منوی سایت

محلول ضد عفونی کننده دست

بازدیدها: 258

ضدعفونی کننده دست

ضدعفونی کننده دست و الکل ضد عفونی کننده دست یک نوع تمیز کننده و ضدعفونی کننده جایگزین شستن دست با آب است . بهترین گزینه جهت مقابله با کرونا ویروس محلول ضدعفونی کننده دست است. ژل ضدعفونی کننده دست نیز از گزینه های مناسب جهت ضد عفونی کردن دست است. ضدعفونی کننده دست انواع گوناگونی به شکل های ژل، محلول مایع و فوم در بازار موجود است . ضد عفونی کننده دست میتوانند در 30ثانیه 95 درصد میکروب ها را از بین ببرند. این ضد عفونی کننده نمیتواند لکه ها و چرب بودن دست را از بین ببرد و فقط توانایی میکروب کشی دارد.

الکل موجود در ضد عفونی کننده های دست تاثیر بیشتری برای از بین بردن میکروب ها دارد و به علت ترکیبات دیگر به اندازه شوینده‌ها و آب باعث خشکی دست نمی شود.ژل ضد عفونی کننده دست بیمارستانی و مایع ضد عفونی کننده دست بیمارستانی جهت رعایت بهداشت و پیشگیری از بیماری های عفونی در مراکز بهداشتی به طور مستمر استفاده می شود. اگر به فکر خرید محلول ضدعفونی کننده دست هستید پیشنهاد می کنم که ضد عفونی کننده دست خود را بسازید.

 

محلول ضدعفونی کننده دست

 پایه ضد عفونی کننده دست الکل میباشد.

در این مقاله سه روش تهیه محلول ضدعفونی کننده دست را به شما آموزش میدهیم.

 

محلول ضدعفونی کننده مناسب دست

شستشوی دست ها یکی از موثرترین روش ها برای پیشگیری از بیماری می باشد . شست و شوی پزشکی حداقل 20 ثانیه میباشد. اما باید دانست که آب به تنهایی یک پاک کننده ناکارآمد میباشد به حدی که چربی ها و پروتئین ها را هم نمیتواند از روی سطح دست پاک کند. با توجه به اینکه زمان هایی وجود دارد که دسترسی به آب و صابون امکان پذیر نیست ، باید از روش جایگزینی برای تمیزی و ضدعفونی کردن استفاده کنیم . آن روش استفاده از مایع های ضدعفونی کننده دست می باشد. دستگاه های ضد عفونی کننده دست نیز وجود دارد که این دستگاه های پیشرفته بیشتر در آزمایشگاه ها و بیمارستان ها استفاده میشوند.

 

محلول ضدعفونی کننده دست چیست؟

ماده اصلی این محلول ها، الکل است به همین دلیل بعد از استفاده نیاز به مصرف آب ندارد که با نام محلول ضدعفونی کننده وابسته به الکل به فروش می‌ رسد . اما محلول های نیز هستند که فاقد الکل هستند این محلول را کمتر باعث آسیب پوسته یا خشکی پوست می شود، هرچند در هر دو گروه از نرم کننده های دست برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده می شود.

 

کارایی محلول ضدعفونی کننده دست چقدر است؟

محلول و اسپری های ضدعفونی کننده دست و محیط توانایی از بین بردن تمام میکروب ها را ندارد . اما کمک زیادی به کم شدن آلودگی و از بین بردن میکروب ها می کند. همچنین در مواقعی که خارج از خانه هستید ساده ترین روش برای تمیزی دست ها میباشد.

طرز تهیه محلول ضد عفونی کننده سطوح

ضد عفونی کننده محیط را چگونه درست کنید؟

میتوانید برای ضد عفونی کردن محیط از ترکیب اب و وایتکس استفاده کنید. هر چند استفاده مداوم از وایتکس ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد.

تهیه ضد عفونی کننده دست خانگی:

شما می توانید به جای خرید ژل ضدعفونی کننده دست، خرید محلول ضد عفونی کننده دست، خرید محلول ضد عفونی کننده و یا خرید محلول ضد عفونی کننده، طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست را یاد بگیرید.

 

روش اول ضد عفونی کننده دست:

محلول ضدعفونی کننده دست با ژل آلوئه ورا :

مواد لازم:

1-ژل مرطوب کننده آلوئه ورا برای حفظ رطوبت و نرمی دست(نسبت یک به سه کل مواد)

2-آب برای رقیق تر شدن ژل(نسبت یک به سه کل مواد)

3-الکی 80 درصد به بالا برای ضدعفونی کردن (نسبت یک به سه کل مواد)

همه مواد را با هم به خوبی مخلوط میکنیم و درون اسپری ریخته و استفاده می کنید. برای تاثیر محلول ضدعفونی کننده باید بعد از اسپری کردن روی دست حدود ۳۰ ثانیه زمان دهیم تا الکل بخار شود.

محلول ضدعفونی کننده دست با الکل و آلوئه ورا

ضد عفونی کننده دست خانگی با ژل آلوئه ورا را در منزل درست کنید.

آلوئه ورا دارای خاصیت ضد میکروبی میاشد. از این گیاه با ارزش در تولید بسیاری محصولات بهداشتی پوست و مو استفاده میشود.

روش دوم ضد عفونی کننده دست:

محلول ضدعفونی کننده دست با روغن درخت چای:

1- ۸ تا 12 قطره روغن یا اسانس درخت چای جهت آبرسانی دست

2- الکل ۸۰ درصد برای ضدعفونی کردن یک پیمانه

دو ماده را با هم ترکیب می کنیم . در اسپری ریخته و روی دست اسپری میکنیم. دقت کنید که از الکل متانول برای ضدعفونی کردن دست نباید استفاده کرد .  زیرا بسیار سمی و قابل اشتعال می باشد. ژل ها یا محلول های ضدعفونی کننده دست را که شامل الکل هستند دور از دسترس کودکان قرار دهید.

ضدعفونی کننده دست با الکل و روغن چای

محلول ضد عفونی کننده دست بسیار با کیفیت را خودتان درست کنید.

روغن چای دارای خاصیت ضد باکتریای و ضد قارچی است. این روغن در درمان بعضی از بیماری های پوستی موثر است.

 

روش سوم ضد عفونی کننده دست:

تهیه محلول ضدعفونی کننده دست با گلیسیرین:

1- یک قاشق غذاخوری گلیسیرین برای حفظ رطوبت

2- الکل ۸۰ درصد یا الکل ایزوپروپیل یک پیمانه

3- 10 قطره روغن دارچین

روش استفاده مانند روش استفاده دو محلول ضدعفونی کننده دست بالا می باشد.  توجه داشته باشید این سه محلول ضدعفونی کننده به علت داشتن الکل پوست دست کودک را خشک میکند . بهتر است به جای استفاده از ژل ضدعفونی کننده دست کودکان موجود در بازار از روغن اسانس میکروب کش که برای کودکان ایمن می باشد استفاده کنید.

تهیه ضدعفونی کننده دست با الکل  و گلیسیرین

ضد عفونی کننده دست را خودتان در خانه درست کنید.

اضافه کردن روغن های گیاهی کمک به حفظ رطوبت دستتان می شود.

نحوه استفاده محلول ضدعفونی کننده دست:

میزان استاندارد محلول یا ژل ضدعفونی کننده دست به اندازه یک سکه (3 cc) می باشد، حتماً باید بین انگشتان و زیر ناخن هم برسد. تا زمانی که خود محلول خشک نشده است نباید آن را با دستمال پاک کرد.

 

عوارض مکرر استفاده از محلول ضدعفونی کننده دست:

هر چند که طی چند سال گذشته این ماده در بین مردم طرفدار پیدا کرده است، اما استفاده مکرر آن دارای عوارض زیر می باشد:

  • ماده تریکلوزان برای افزایش خاصیت ضد باکتریایی استفاده میشود . در طول زمان باعث ایجاد مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها می شود.
    علاوه بر این ضدعفونی کننده دست در جلوگیری از انتقال ویروس نورویروس که باعث اسهال و استفراغ می شود موثر نیست.
  • از آنجایی که درصد بالایی از ضدعفونی کننده ها از الکل تشکیل شده است، در دراز مدت باعث ایجاد اختلالات ایمنی و حساسیت پوستی می شود. متعدد ترین عارضه ضد عفونی کننده های دست از بین بردن چربی طبیعی پوست است که در نهایت باعث خشکی میشود.
  • سوالی که پیش می آید، آیا الکل یا دستمال مرطوب را می توانیم برای ضدعفونی کردن دست استفاده کنیم؟ جواب این سوال خیر می باشد. الکل به تنهایی باعث خشکی پوست و چه‌ بسا اگزمای پوستی میشود. دستمال های مرطوب نیز ضد عفونی کننده دست نمی باشند و فقط جهت تمیزی دست و محیط قابل استفاده هستند. حتما به این موضوع توجه کنید که هیچ چیز بهتر از شستن دست‌ها با آب و صابون به روش صحیح نیست. اما در مواقع خاص ضد عفونی کننده دست خانگی یا موجود در بازار میتواند جایگزین آب و صابون شود.

محلول ضدعفونی کننده دست و تاثیرات آن

استفاده مداوم از ژل ضدعفونی کننده دست منجر به خشکی پوست میشود.

اگر به صورت مداوم از ژل های ضدعفونی کننده دست استفاده میکنید بدانید هیچ روشی بهتر از شست و شو دست با آب و صابون نیست.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 3 Average: 5]

مارس 10, 2020
دسته بندی :
5
  1. مریم سلطانی گفت:

    سلام مایع های دستشویی دست رو ضد عفونی نمیکنن؟

    1. آزاده طهماسبی گفت:

      مایع دستشویی ضد عفونی کننده نیست. اما همانطور که گفتیم بهتر است از آب و صابون بجای ضد عفونی کننده ها استفاده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
علت مرگ در خواب x بخوانید...