منوی سایت

درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز

بازدیدها: 267

درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز

درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز با کنترل علائم امکان پذیر است. اگر چه درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد. اما می‌توان براحتی بیماری تخمدان پلی کیستیک را کنترل نمود. شاید میپرسید از کجا بفهمیم تخمدان پلی کیستیک داریم؟ یا شاید دقیقا از درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز چیزی نمی‌دانید تا انتهای این مقاله را بخوانید تا به اطلاعاتی کامل راجع به درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز و درمان جدید تخمدان پلی کسیتیک برسید.


در پست درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز می‌خوانیم:

 


تخمدان پلی کیستیک چیست؟

بیماری تخمدان پلی کیستیک در واقع عدم تخمک گذاری مزمن است که یک اختلال شایع هورمونی برای زنان در سن باروری است. سندروم تخمدان پلی کیستیک به دلیل وجود تخمدان های بزرگ که حاوی تعداد زیادی کیست کوچک است به نام سندروم تخمدان پلی کیستیک نام گرفته است. تنبلی تخمدان اصطلاحی است که به سندرم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic Ovary Syndrome) یا به اختصار PCOS اطلاق می‌شود. در این شرایط تخمدان‌ها ممکن است تعدادی تجمع از مایعات ایجاد کنند و نتوانند به طور منظم تخمک‌گذاری را انجام دهند.

 

درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد.


از کجا بفمیم تخمدان پلی کیستیک داریم؟

بیش‌تر از نصف زنانی که دارای مشکل سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، هیچ نشانه‌ و علائم خاصی ندارند و در جواب اینکه از کجا بفهمیم تخمدان پلی کیستیک داریم؟ بهترین روش تشخیص پزشک است. اما بعضی از بانوان که سندروم تخمدان پلی کیستیک در آن‌ها تشخیص داده می‌شود، حداقل دو مورد از علایم و نشانه‌های زیر را دارند.

  1.  قاعدگی نامنظم است و تعداد دفعات قاعدگی در سال معمولا کمتر از ۸ بار است.
  2. موهای زائد ضخیم و تیره در لبه فوقانی چانه صورت قفسه سینه رشد می کند.
  3. وجود جوش های صورت یا آکنه
  4. افزایش وزن و چاقی
  5. ریزش موی سر
  6. ممکن است باردار شدن فرد با مشکل مواجه شود که گاه نیاز به استفاده از داروهای کمک باروری است.

 

درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز را زیر نظر متخصص زنان دنبال کنید.


تشخیص تخمدان پلی کیستیک چگونه ممکن است؟

آزمایش مشخصی برای تشخیص قطعی سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان و جواب به سوال از کجا بفهمیم تخمدان پلی کیستیک داریم، وجود ندارد. احتمالا پزشک تاریخچه پزشکی، از جمله چرخه قاعدگی و پریود و تغییرات وزن را از بیمار جویا شود. معاینه بدنی، شامل معاینه برای نشانه‌های رویش بی‌رویه مو، مقاومت به انسولین و آکنه می‌شود. پزشک برای تشخیص دقیق‌تر و کمک به درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک ممکن است:

  • معاینه لگن: پزشک اندام‌های تولید مثل را به صورت بصری و دستی برای پیدا کردن توده‌ها، تومورها و سایر ناهنجاری‌ها معاینه می‌کند.
  • آزمایش خون: آزمایش خون برای بررسی سطوح هورمونی انجام می‌شود. این آزمایش می‌تواند سایر مشکلاتی را که مشابه سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند و باعث اختلال در قاعدگی یا افزایش آندروژن می‌شوند را رد کند. ممکن است برای اندازه‌گیری کلسترول و تری‌گلیسرید در حالت ناشتا و مقاومت به گلوکز، آزمایش‌های دیگری نیز لازم باشند.
  • سونوگرافی: پزشک با استفاده از سونوگرافی، ظاهر تخمدان و قطر مخاط رحم را اندازه‌گیری می‌کند و اینگونه به درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز کمک می‌کند.

 

درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز بوسیله سونوگرافی راحتتر تشخیص داده می شود.


درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز

درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز با تشخیص به موقع و شروع درمان که بیشتر حول مدیریت مشکلاتی مثل نازایی، رویش زیاد موهای زاید (hirsutism)، آکنه و چاقی ممکن خواهد بود. درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد اما گاهی بهتر است تغییراتی در سبک زندگی ایجاد شود یا داروهایی مصرف شود.

  • مراقبت از خود با تغییر سبک زندگی

زنان می‌توانند در صورت ابتلا به تنبلی تخمدان با رعایت بعضی نکات به درمان و کنترل بیماری کمک زیادی انجام دهند و مشکلات ناشی از این بیماری را در خود کاهش دهند و به درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز کمک زیادی بکنند کارهایی مثل:

  1. کم کردن وزن می‌تواند به تنظیم چرخه‌های عادت ماهانه کمک کند، کلسترول را کاهش دهد و حتی به از بین بردن آکنه و رشد نکردن بیش از حد موی زاید کمک کند. اگر به انسولین مقاوم هستید نیز ورزش باعث می‌شود که انسولین در بدن شما پردازش شود.
  2. رژیم‌های غذایی کم-چربی، کم-کربوهیدرات سطح انسولین را کاهش می‌دهند. اگر به تنبلی تخمدان مبتلا هستید می‌توانید از کربوهیدرات‌های پیچیده، که سطح قند خون را به آرامی افزایش می‌دهند استفاده کنید.
  3. اگر موهای زاید ایجادشده آزارتان می‌دهد، الکترولیز یا اپیلاسیون، موهای زاید صورت و بدن شما را از بین می‌برد.
  4.  تحت نظر متخصص زنان باشد تا با معاینات و آزمایشات منظم بتواند بیماری شما را تحت کنترل قرار دهد و از خطر سرطان آندومتر و دیگر بیماری هایی که افراد مبتلا به تنبلی تخمدان در خطر آنها هستند، جلوگیری شود و سریعتر به درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز کمک شود.

 

متخصص زنان به درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز کمک بزرگی می کند.

  • مصرف داروها

  1. قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن و پروژسترون است و می‌تواند نامتعادلی هورمونی را اصلاح کند. این قرص‌ها، چرخه‌های عادت ماهانه را تنظیم می‌کند، مشکلات پوستی را کاهش می‌دهد. همچنین رشد غیرطبیعی مو را تا زمان مصرف دارو محدود می‌کند.
  2. داروهای ضدهورمون مردانه مثل افلورنیتین: این کرم رشد موهای زاید صورت در زنان را کند میکند.
  3. پروژستین درمانی- مصرف پروژستین به مدت 10 تا 14 روز هر یک یا دو ماه یک بار به تنظیم قاعدگی کمک میکند و خطر سرطان اندومتر را کاهش میدهد.
  4. درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین: این داروی خوراکی برای دیابت نوع دو کاربرد داشته و مقاومت به انسولین را کاهش میدهد و انسولین را پایین می‌آورد. اگر در وضعیت پیش دیابت قرار دارید، درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین برای کند کردن پیشروی دیابت نوع دو و کمک به کاهش وزن استفاده میشود.

درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز با طب سنتی

شیرازی‌های مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک برای درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز باید از استعمال دخانیات پرهیز کنند و در معرض هوای آلوده و آلودگی‌های محیطی قرار نگیرند. این اشخاص باید در ساعات مشخصی غذا بخورند به طوری که بین شام تا خواب آنها حداقل ۲ ساعت فاصله باشد. اشخاص دچار این عارضه باید از نوشیدن آب سرد بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، هنگام ورزش و پس از آن، پس از مصرف میوه‌های آبدار و پس از استحمام خودداری کنند.

افراد دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک باید غذا‌های با طبع سرد و‌ تر یا بلغم‌زا را با ادویه‌های مصلح آنها مانند عسل، زعفران، زیره، زنجبیل، سیاه‌دانه، هل، دارچین، نعناع، آویشن و زنیان مصرف کنند. این افراد در صورت تمایل به مصرف برنج می‌توانند متناسب با وزن و کالری مورد نیاز روزانه‌ خود، برنج ایرانی آبکش شده را همراه با زیره یا شوید بخورند.

 

درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز با طب سنتی نیز ممکن می باشد.

 

مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک باید هنگام راه رفتن روی سرامیک از پاپوش یا دمپایی استفاده کنند تا سرما از اندام‌ها به رحم آنها منتقل نشود. این افراد همچنین باید از ناف تا نوک پا‌های خود را با لباس مناسب بپوشانند و موقع شستن ظروف از پیش‌بند استفاده کنند تا شکم و رحم آنها خیس نشود. درمان تخمدان پلی کیستیک با ماساژ دور ناف و زیر شکم با روغن‌های گرم مانند بابونه و سیاه‌دانه هم ممکن خواهد بود.


آیا از عوارض تخمدان پلی کیستیک آگاهی دارید؟

عوارض تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نازایی
  • دیابت بارداری یا افزایش فشار خون به واسطه بارداری
  • سقط جنین یا زایمان زودرس
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی، التهاب کبدی حاد که به واسطه تجمع چربی در کبد اتفاق می‌افتد.
  • سندرم متابولیک، مجموعه‌ای از نشانه‌ها شامل فشار خون بالا، قند خون بالا و سطوح غیرعادی کلسترول یا تری‌گلیسرید که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند.
  • دیابت نوع ۲ یا پیش‌دیابت
  • افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن
  • وقفه تنفسی در خواب (اپنه خواب)
  • خون‌ریزی غیرطبیعی رحم
  • سرطان پوشش داخلی رحم (سرطان مخاط رحم)

 

درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز به صورت درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد.


آیا بیماران با تخمدان پلی کیستیک باردار می شوند؟

اغلب زنان مبتلا به تنبلی تخمدان قادرند که باردار شوند ولی ممکن است باردار شدن در آنها با تاخیر صورت گیرد پس وزن خود را کاهش دهید و ورزش منظم روزانه را شروع کنید و حتما با پزشک متخصص زنانتان مشورت کنید تا در صورت تاخیر در بارداری بتواند با تنظیم قاعدگی شما و تجویز داروهای کمک باروری شانس شما برای بارداری را افزایش دهد و به درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز کمک بکند.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 1 Average: 5]

جولای 15, 2020
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
عمل لوزه در شیراز x بخوانید...