منوی سایت

سفر و بازگشایی کربلا در ایام کرونا

بازدیدها: 75

اخبار سفر و بازگشایی کربلا در ایام کرونا

سفر و بازگشایی کربلا در ایام کرونا به چه شکل است؟ آیا پذیرش زائران در کربلا تا پایان کرونا ممنوع شده است؟ لغو حماسه اربعین در ایام شیوع کرونا واقعیت دارد؟ سفر به کربلا در ایام کرونا ممنوع شده است؟ این‌ها رایج‌ترین سوالاتی است که از زبان کربلا دوستان مخصوصا در ایام محرم، شنیده می شود. حال علاقه‌مندان زیارت کربلا در ایام اربعین نگران لغو گردهمایی بزرگ مسلمانان در این مراسم شده‌اند.

 

نگرانی عاشقان حسینی از لغو حماسه اربعین در ایام شیوع کرونا

همانطور که می دانید؛ امسال با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی و اعمال محدودیت در بسیاری از اماکن مقدس، عاشقان حسینی نگران برپایی حماسه تاسوعا و عاشورا و همچنین حماسه اربعین هستند؛ که مبادا این ویروس منحوس، موجب برپا نشدن مراسم ها و پیاده‌روی اربعین در ایام کرونا شود و حسرت زیارت اربعین بر دل میلیون‌ها عاشق بماند؛ حال طبق گفته جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت که در در هفته‌های گذشته در برنامه تلویزیونی گفتند که” سخت‌ترین تصویر از کرونا عدم برپایی حماسه اربعین است” به نظر می رسد که هیچ خبری از سفر و بازگشایی کربلا در ایام کرونا نیست. حال این گفته به طور صد در صد قطعی نیست و باید منتظر خبرهای بعدی ماند.

 

سفر و بازگشایی کربلا در ایام کرونا

 

زمان بازگشایی کربلا در ایام کرونا از زبان رئیس سازمان حج و زیارت

علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج ‌و ‌زیارت، چند روز گذشته از آماده‌ سازی پروتکل بهداشتی برای اعزام زائران به عتبات و ارسال آن به طرف عراق در ایام کرونا خبر داد؛ تا در دوران فروکش کردن کرونا اعزام زائران به عتبات برقرار شود.

 

اولین واکنش استاندار نجف از پذیرش زائران در ایام کرونا

استاندار نجف پذیرش زائران به این شهر را در دوران کرونا ممنوع دانست و در بیانیه‌ای به طور کاملا واضح اعلام کرد که برقراری سفر و بازگشایی کربلا در ایام کرونا نه تنها برای زائران سایر کشورها بلکه برای عراقی‌ها هم تا پایان کرونا امکان‌پذیر نیست.

همچنین استاندار کربلا نیز پس از ادعای استاندار نجف، در بیانیه‌ای جدید بیان کردند که از پذیرش زائران داخلی و خارجی به کربلا برای ‌زیارت امام حسین (ع) معذور است و قوانین سازمان جهانی بهداشت در این شهر به طور صد در صد اعمال می‌شود و تا پایان کرونا امکان تشرف به کربلا وجود ندارد.

 

در صورت وجود کرونا لغو حماسه اربعین دور از انتظار نیست

طبق گفته حجت‌الاسلام حمید احمدی، معاون فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین، کرونا، برپایی اربعین حسینی را با احتمالاتی روبرو کرده است که برای جلوگیری از لغو این حماسه عظیم باید برنامه‌ریزی خیلی دقیقی انجام پذیرد. قابل ذکر است که طبق این گفته، تا زمانی که وضعیت شهرهای نجف و کربلا سفید یا زرد نشود، احتمال عدم برپایی پیاده‌روی اربعین نیز دور از انتظار نیست.

 


تلاش مسلمانان برای برقراری سفر و بازگشایی کربلا در ایام کرونا

شایان ذکر است که از اواخر سال گذشته مرزهای عراق بسته‌شده است و با وجود باز بودن حرم‌ها، شهروندان کربلا و نجف نیز به‌نوعی در قرنطینه هستند؛ به‌طوری‌که زائران شهرهای دیگر عراق هم امکان تشرف به حرم‌ها را ندارند. طبق گفته استانداران، این شرایط سخت و بسته بودن حرم های زیارتی قطعا تا قطع کرونا ادامه دارد.

حال اوایل سال جاری که ایران خواستار باز شدن مرزها و ازسرگیری سفر به عتبات شده بود، استاندار نجف و کربلا در واکنشی از عدم پذیرش زائران پس از اپیدمی کرونا خبر دادند.

 


مسلمانان همچنان منتظر تصمیم نهایی عراقی‌ها هستند

به گفته دبیر ستاد مرکزی اربعین هنوز هیئت عراقی برای برنامه‌ریزی اربعین به ایران سفر نکرده‌اند و زمان مشخصی نیز برای حضور این هیئت اعلام‌نشده است. باوجود اینکه زمان مهار کرونا کاملا نامشخص است، وضعیت برپایی پیاده‌روی اربعین به دلیل وارد شدن آسیب‌های احتمالی به دلیل زیرساخت‌های عراق، نامعلوم است. مسئولان ستاد مرکزی اربعین سناریوهای مختلفی برای این حماسه عظیم تعریف کرده‌اند تا در صورت برپایی حماسه اربعین با آمادگی بتوانند مسیر اعزام زائران را هموار سازند. به‌طوری‌که اعمال محدودیت سنی و عدم اجازه خروج از کشور برای بیماران و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، ازجمله برنامه‌های پیشنهادی است.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 3 Average: 5]

آگوست 30, 2020
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
فروشگاه دوربین عکاسی در شیراز x بخوانید...