منوی سایت

سراج شیراز

بازدیدها: 15722

سراج شیراز

سراج شیراز کجاست؟  اگر به دنبال خیابان سراج شیراز میگردید، یا میخواهید قیمت اپارتمان در سراج شیراز را بدانید، با مقاله ی سراج شیراز همراه باشید.

مطالب مرتبط | کار در منزل شیراز | خط واحد شیراز |

 

سراج شیراز کجاست؟

سراج یا همان محله سراج یکی از مناطق یازده گانه شهر شیراز است. این محله جزو منطقه چهار شیراز محسوب می شود و در جنوب باختری این شهر واقع شده‌است. منطقه چهار از سال 1369 به عنوان یک منطقه مستقل شهرداری در شیراز ایجاد شده و پیش از آن جزء منطقه 1 بوده است و در حال حاضر به دو منطقه 4 و 9 تفکیک شده است. از جمله محله های دیگر منطقه چهار عادل آباد، پاییز٬ 20 متری امام خمینی، پاسارگاد، شقایق، گلشن، مهدیه، ایثارگران و… هستند.

 

مورد

کل

جمعیت

257118

شمار خانوار

50819

وسعت

2318 هکتار

جمعیت مرد 126613
جمعیت زن 130485
جمعیت شهر شیراز 1351181

 

شهرک سراج به مناطق متفاوتی متصل است. این منطقه از شمال به باند جنوبی بلوار پاسداران، از باسکول نادر تا میدان معلم، غرب بلوار ایمان جنوبی تا جنوب میدان رودکی و پل چنار راهدار، از جنوب شهرک میانرود در حاشیه کمربندی امام خمینی و شرق بلوار عدالت، خیابان انقلاب و باسکول نادر متصل است.

خیابان سراج شیراز

خیابان سراج شیراز خیابان اصلی ای است که محله سراج را به مکان های دیگر شهر متصل کرده است. این خیابان از شمال به بلوار بزرگ رحمت متصل است و در جنوب به میدان مهارت می رسد. از این خیابان علاوه بر دسترسی به محله سراج می توانید به مکان هایی مانند شهرک باهنر از راه بلوار زاگرس برسید. همچنین این خیابان به پارک خلیلی متصل است و برای رفتن به پارک ایرانی نیز می توان از خیابان امام خمینی به آن رسید. از جمله بلوارهای دیگری که به خیابان سراج می رسد؛ بلوار سفیر جنوبی، اخلاق، بلوار استقلال، بلوار پاسداران، ایمان جنوبی، امیر کبیر، رحمت، عدالت، ارتش، قائم، دولت، گفتار، نواب و ابوذر است. خطوط 80 و  216 از جمله خطوط اتوبوس هایی هستند که از خیابان سراج عبور می کنند.

مسیر خط 80: نمازی- سر ملاصدرا- چهارراه ملاصدرا- سنقری- ایستگاه شماره 4– لشکری- چهارراه هوابرد- بهزیستی- مدرسه- ایستگاه اول سفیر شمالی- درکی- پمپ بنزین- سر ستایش- پاسارگاد- درمانگاه- سر سراج– سر غزال- فرهنگسرا- شقایق- ایستگاه صنعتگر- ایستگاه یقطین- سه راه فرزدقی- فرزدقی.

مسیر خط 216: شهرک شهید محلاتی به پایانه علم و صنعت در مسیر شهرک محلاتی، بلوار ارتش، شهرک لویزان ۳، بزرگراه شهید بابایی، خیابان هنگام، چهارراه استقلال، خیابان سراج، تقاطع خیابان فرجام، خیابان عبادی، بزرگراه رسالت تا ضلع شمالی مترو علم و صنعت است.

علاوه بر اتوبوس ها تاکسی های عبوری و خطوط مستقیم تاکسی رانی در خیابان سراج وجود دارند.

شهروندان محترم می توانند از این طریق به محله سراج دسترسی پیدا کنند.

ویژگی های منطقه سراج شیراز

این منطقه جزو مناطق در حال ساخت و یا صنعتی شیراز است. بخش کوچکی از این منطقه از سابقه سکونت برخوردار است، که سراج نیز از جمله آنها محسوب می شود. اما بخش های وسیعی از مرکز و جنوب غربی آن هنوز در حال شکل گیری و ساخت و ساز سریع است.

ازجمله ویژگی های منطقه 4 که محله سراج نیز در آن قرار دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گذشته غیر مسکونی این منطقه
  • عبور کمربندی شیراز از آن
  • وجود کارخانه سیمان
  • از همه مهمتر عملکرد این منطقه به عنوان دروازه جنوب و غرب شهر (جاده بوشهر)

همه این ویژگی ها سبب شکل گیری صنایع و انبارهای بزرگ و تعمیرگاه های وسائط نقلیه سنگین در این منطقه شده است. این امر تا حدی چشم گیر است که اطراف خیابان اصلی؛ یعنی امیرکبیر و عدالت را کاملاً مرتبط با این ویژگی می توان مشاهده نمود. وجود کارخانجات بزرگی نظیر ریشمک و سیمان نیز بر عملکرد صنعتی منطقه صحه می گذارد. همچنین نقش این منطقه با توجه به وسعت و جمعیت موجود در اسکان جمعیت افزوده شده به شهر شیراز بسیار بالا بوده است و همانگونه که گفته شد بعنوان بخشی از قطب صنعتی شهرداری حائز اهمیت است.

به همین علت در پاسخ این سوال که سراج شیراز کجاست می توان گفت جنوب شیراز مکان اصلی این محله است. البته با وجود ویژگی های صنعتی این محله برای سکونت مکان مناسبی است و آپارتمان های بسیاری برای فروش دارد. همچنین امکانات شهرنشینی مانند فروشگاه و دسترسی به بانک از طریق خیابان سراج امکان پذیر است. وجود پارک ها برای تفریح نیز امکانات سکونت در این منطقه را بهبود بخشیده است. از این رو خانواده های بسیاری می توانند به راحتی در این منطقه سکونت کنند.

پارک سراج شیراز

نزدیکترین پارک به محله سراج پارک خلیلی شیراز است. این پارک در قسمت شمالی خیابان سراج قرار گرفته است. همچنین پارک ایرانی از طریق خیابان امام خمینی به محله سراج می رسد. پارک جنت نیز از نظر فاصله سومین پارک نزدیک به این محله است.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 4 Average: 2.8]

دسامبر 28, 2019
دسته بندی :
1
  1. مرتضی گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    از نظر موقعیت و امکانات و همچنین امنیت سراج در چه حدی هست
    و آیا موقعیت زیبایی منطقه چگونه است؟؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
حمام عمومی در شیراز x بخوانید...