منوی سایت

روش صحیح ضدعفونی غذا، خوراکی، میوه و سبزیجات

بازدیدها: 132

روش صحیح ضدعفونی غذا، خوراکی، میوه و سبزیجات

ضدعفونی خوراکی و سبزیجات همیشه دارای اهمیت ویژه‌ای بوده است، اما این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا اهمیت این قضیه دوچندان شده است. شما چگونه میوه، سبزیجات و خوراکی‌ها را ضدعفونی می‌کنید؟ آیا روش صحیح ضدعفونی اقلام خوراکی را که از تمیزی کامل آنها مطمئن شوید می‌دانید؟ با تیم سارجو همراه شوید تا روش صحیح ضدعفونی غذا، خوراکی، میوه و سبزیجات را کامل فرابگیرید.

 

روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات را می‌دانید؟

ابتدا سبزیجات را بطور کامل تمیز کرده و میوه ها را تفکیک کنید تا گل و لای آنها کامل گرفته شود. با یک برس تمیز به آرامی میوه‌ها و سبزیجاتی همچون سیب زمینی، خیار و طالبی را تمیز کنید. این کار را حتی در صورتی که قصد خوردن این مواد را با پوست ندارید انجام دهید.

سپس میوه و سبزیجات را در محلول آب و مایع ظرفشویی به ازای هر لیتر آب دو قطره مایع ظرفشویی به منظور انگل زدایی قرار داده، پس از حدود 3 تا 5 دقیقه از محلول خارج کرده و با آب سرد کاملا شستشو دهید. پس از پایان شستشو و ضدعفونی سبزیجات و میوه‌ها، ظروف و سینک ظرفشویی را بطور کامل با آب داغ و مایع ظرفشویی شستشو دهید.

به منظور گندزدایی، میکروب کشی و ویروس کشی نصف قاشق چای خوری پرکلرین ۷۰ درصد را درظرف ۵ لیتری پر آب ریخته تا به طور کامل حل و محلول ضدعفونی کننده آماده شود، سپس سبزی های انگل زدایی شده را برای مدت ۵ دقیقه در محلول ضدعفونی کننده آماده شده قرار دهید تا میکروب های آن به طور کامل از بین رود. آبکشی کامل با آب سرد قدم آخر در ضدعفونی میوه و سبزیجات خواهد بود.

 

 

بجای مایع ظرفشویی می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید:

  • آب اکسیزنه
  • سرکه
  • نمک
  • جوش شیرین
  • محلول آمینول
  • محلولهای ضدعفونی مخصوص سبزیجات و میوه‌ها

 

روش صحیح ضدعفونی خشکبار را می‌دانید؟

در این دوران حدالامقدور از خرید آجیل و خشکبار بصورت فله اجتناب کنید. چرا که در معرض آلودگی و ویروس بودن اقلام فله چند برابر اقلام بسته بندی خواهد بود. آجیل و خشکبار را داخل ماکروویو یا فر قرار می دهیم. ۳ الی ۴ دقیقه دستگاه را روشن می‌کنیم تا زمانی که دمای خشکبار به حدود ۵۵ درجه سانتیگراد برسد. سپس با خیال راحت آنها را میل کنید.

استفاده از ماهی تابه و قرار دادت خشکبار روی حرارت ملایم اجاق گاز به مدت چند دقیقه نیز یک روش ایمن جهت ضدعفونی آجیل و خشکبار بحساب خواهد آمد.

دمیدن باد گرم توسط سشوار‌های خشک کننده موی سر داخل ظرف و یا پلاستک‌هایی که آجیل در آن‌ها قرار دارد می‌تواند به فرایند ضدعفونی کردن آجیل کمک کند.

 

چگونه از ضدعفونی نان قبل از استفاده مطمئن شویم؟

هنگام خرید نان از نانوایی، کیسه پارچه ای همراه خود داشته باشید و در هنگام خرید و برداشتن نان، بهتر است از دستکش جدید و تمیزی استفاده کنید، همچنین نان بر روی پیشخوان نانوایی نگذارید و قبل از مصرف کردن در خانه حتما حرارت داده شود. این حرارت دادن به طریق مختلف است. استفاده از توسترهای برقی و گازی و استفاده از ماکروویو و در صورت عدم دسترسی، استفاده از ماهیتابه و قابلمه جهت حرارت دادن و گرم کردن نان قبل از مصرف خیال شما را از ضدعفونی کامل نان راحت خواهد کرد.

کیسه‌های پارچه‌ای استفاده شده هنگام خرید نان را بعد از هربار خرید طبق دستورالعمل‌های موجود به دقت  را شسته و با بالاترین درجه حرارت ممکن خشک کنید.

 

ضدعفونی مواد غذایی بسته بندی شده

هنوز مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این ویروس از طریق بسته‌بندی‌های مواد غذایی انتقال می‌یابد، اما می‌دانیم ویروس کرونا می‌تواند ساعت‌ها یا حتی روزها روی سطح بسته‌بندی مواد غذایی زنده بماند. بنابراین یک خطر فرضی انتقال این ویروس از طریق تماس با یک سطح آلوده و سپس لمس کردن چشم‌ها، بینی یا دهان است. بنابراین حتما بعد از تماس با بسته مواد غذایی دست خود را بشوییم.

بهتر است هنگام استفاده از مواد غذایی بسته‌بندی شده، بسته‌بندی آن‌ها را باز کنید و محتویات را در ظرف دیگری بریزید و در خانه نگهداری کنید. همچنین ظرف بسته‌بندی باید دور انداخته شود. توصیه بعدی شست‌وشوی بسته‌بندی با آب و صابون یا استفاده از یک دستمال آغشته به مواد ضدعفونی‌ برای پاک کردن سطح بسته‌بندی‌ها است. باید دقت کرد گوشه‌ها، لبه‌ها و درزها به خوبی پاک شوند.

بعد از این کار می‌توان بسته‌ها را در معرض هوا قرار داد تا خشک شوند. در صورت استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، نیازی به شستن مجدد بسته‌ها با آب و صابون نیست. همچنین با توجه به این که شواهد علمی برای مدت زمان شست‌وشو یافت نشد، پیشنهاد می‌شود که در صورت شست‌وشو با آب و صابون، تمام سطح با این مواد آغشته شده و سپس کاملا آبکشی شود.

 

 

نحوه صحیح ضدعفونی کردن گوشت

ابتدا در زمان خرید گوشت و قراردادن آن در پلاستیک مخصوص، باید توجه داشته باشیم که دستکش یکبار مصرف استفاده کنیم، زیرا احتمال آلودگی پلاستیک‌ها وجود دارد، بنابراین بعد از ورود به خانه پلاستیک را درون سطل زباله درب دار قرار دهیم و گوشت خریداری شده به طور کامل و صحیح بشوریم. برای بسته بندی گوشت از پلاستیک‌های بهداشتی و یکبار مصرف استفاده شود و مجدد بعد از بسته بندی دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

البته باید توجه داشته باشید که دست‌های خود را حتما قبل و بعد از شستشوی گوشت با آب و صابون بشویید و ضد عفونی کنید.

 

مطالب مرتبط و پربازدید:

راهنمای کامل ضدعفونی کردن خریدها

راهنمای ضدعفونی کردن لباس ها در دوران کرونا

توصیه های مهم جهت ضدعفونی مواد خوراکی

  • هرگز از مواد ضدعفونی کننده مانند مایع سفید کننده و یا مواد حاوی آمونیاک مخصوص ضد عفونی کردن سطوح روی مقواها، کارتن‌ها و یا کیسه‌های پلاستیکی حاوی مواد غذایی استفاده نکنید.
  • در حال حاضر هیچگونه شواهدی مبنی بر انتقال بیماری بین انسان‌ها از طریق مواد غذایی وجود ندارد. با این همه بهتر است که مواد غذایی در دمای مناسب به خوبی پخته شوند تا از احتمال انتقال بیماری‌های مرتبط با مواد غذایی جلوگیری شود.
  • مطالعات علمی نشان داده که مواد غذایی اگر به مدت ۳۰ دقیقه در حرارت ۶۰ درجه پخته شود، ویروس کرونا و هر نوع ویروس دیگری کاملاً از بین رفته و قدرت انتقال خود را از دست می‌دهد.
در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 5 Average: 5]

نوامبر 17, 2020
دسته بندی :
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
عمل لوزه در شیراز x بخوانید...