منوی سایت

راهنمای نصب صحیح دودکش بخاری گازی

بازدیدها: 2156

راهنمای نصب صحیح دودکش بخاری گازی

اگر شما هم بدنبال راهنمای نصب صحیح دودکش بخاری گازی و شناخت انواع دودکش بخاری هستید، به مرجع کاملی رسیده‌اید، تیم سارجو در اینجا علاوه بر آموزش نصب صحیح دودکش بخاری گازی، به ارائه دودکش مشترک بخاری چه مشکلاتی دارد؟ نحوه نصب لوله بخاری گازی از پنجره و صحیح بودن این کار و همچنین رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری نیز خواهد پرداخت. اگر می‌خواهید با نصب دودکش بخاری گازی آشنا شوید ادامه این پست را از دست ندهید.

 

لیست مطالبی که در پست نصب دودکش بخاری گازی میخوانید

 

چرا نصب صحیح دودکش بخاری گازی اهمیت دارد؟

نصب صحیح دودکش بخاری گازی از اهمیت فراوانی برخوردار است، شاید بتوان گفت به اندازه نصب صحیح خود بخاری گازی دارای اهمیت است. چرا که در صورت عدم انجام این کار به شکل صحیح ممکن است مشکلات متعددی برای افرادی که در محیط نصب بخاری هستند بوجود بیاورد. هر سال متاسفانه شاهد مرگ عده‌اي از هموطنان بعلت گاز گرفتگی و عدم رعایت نکات ایمنی هستیم و نصب صحیح دودکش در تمام وسایل گازسوز از جمله بخاری گازی نقش مهمی در جلوگیری از این اتفاقات ناگوار خواهد بود.

 

انواع دودکش بخاری را بشناسیم

شناخت انواع دودکش بخاری اولین قدم در نصب صحیح دودکش بخاری و جلوگیری از حوادث ناگوار خواهد بود، همانطور که اکثر ما می‌دانیم  دودکش تنها راه ارتباطی بخاری با فضای بیرون است که محصولات احتراق از آن عبور کرده و به خارج از ساختمان هدایت می شوند. نحوه نصب صحیح دودکش بخاری گازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. انواع دودکش بخاری عبارتند از:

۱- دودکش اکاردونی

۲- دودکش استیل

۳- دودکش سیمانی

۴- دودکش آهنی

۵- دودکش دوجداره

۶- دودکش pvc

 

دودکش بخاری

راهنمای نصب صحیح دودکش بخاری گازی

  • مسدود شدن مسیر دودکش

یکی از مهم ترین قدم ها در نصب صحیح دودکش بخاری گازی اطمینان از مسدود نبودن مسیر دودکش است. این انسداد باعث بازگشت گازهای خطرناک و مسموم کننده به فضای زندگی شما خواهد شد که موجب گازگرفتگی و مرگ می شود، پس در قدم اول هنگام ساخت و ساز مراقب باشید راه ورودی دودکش مسدود نشود و مصالح ساختمانی به داخل دودکش ها نریزد. همچنین برای استفاده در فصول سرد مطمئن شوید پرنده ها در مسیر دودکش لانه سازی نکرده باشند که بتعث مسدود شدن مسیر دودکش شوند.

 

 

  • عبور دودکش از پنجره ممنوع

عبور دودکش وسایل گازسوز از شیشه ها کاری که هنوز بین عده‌ای مرسوم است و بدنبال پاسخ نحوه نصب لوله بخاری گازی از پنجره هستند. در چنین حالتی امکان تهویه کامل وجود ندارد و ممکن است شیشه در اثر گرما و سرما بشکند و یا شکستن شیشه در اثر حرارت و لق شدن و افتادن دودکش  از پیامدهای عبور دودکش از پنجره است. اگر دودکش را از پنجره به بیرون هدایت می کنید، دودکش باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی، از محل خروج از پنجره باشد.

  • نقش کلاهک دودکش را جدی بگیرید.

هر چند مدت یک بار کلاهک دودکش بخاری گازی را بازرسی نمایید و در صورت افتادن کلاهک آن را در محل خود مجدد نصب نمایید کلاهک دودکش علاوه بر اینکه از نفود باران و برق و افتادن سایر اشیاء به داخل دودکش جلوگیری می‌کند، در منظم سوختن وسایل بخاری و دیگر وسایل گازسوز نیز موثر است. کلاهک باید به شکل اچ باشد تا هم از عبور شی در آن جلوگیری شود و هم به خاطر جریانات هوا مثل وزش باد موجب احتراق ناقص گاز نشود.

 

دودکش بخاری

 

  • استفاده از دودکش مشترک بخاری ممنوع

اگر چند وسیله‌ گاز سوز دارید، هر وسیله باید دارای دودکش استاندارد جداگانه و مجهز به کلاهک دودکش استاندارد باشد. در واقع دودکش وسایل گازسوز را نباید از یک لوله یا کانال مشترک عبور داد. استفاده از دودکش مشترک بخاری یک اقدام اشتباه و خطرناک است.

  • قدرت مکش دودکش را بررسی کنید

از قدرت مکش دود و گاز توسط دودکش اطمینان حاصل نمایید. چرا که در غیر این صورت ممکن است گازهای سمی به درون اتاق برگشته و موجب گازگرفتگی شود،  برای اینکار یک کبریت را آتش بزنید و در مقابل لوله در محل نصب بگیرید. اگر شعله آتش به سمت بالا کشیده شد، یعنی مکش دودکش بخاری درست کار می‌کند و اگر هیچ تغییری در شعله ایجاد نشد و یا شعله به سمت محیط برگشت نشان دهنده‌ عملکرد اشتباه و نامناسب دودکش بخاری خواهد بود.

  • پایه دودکش مناسب با دودکش و بخاری باشد

قطعات دودکش باید به‌صورت کاملاً هم محور روی هم قرار گیرند و به‌طور مستقیم تا پشت‌بام، بدون آنکه به فضای بیرون ارتباط داشته باشد ادامه یابد. محل‌های اتصال باید کاملاً دودبند باشد. نبود پایه مناسب برای دودکش باعث کج شدن دودکش خواهد شد، قسمت عمودی دودکش را روی پایه های مناسب قراردهید تا وزن آن به پایه انتقال یابد. عمودی دودکش روی نماها باید به وسیله بست های مناسب به دیوار محکم شود.

  • نصب صحیح دودکش و کلاهک

دودکش بخاری نباید به صورت افقی با کلاهک یا بی کلاهک زیر سقف و بالکن نصب گردد و به یاد داشته باشید از فشردن بیش از اندازه کلاهک که موجب تغییر حالت و گرفتگی منافذ خروجی گازهای دودکش می شوند نیر خوداری نمایید. دودکش بخاری باید مجهز به بست نگه دارنده باشد و در محل خود محکم شود.

 

نصب دودکش

 

  • به رنگ شعله بخاری دقت کنید

شعله‌های بخاری باید آبی رنگ باشند تا خبر از کارکرد درست دودکش بخاری و خروج گازهای خطرناک بدهد، شعله زرد یا نارنجی، نشانه وجود مشکل است.

 

ارتفاع استاندارد لوله بخاری از کف چقدر است؟

ارتفاع استاندار لوله بخاری از کف را می‌دانید؟ با توجه به آین‌نامه‌های ایمنی، ارتفاع مناسب برای لوله بخاری از کف اتاق به صورت عمودی، حدود 1 متر است.

 

مطالب مرتبط و پربازدید:

 علت خاموشی ناگهانی بخاری

نصب و سرویس و تعمیر بخاری در شیراز

بخاری بدون دودکش

نصب شومینه در شیراز

چگونه از کارکرد صحیح دودکش بخاری مطمئن شویم؟

پس از نصب بخاری گازی و روشن کردن آن به لوله ی بخاری دست بزنید ، لوله بخاری باید گرم باشد. اگر به لوله دست زدید و لوله ی بخاری سرد بود یعنی دودکش درست کار نمی کند و گازهای سمی حاصل از احتراق وسیله گازسوز به درستی از آن عبور نمی کند به دنبال رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری باشید.

 

دودکش بخاری گازی

 

سخن آخر

در این مقاله بر آن شدیم تا شما را با نحوه نصب صحیح دودکش بخاری گازی آشنا کنیم، اگر در زمینه نصب بخاری و نصب دودکش بخاری گازی مهارت دارید، برای معرفی خود به همشهریان عزیز شیرازی  و درج آگهی در سارجو می‌توانید با شماره 09177093591 تماس حاصل نمایید.

 

 راهنمای نصب صحیح دودکش بخاری گازی کلاهک دودکش استاندارد ارتفاع لوله بخاری از کف اتاق نحوه نصب لوله بخاری گازی از پنجره رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری نصب لوله سیمانی دودکش نصب بخاری گازی انواع دودکش بخاری روش نصب لوله سیمانی دودکش

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 6 Average: 5]

نوامبر 18, 2020
دسته بندی :
نوشته‌های تازه
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
آموزش قلم زنی شیراز x بخوانید...