منوی سایت

خواص روغن کنجد

بازدیدها: 155

خواص روغن کنجد

خواص روغن کنجد در دو دسته روغن کنجد که به دو شکل روغن کنجد بو داده و روغن کنجد معمولی می توان پیدا کرد وجود دارد. روغن کنجد یکی از بهترین و پرخاصیت ترین روغن های گیاهی می باشد که از آن به عنوان ملکه روغن ها نیز نام میبرند. روغن های گیاهی انواع مختلفی دارند که برخی دارای خواص زیاد و برخی دیگر به شدت برای سلامتی مضر هستند. اما درباره خواص روغن کنجد می توان گفت آنقدر زیاد است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را برای تمام گروه های سنی توصیه می­کنند. روغن کنجد به خاطر استخراج ارزان آن و آشنایی بیشتر مردم با خواص روغن کنجد در سال های اخیر به محبوبیت زیادی رسیده است.

 

برخی از خواص روغن کنجد که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم:

  • خواص روغن کنجد برای لاغری
  • خواص روغن کنجد برای مو
  • خواص روغن کنجد برای پوست
  • خواص روغن کنجد برای سوختگی
  • خواص روغن کنجد برای رحم
  • مضرات روغن کنجد
  • خواص روغن کنجد برای پوست دور چشم
  • طریقه مصرف روغن کنجد

 

خواص روغن کنجد برای لاغری

 

در ادامه شما را با بعضی خواص روغن کنجد آشنا می کنیم:

خواص روغن کنجد در آشپزی

شاید آنقدر زیاد است که ما را بر آن میدارد تا در غذاهای روزانه بیشتر از آن استفاده کنیم.روغن کنجد قرن ها در غذاهای آسیایی ها استفاده می شده است. روغن کنجد حرارت بالا را می تواند تحمل کند لذا برای پخت و پز مناسب است و بدون اینکه غذا را دچار مشکل خاصی کند می تواند از آن استفاده کرد.خانم های خانه دار بهتر است از خواص روغن کنجد غافل نشوند. استفاده از روغن کنجد به عنوان یک چاشنی سالم نیز بسیار رواج دارد. تنها مقدار کمی از روغن کنجد می تواند طعم و بوی خارق العاده ای به غذا بدهد.

 

خواص روغن کنجد برای مو

 

خواص روغن کنجد برای پوست

روغن کنجد با مواد مغذی اسیدهای چرب و ویتامین هایی مثل E میتواند نقش یک مرطوب کننده و نرم کننده عالی برای پوست شما را داشته باشد. خواص روغن کنجد برای پوست به نرم کنندگی آن خلاصه نمی شود بلکه روغن کنجد خاصیت سم زدایی دارد و می تواند سموم روی پوست را درخود حل کند و پوست را بصورت عمیق تری پاکسازی کند. خواص روغن کنجد برای پوست بقدری زیاد است که از آن به عنوان اکسیر جوانی و زیبایی یاد می شود.

 

خواص روغن کنجد برای پوست

خواص روغن کنجد برای پوست

حال با توجه به خواص روغن کنجد برای پوست این سوال پیش می­آید که آیا در خواص روغن کنجد این روغن جادویی به پوست دورچشم نیز اشاره شده است.

 

خواص روغن کنجد برای پوست دور چشم

باتوجه به خاصیت مرطوب کنندگی روغن کنجد می تواند به بهبود سلامت پوست اطراف چشم کمک کند.چرا که پوست اطراف چشم با افزایش سن خندیدن مالیدن دست و…. دچار چین و چروک می شود. خشکی و افتادگی از مشخصه پوست دور چشم است که به مرور زمان اتفاق می افتد. استفاده از روغن کنجد به بهبود هیدراتاسیون پوست اطراف چشم کمک می کند و باعث می شود پوست این ناحیه جوان تر به نظر برسد. پس می توان گفت خواص روغن کنجد اینجا نیز به کمک ما آمد و خواص روغن کنجد برای پوست دور چشم بسیار زیاد است به همین دلیل از روغن کنجد در تولید بسیاری از کرم های آرایشی و مراقبت از پوست استفاده می شود. البته استفاده طبیعی و مستقیم از روغن کنجد بسیار بسیار مفیدتر از محصولات آرایشی بهداشتی حاوی روغن کنجد است.

 

خواص روغن کنجد برای پوست دور چشم

خواص روغن کنجد برای پوست دور چشم

 

خواص روغن کنجد برای مو

خواص روغن کنجد برای مو بقدری زیاد است که شاید به جرات بتوان گفت جایگزین خوبی برای بطری های نیمه پر محصولات تقویت کننده مو است که در کمد خود دارید. یک بار امتحان کنید و مقداری روغن کنجد را بصورت دایره ای به کف سر خود بمالید به مدت سی دقیقه ماساژ دهید تا خودتان به خواص روغن کنجد برای مو پی ببرید. روغن کنجد گردش خون در پوست سر را بهبود می بخشد و در نتیجه استفاده منظم از روغن کنجد تقویت و افزایش رشد مو را به همراه دارد و به درخشندگی و زیبایی موهای شما کمک می کند و خاصیت نرم کنندگی آن نرمی موهای زبر و خشن را بدنبال دارد.

 

خواص روغن کنجد برای مو

خواص روغن کنجد برای مو

 

خواص روغن کنجد برای لاغری

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید روغن کنجد که جز چربی های اشباع می باشد برای لاغری خوب است. درست شنیدید از خواص روغن کنجد می توان به کمک برای لاغری شما اشاره کرد. مواد مغذی موجود در کنجد به برطرف کردن چربی دور شکم کمک می کند و دانه های کنجد دارای مقادیر بالایی فیبر می باشد که به لاغری کمک می کند چرا که باعث می شود برای مدت طولانی تری سیر بمانید. خواص روغن کنجد برای لاغری ان را به گزینه ای خوب در سبد غذایی افراد چاق که خواهان لاغری هستند تبدیل کرده است.

 

خواص روغن کنجد برای لاغری

 

خواص روغن کنجد برای سوختگی

همان طور که گفتیم روغن کنجد منبع خوبی از ویتامین Eمی باشد همین خصوصیت آن را تبدیل به التیام دهنده سوختگی پوست یا آفتاب سوختگی کرده است. خواص روغن کنجد برای سوختگی بدلیل ویتامین Eبالای آن و ترمیم اسکارهای پوستی و حفظ گلبول قرمز و ترمیم و تجدید بافت ها، از روغن کنجد یک پماد ضد سوختگی نیز ساخته است.

 

خواص روغن کنجد بر سلامت دهان و دندان

روغن کنجد دارای خاصیت ضدباکتری قوی بوده و به همین علت برای سلامت دهان و دندان و رفع بوی بد دهان مفید است. متخصصان دندانپزشکی که از خواص روغن کنجد برای سلامت دهان و دندان آگاهی دارند استفاده روزانه از آن را توصیه می کنند. کافی است قبل از مسواک زدن هرروز صبح ده دقیقه روغن کنجد را در دهان خود نگه دارید و سپس مسواک بزنید تا سفیدی خوشایندی را بر روی دندان های خود شاهد باشید.

 

خواص روغن کنجد و پوکی استخوان

از خواص روغن کنجد بر استخوان ها می توان به این نکته اشاره کرد که روغن کنجد نرخ رشد و توسعه استخوان ها را افزایش می دهد و روند درمان و رشد مجدد استخوان ها را بیشتر می نماید. مس روی کلسیم موجود در روغن کنجد به رشد و تقویت استخوان های بدن کمک می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در زنان یائسه را کاهش می دهد.

 

خواص روغن کنجد و پوکی استخوان

خواص روغن کنجد و پوکی استخوان

 

خواص روغن کنجد بر بدن

همه ما ممکن است گاهی دچار یبوست شویم. نوشیدن مقدار زیادی آب و اضافه کردن فیبر به غذای روزانه به روان کردن روده کمک می کند اما از دیگر خواص روغن کنجد ضد اضطراب و ضد یبوست بودن آن است و افراد مبتلا به اسهال نباید از آن استفاده کنند. و بطبع خوردن روزانه آن به افرادی که خشکی مزاج دارند توصیه می شود، استفاده یک یا دوقاشق غذاخوری روغن کنجد کمک میکند روده ها چرب شوند و شدت یبوست کاهش یابد.

 

 

مضرات روغن کنجد

 خواص روغن کنجد هر چند بسیار زیاد است اما یادمان باشد استفاده نامحدود از آن یا داشتن بیماری خاص مثل هر چیز دیگری مضراتی را بدنبال خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که کالری همه ی روغن ها یکسان است هر 5 گرم که حدود یک قاشق چایخوری است 45 کیلو کالری انرژی دارد.

روغن کنجد می تواند در برخی افراد باعث آلرژی شود.

روغن کنجد باعث کاهش فشارخون می شود و به همین دلیل بهتر است با داروهایی که برای کاهش فشار خون هستند مصرف نشود.

گفته می شود روغن کنجد افزایش تولید هورمون ها را بهمراه دارد و باعث انقباض رحم می شود لذا بهتر است زنان باردار و شیرده خواص روغن کنجد را فراموش کنند و از مصرف آن اجتناب کنند، یا قبل از مصرف روغن کنجد حتما با پزشک خود مشورت کنند.

 

مضرات روغن کنجد

نگه داری روغن کنجد

برای اینکه خواص روغن کنجد حفظ شود بهتر است روغن کنجد در ظرف تیره رنگ و شیشه ای نگه داری شود و آن را کنار اجاق گاز نگذاشت. به این ترتیب احتمال اکسید شدن اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن کنجد به حداقل ممکن خواهد رسید.

 

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 9 Average: 4.9]

مارس 16, 2020
دسته بندی :
3
  1. هلن گفت:

    سلام خیلی کامل بود مقاله .

    1. آزاده طهماسبی گفت:

      خوشحالیم که از مقاله ای که در مورد خواص روغن کنجد نوشته شده بود رضایت داشتید.

  2. هلیا گفت:

    سلام تمام اطلاعاتی که راجع به خواص روغن کنجد میخواستم تونستم یک جا پیدا کنم.ازتون سپاسگذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
آموزش نسخه خوانی در شیراز x بخوانید...