منوی سایت

طرز تهیه انواع شیرینی محلی شیراز

بازدیدها: 763

طرز تهیه انواع شیرینی محلی شیراز

اگر شما هم از طرفداران شیرینی هستید و وقتی پای شیرینی در میان باشد هوش و حواستان را از دست می‌دهید حتما شیرینی های محلی شیراز را امتحان کرده‌اید. شیرینی های معروف شیراز آنقدر لذیذ هستند که ارزش این را دارد که طرز تهیه آنها را یاد بگیرید و در خانه تهیه کنید. با ما همراه باشید تا طرز تهیه انواع شیرینی محلی شیراز که جزء معروف ترین شیرینی های شیراز به شمار می‌رود را به شما آموزش دهیم.


  • مسقطی از شیرینی های معروف شیرازی

طرز تهیه مسقطی از شیرینی های محلی شیراز:

    1. روغن ۱/۳ پیمانه
    2. گلاب ۱ لیوان
    3. شکر ۳ پیمانه
    4. آب سرد ۶ لیوان
    5. نشاسته گل ۱ پیمانه
    6. زعفران به میزان لازم
    7. آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری یا جوهر لیمو
    8. خلال پسته و بادام به اندازه کافی

ابتدا نشاسته را با دولیوان آب خیس کرده و بمدت یکساعت کنار گذاشته تا ترشی آن گرفته شود. بعد از این مدت آب نشاسته را دور ریخته و دو لیوان آب مجددا اضافه کرده و خوب حل کرده و از صافی رد میکنیم، در یک ظرف نسوز ریخته و صبر میکنیم تا گرم شود ، البته باید هم بزنیم تا گلوله گلوله نشود.

وقتی گرم شد شکر را ریخته و هم میزنیم و صبر میکنیم تا شبیه فرنی شود. حالا حدود نیم ساعت با حرارت کم مرتب هم زده تا نشاسته بپزد و بوی خامی آن گرفته شود. تا زمانیکه رد کف گیر روی آن بماند . در این مرحله زعفران ، گلاب ، کره و هل را اضافه کرده و حدود پنج دقیقه دیگر بپزد تا باز جا بیفتد .

اکنون قالب مستطیلی را چرب کرده و تا مواد داغ هست مسقطی را در آن پهن کرده و می گذاریم تا سرد شود. مسقطی را نیم ساعت در یخچال گذاشته و سپس برش داده ، تزیین میکنیم.
  • کلوچه از شیرینی های معروف شیرازی

طرز تهیه کلوچه از شیرینی های محلی شیراز:

  1. ۴۰۰ گرم آرد برنج
  2. ۱۰۰ گرم آرد سفید
  3. ۲۵۰ گرم روغن جامد
  4. ۲ عدد تخم مرغ
  5. ۱۸۰‌ گرم پودر قند
  6. ۱٫۲ لیوان مخلوط آب و گلاب
  7. ۴ قاشق چایخوری پودر هل سبز
  8. پودر خرفه برای تزیین

ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ رو از هم جدا میکنیم. سفیده رو داخل کاسه همزن میریزیم و با دور تند همزن اینقدر میزنیم تا فرم بگیره و از ظرف نریزه. سپس زرده تخم‌مرغ، پودر قند الک شده و روغن جامد رو با دور تند همزن میزنیم تا کرم رنگ و کشدار بشود.

آرد سفید و ارد برنج رو با قاشق خوب مخلوط و سپس الک می کنیم. خوب به هم میزنیم تا زمانی که خمیر وسط ظرف جمع بشه. خمیر رو چند ساعتی داخل یخچال میزاریم‌. سپس بیرون میاریم.تا به دمای محیط برسه.از خمیر گلوله های کوچیک برمیداریم داخل سینی فر که کاغذ روغنی انداختیم میچینیم و روی اون رو مهر مخصوص کلوچه میزنیم.روی اون کمی تخم خرفه میپاشیم.

سپس سفیده رو کم کم به زرده اضافه و آروم فولد می کنیم. پودر هل رو هم اضافه کرده وقتی مواد یک دست شد ارد الک شده رو کم کم اضافه می کنیم. و در انتها مخلوط آب و گلاب رو کم کم به خمیر اضافه می کنیم.

و داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۷۰ درجه حدودا ۲۰ دقیقه میزاریم. زیر کلوچه که کمی طلایی شد از فر بیرون‌ میاریم اجازه میدیم خوب خنک بشه سپس از سینی فر جدا می کنیم.

  • رنگینک از شیرینی های معروف شیرازی

طرز تهیه رنگینک از شیرینی های محلی شیراز:

  1. خرما : به میزان لازم
  2. گردو : به میزان لازم
  3. پودر نارگیل یا پسته : به مقدار لازم ( جهت تزیین )
  4. آرد : دو پیمانه
  5. کره : 250 گرم
  6. پودر دارچین : یک قاشق مربا خوری
  7. پودر هل : نصف قاشق چایخوری

ابتدا خرماها را بشویید و به وسیله چاقو در هر کدام شکافی ایجاد کرده و هسته آنها را خارج کنید، سپس در سبدی بگذارید تا آب حاصل از شست‌وشوی آنها خشک شود. یادتان نرود که داخل هر یک از خرماها، یک تکه مغز گردو بگذارید.

سپس آرد را الک کنید وکنار بگذارید کره را در ظرف مناسبی روی حرارت گذاشته تا ذوب شود سپس آرد را به کره اضافه کرده وبا حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود . (حرارت را ملایم نگه دارید ومواظب باشید آرد نسوزد )

پس از طلایی شدن آرد پودر هل و پودر دارچین را می افزاییم و به مدت ۲ دقیقه تفت می دهیم و بعد از روی حرارت تابه را بر می داریم و مجدد مواد را تفت می دهیم تا نسوزد،چون تابه هنوز داغ است و اگر رها شود ممکن است مواد بسوزند.

مقداری از مخلوط آرد وکره را کف ظرف مورد نظر بریزید سپس خرما در ظرف بچینید به شکلی که تمام سطح ظرف ، پر شود سپس در نهایت مخلوط آرد وکره باقیماندهرا روی خرماها بریزید تا کاملا روی آن را بپوشاند. رنگینک را در یخچال قرار دهید یک ساعت منتظر بمانید تا رنگینک خودش را بگیرد بعد از یخچال بیرون آورده وبا پودر نارگیل و پسته تزیین کنید .

  • نان یوخه از شیرینی های معروف شیرازی

طرز تهیه نان یوخه از شیرینی های محلی شیراز:

  1. تخم مرغ ۱ عدد
  2. کره ۲۰۰ گرم
  3. آب ولرم کمتر ۱/۲ پیمانه + ۱/۴ پیمانه برای خمیر مایه
  4. خمیر مایه ۱ ق چای خوری
  5. وانیل نوک ق چای خوری
  6. آرد گندم حدود ۶۰۰ گرم
  7. نمک ۱ ق چای خوری
  8. گلاب ۱ ق غذا خوری
  9. پودر هل و پودر قند به مقدار لازم

ابتدا مایه خمیر را با یک قاشق سوپخوری پودر قند و ۵۰ میلی لیتر آب ولرم در ظرفی مخلوط کنید و سپس در ظرف را بگذارید تا ۱۰ دقیقه بماند و پف کند.

روغن را آب (ذوب) کنید و در ظرف دیگری بریزید تا کمی خنک شود. آنگاه تخم مرغ را شکسته و نیمی از آن را همراه نمک در لیوان کمی هم زنید و به روغن اضافه کنید، سپس مایه خمیر آماده شده را کم کم به مخلوط روغن و تخم مرغ بیفزایید و به همزدن ادامه دهید.
آرد را اضافه کنید و آنقدر هم زنید که خمیر لطیف و یکدست و بدون چسبندگی به دست آید. خمیر را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورز دهید. سپس روی آن را بپوشانید و حدود ۲ ساعت استراحت دهید. اگر خمیر شل بود، می‌توانید کمی آرد برای تنظیم سفتی آن اضافه کنید.

خمیر آماده را لوله کرده و به اندازه های یکسان چانه کنید و چانه ها را با وردنه باز کنید و با وردنه‌ای ظریفتر نازکشان کنید. سپس ورقه‌های نازک خمیر را یک ماهیتابه بزرگ انداخته و هر دو طرف آن را روی گاز بپزید. پیش از آنکه خنک شوند، روی تخته کار پهن کنید و روی آن مایه بادام (مخلوط هل، پودر قند و پودر بادام) بپاشید. سپس ورقه را با دقت لوله کنید. روی آن را با فشار مناسب وردنه بکشید.

در آخر با فاصله های ۳ سانتی متری و به شکل اریب ببرید.برای تزئین نیز از پودر قند و پودر پسته استفاده کنید.

طرز تهیه ترحلوا از شیرینی های محلی شیراز:

  1. نشاسته گندم ۱ پیمانه
  2. آب ۴ پیمانه
  3. آرد برنج ۱/۲ پیمانه
  4. شیر ۶ پیمانه
  5. شکر ۲ تا ۳ پیمانه
  6. گلاب ۱ پیمانه
  7. زعفران به مقدار لازم

ابتدا شیر را با نشاسته مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا نشاسته داخل شیر کاملا باز شود سپس مابقی شیر و آب را باهم مخلوط کنید و داخل قابلمه بریزید سپس نشاسته حل شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید آر برنج را روی مواد الک کنید و خوب با همزن دستی هم بزنید اگر دیدید آرد درون شیر گولوله شده یک بار از صافی رد کنید تا یکدست و صاف شود.

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مواد را مدام با همزن دستی هم بزنید. وقتی مواد کمی داغ شد، شکر و گلاب را به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا غلظت موادتان مثل فرنی به حدی غلیظ شود که رد قاشق روی مواد بماند. سپس، مواد را از روی حرارت بردارید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید. مقداری زعفران دم کنید و به یک قسمت از مواد زعفران بزنید تا زردرنگ شود.(البته این در صورتی است که دوست داشته باشید دو رنگ حلوا داشته باشید.)

یک قالب مستطیلی را به کمک قلمو چرب کنید. حلوا را داخل ظرف بریزید. قالب را در دمای محیط قرار دهید تا کاملا خنک شود. سپس آن را به مدت چهار ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. سپس به شکل دلخواه برش دهید و در بشقاب یا دیس یچینید.

 

  • بادام سوخته از شیرینی های معروف شیرازی

طرز تهیه بادام سوخته از شیرینی های محلی شیراز: بادام سوخته با غلتاندن بادام در آب و شکر و آبلیمو و روغن درست می‌شود. پس از این کارها رنگ بادام تیره می‌شود، برای همین نام بادام سوخته را برای این شیرینی سنتی انتخاب کرده‌اند.

مطالب مرتبط و البته پربازدید:

 

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 7 Average: 5]

آوریل 21, 2022
دسته بندی :
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
لوازم قنادی رحمت شیراز x بخوانید...