و به مرور زمان رفع خواهد شد.

  • سرماخوردگی و تلخی دهان در صبح

سرماخوردگی با ایجاد گرفتگی راه بینی و گلو و ایجاد عفونت در دستگاه گوارش، می تواند علت تلخی دهان در صبح باشد.

 

 

  • خشکی دهان و تنفس از دهان در شب علت نلخی دهان در صبح:

یکی از علل تلخی دهان در صبح می‌تواند خشکی دهان و کم بودن بزاق دهان باشد. بزاق دهان باکتری‌ها را کاهش می‌دهد. پس اگر بزاق دهانتان کم باشد و تمام شب را از راه دهان نفس کشیده‌اید وبا دهان باز خوابیده‌اید، باکتری بیشتری در دهان وجود داردو تلخی دهان در صبح را در پی دارد.

 

تلخی دهان و سرطان

تلخی دهان و سرطان رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند به نحوی که پرتودرمانی و شیمی درمانی می تواند باعث تحریک جوانه های چشایی شود. به دنبال این تحریک، عوارض بسیاری همچون تلخی دهان و حس کردن مزه ای همانند فلز در دهان به وجود می آید که یکی از پیامدهای سرطان و مصرف داروهاست. معمولاً زمانی که این درمان‌ها متوقف شوند تلخی دهان برطرف خواهد شد.

 

تلخی دهان در دوران کرونا

برای بسیاری از افراد در این روزها که کرونا به سرتیتر اول خبرها تبدیل شده است تلخی دهان ذهن آنها را به سمت کرونا سوق می‌دهد اما برای راحتی خیال آنهایی که بدنبال ارتباط تلخی دهان در دوران کرونا با این بیماری منحوس هستند باید گفت تلخی دهان ارتباطی به ویروس کرونا ندارد.

کرونا ویروس مراکز چشایی مورد هدف قرار دارد به گونه ای که فرد طعم تلخی یا شیرینی را تشخیص نمی دهد. پس تا زمانی که طعم تلخ را در دهانتان حس می‌کنید خیالتان از ویروس کرونا راحت باشد.

درمان تلخی دهان چگونه ممکن است؟

همانطور که در بالا اشاره شد علت تلخی دهان در هر فردی بسیار متفاوت است، از این رو درمان تلخی دهان نیر برای تمام افراد نمی‌تواند یکسان باشد. برای بعضی نیاز به گذشت زمان دارد تا از تلخی دهان نجات یابند و عده‌ای دیگر باید تحت نظر پزشک باشند تا بیماری آنها که تلخی دهان از علایم آن بوده است درمان شود. اما در اینجا چند راه کار برای پیشگیری از تلخی دهان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پیشگیری از تلخی دهان با این چند کار ساده:

  • آب فراوان بنوشید (با آب نوشیدن سطح اسید معده را کاهش داده و از ایجاد رفلکس جلوگیری کنید)
  • جویدن آدامس های بدون قند که باعث نگه داشتن بزاق در دهان می شوند.
  • قرص نعناع و خوشبو کننده دهان بجوید(مخصوصاً پس از غذاهای پر ادویه)
  • در طول روز یک بار دارچین بجوید (1قاشق چایخوری یا از چوب دارچین استفاده کنید)
  • از تمیزکننده زبان در هر روز استفاده کنید.

 

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 15 Average: 4.8]

مارس 26, 2021
دسته بندی :
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
آموزش قلم زنی شیراز x بخوانید...