منوی سایت

حقوق بیمه بیکاری در سال 1402 چقدر است؟

بازدیدها: 1483

حقوق بیمه بیکاری در سال 1402

برای کسب آگاهی از میزان حقوق بیمه بیکاری در سال 1402، اطلاع از بیمه بیکاری کرونا، مراحل تشکیل پرونده بیمه بیکاری، قانون جدید بیمه بیکاری و استعلام واریز بیمه بیکاری در سال 1402 در سارجو همراه ما باشید. ما همه چیز در مورد بیمه بیکاری در سال 1402 برای شما توضیح داده ایم. پس در ادامه همراه ما باشید.

 

لیست عناوینی که در پست بیمه بیکاری در سال 1402 به آن پرداخته شده است:

 

بیمه بیکاری چیست؟

بیمه بیکاری مقرری است که در مواقع بیکار شدن افراد بیمه شده طی چند ماهی که تعیین شده به حساب آنها واریز می‌شود، در واقع تنها افراد بیمه شده که بدون میل و اختیار خود به طور موقت بیکار شده‌اند از بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شوند. اما دقیقا در چه مواقعی افراد می‌توانند درخواست بیمه بیکاری دهند؟

بیمه بیکاری در سال 99

بیمه بیکاری کرونا چقدر است؟

حداقل حقوق بیمه بیکاری 1402 که از سازمان بیمه  اعلام شده است، 1.800.000 تومان است. این رقم اعلام شده برای بیمه بیکاری کرونا برابر است با ۲۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته. به طور کلی و بر اساس قانون، میزان مقرری بیمه ‌بیکاری نباید از حداقل دستمزد تعیین شده برای هر سال کمتر و از ۸۰ درصد متوسط مزد یا حقوق بیمه شده بیشتر باشد. کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که همزمان با شیوع کرونا کار خود را از دست داده اند حداقل تا سه ماه می توانند بیمه بیکاری دریافت کنند. به طور کلی افرادی که از اسفند 99بیکار شده اند تا قبل از خرداد 1400 بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا حداقل یک میلیون تومان مقرره بیکاری دریافت می‌کردند، اما از خردادماه این میزان بر اساس قانون بیمه بیکاری و همچنین شرایط تاهل یا تجرد و افراد تحت تکفل گاهی به 5 تا 6 میلیون تومان هم افزایش یافته است.

 

مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟

مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟ در جواب به این پرسش بسیار رایج و مهم باید گفت که میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که بر اساس تعداد افراد تحت تکفل، تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است، مشروط بر آنکه از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود کمتر نباشد و از ٨٠ درصد حقوق بیمه‌شده نیز بیشتر نباشد.
فردی که از مستمری از کار افتادگی جزئی استفاده می‌کند همزمان می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری نیز بهره‌مند شود.

 

مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

افرادی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری خود هستند باید مدارکی از جمله: اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار یا رای صادر شده، عکس 4*3 جدید(4قطعه)، اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی، اصل وکپی تمام صفحات شناسنامه، اصل وکپی کارت ملی، اصل و کپی گواهی کارت از شرکت، اصل و کپی کارت پایان خدمت(برای آقایان)، کپی صفحه اول دفترچه بیمه را به اداره کار و تعاون ارائه دهند. علاوه بر داشتن مدارک مذکور باید به سایت بیمه بیکاری مراجعه کرده و جهت ثبت نام اقدام کنید.

 

قوانین دریافت حقوق بیمه بیکاری 1402

قوانین دریافت حقوق بیمه بیکاری سال 1402 به طور کلی ميزان مقرري روزانه بيمه شده بيكار معادل 55 درصد متوسط مزد يا حقوق سه ماه قبل از بیکاری بيمه شده است. به مقرري افراد متاهل يا متكفل، تا حداكثر 4 نفر از افراد تحت تكفل به ازای هر يك از آنها به ميزان 10 درصد حداقل دستمزد افزوده خواهد شد. در هر حال مجموع دريافتي مقرري بگير نبايد از حداقل دستمزد، كمتر و از 80 درصد متوسط مزد يا حقوق او بيشتر باشد. ضمن اینکه محدودیتی در تعداد دفعات قابل استفاده از بیمه بیکاری وجود ندارد. به طور کلی حداکثر مدت استفاده از مقرری بیمه بیکاری با احتساب دوره‌های قبلی برای مجردین، ۳۶ ماه و برای متاهلین یا متکفلین، جمعا به مدت ۵۰ ماه است.

 

قانون جدید بیمه بیکاری در سال 1402

بیمه بیکاری در سال 1402 با سابقه پرداخت حق بیمه از 6 ماه تا دو سال: 6 ماه برای مجردها و 12 ماه برای متاهل ها بیمه بیکاری تامین اجتماعی تعلق می گیرد.

بیمه بیکاری در سال 1402 با سابقه پرداخت حق بیمه از 2 تا 10 سال: 12 ماه برای مجردها و 18 ماه برای متاهل ها بیمه بیکاری تامین اجتماعی تعلق می گیرد.

بیمه بیکاری در سال 1402 با سابقه پرداخت حق بیمه از 10 تا 15 سال: 18 ماه برای مجردها و 26 ماه برای متاهل ها بیمه بیکاری تامین اجتماعی تعلق می گیرد.

بیمه بیکاری در سال 1402 با سابقه پرداخت حق بیمه از 15 تا 20 سال: 26 ماه برای مجردها و 36 ماه برای متاهل ها بیمه بیکاری تامین اجتماعی تعلق می گیرد.

بیمه بیکاری در سال 1402با سابقه پرداخت حق بیمه از بیش از 20 سال: 36 ماه برای مجردها و 50 ماه برای متاهل ها بیمه بیکاری تامین اجتماعی تعلق می گیرد.

 

نحوه محاسبه مقرری بیمه بیکاری

طبق اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری، نحوه محاسبه مقرری بیمه بیکاری به شرح زیر است:

جدول بیمه بیکاری

 پیگیری واریز بیمه بیکاری

همه ی ما می دانیم که با شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر از کار افتادن بسیاری از کسب و کارها و به تبع آن بیکاری برخی از نیروهای کار شد، وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی در راستای حمایت از این افراد، سامانه بیمه بیکاری به آدرس Bimebikari.mcls.gov.ir را راه اندازی کرد که متقاضیان دریافت بیمه بیکاری با ثبت اطلاعات هویتی، شغلی، کارگاهی و بیمه ای در این سامانه اقدام و کد رهگیری خود را دریافت کرده‌اند.

 

مراحل تشکیل پرونده بیمه بیکاری

سوالی که برای اکثر افراد پیش می‌آید این است که برای دریافت این بیمه به کجا مراجعه کنیم؟ و یا مراحل تشکیل پرونده بیمه بیکاری به چه صورت می‌باشد؟

طبق بند ب ماده 6 قانون کار بیمه بیکاری، افراد می‌توانند حداکثر ظرف مدت 30 روز به اداره کار محل کارگاه خود مراجعه کرده و فرم تقاضای مستمری بیکاری را تکمیل کنند. درصورت عدم مراجعه در این مهلت 30 روزه حداکثر ظرف 3 ماه می‌توانند با دارا بودن مدارکی که دال بر توجیه تاخیر مراجعه آنان برای تکمیل فرم بوده، اقدام کنند.

اگر به هر دلیلی مانند ورشکستگی، تعدیل نیرو، کم شدن کار وغیره کارفرما عذر شما را بخواهد و شما نیز برای گرفتن حق خود مانند بیمه معوقه، عیدی، سنوات و یا برگشت به کار قصد دارید از کارفرما شکایت کنید باید مراحلی را طی کنید.

شعبه بیمه تامین اجتماعی که کارفرما برای شما بیمه واریز کرده را پیدا کنید تا از طریق آن بتوانید اداره کار و بیمه اجتماعی که به بیمه شما مربوط می‌شود را پیدا کرده تا از آن برای شعبه بیمه خود نامه دریافت کنید، مراحل دیگر این است که تمام سوابق خود را در آخرین شعبه‌ای که برای شما بیمه واریز شده جمع‌آوری کنید.

این سوابق را باید به اداره کار برده و فرم دادخواست دریافت کنید در این فرم باید اطلاعات شخصی و دلیل بیکاری خود را ذکر کنید البته از زیاده‌گویی پرهیز شود زیرا دادخواست شما خوانده نمی‌شود. درصورت نداشتن سوابق کیفری باید کدثنا دریافت کنید. کدثنا را از طریق مراجعه به سایت سامانه ثنا دریافت کنید بعد از آن تمام مراحل پرونده مانند کسری مدارک، زمان برگزاری جلسات وغیره برای شما پیامک می‌شود. اداره کار نامه‌ای به شما می‌دهد تا به کارفرما بدهید بعداز دو هفته جلسات با حضور کارفرما برگزار می‌شود و هر دو طرف مدارک خود را ارائه می‌دهند.

 

چه کسانی می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند؟

این روزها که افراد زیادی به علت شیوع ویروس کرونا از کار بیکار شده اند که به تبع آن خواستار دریافت بیمه بیکاری کرونا هستند. حال قابل ذکر است که دریافت حقوق بیمه بیکاری 99 اهمیت صد چندانی پیدا کرده است. در واقع متاسفانه کارگاه های زیادی تحت تاثیر کرونا تعطیل شده اند و کارگران آنها اکنون هاج و واج کار و کار پیدا کردن هستند. بدیهی است که در این مدت باید بتوانند از طریقی معیشت خود را بگذرانند. این دسته از افراد در صورتی که واجد هر یک از شرایط زیر باشند، می توانند روی دریافت حقوق بیمه بیکاری 99 حساب کنند تا به امید خدا وضعیت کرونا در کشور بهبود پیدا کند و وضعیت اقتصادی مردم کمی روی خوشی را ببیند.

  • افرادی که حداقل ۶ ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی دارند.
  • افرادی که به صورت غیرارادی بیکار شده‌اند.
  • شخصی که بر اثر حوادثی مانند آتش‌سوزی، سیل و یا زلزله بیکار شده است، نیاز به داشتن سوابق بیمه‌ای نداشته و بیمه بیکاری به او تعلق می‌گیرد.
  • افرادی که در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشند.
  • تبعه کشورهای دیگر نباشند.
  • افرادی که مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند.
  •  افرادی که یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.
  • افرادی که از شرکت در کلاس‌های آموزشی و کارآموزی که سازمان تامین اجتماعی برای شغل پیشنهاد می ‌کند، خودداری کرده‌اند.
  • کارگران فصلی در صورتی که صرفا در اثنای فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.
  • افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند. با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرار گرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری تامین اجتماعی خواهند شد.
  • چنانچه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد، ولی کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می ‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.

بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ

لینک های مرتبط:

 

جدول بیمه بیکاری 1402 جدول بیمه بیکاری سال 1402 بیمه بیکاری کرونا پیگیری واریز بیمه بیکاری مضرات بیمه بیکاری مراحل تشکیل پرونده بیمه بیکاری استعلام واریز بیمه بیکاری قانون جدید بیمه بیکاری  حداقل حقوق بیمه بیکاری در سال1402 چقدر است؟ مبلغ بیمه بیکاری چقدر است جدول بیمه بیکاری سال 1402 مبلغ بیمه بیکاری سال 1402 ثبت نام بیمه بیکاری سال 1402پیگیری واریز بیمه بیکاری ثبت نام بیمه بیکاری سال 1402 جدول بیمه بیکاری سال 1402 استعلام واریز بیمه بیکاری

 

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 2 Average: 5]

دسامبر 3, 2020
دسته بندی :
نوشته‌های تازه
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
دفاتر بیمه معلم شیراز x بخوانید...