منوی سایت

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

بازدیدها: 2296

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

شیراز شهر تمدن و فرهنگ همه فصلها زیباست اما ترکیب شیراز با پادشاه فصل ،پاییز، شکوه خاصی دارد. برای لذت بردن از جاهای دیدنی شیراز در پاییز و اطلاعات و موقعیت آن ها با ما پیش بیایید. گشت و گذار در زیبایی های جاهای دیدی شیراز در پاییز را از دست ندهید. مکان های دلپذیر خاطره ساز درپاييز شيراز به همراه تصاویر برای شما به نمایش گذاشته می شود.

 

پاییز شیراز باغ ارم:

باغ ارم یک باغ ایرانی تاریخی در شهر شیراز است و شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی می‌شود. این باغ در روزگار سلجوقیان و آل اینجو پابرجا بوده‌است. در زمان زندیه هم کریم‌خان زند در سازندگی و بهسازی این باغ کوشید. در زمان قاجاریه و پهلوی این باغ مقر سران ایل قشقایی بود تا اینکه به علت طرفداری آن‌ها از مصدق، خوانین قشقایی تبعید شده و باغ ارم مصادره گردید. در زمان سلطنت ناصر الدین شاه قاجار عمارتی دیگر توسط حسین علی خان نصیر الملک پی ریزی شد که با مرگ وی خواهر زاده او ابولقاسم خان نصیر الملک امور باغ ارم را به دست گرفت و عمارت نیمه کاره را تکمیل کرد.

این باغ از املاک خاندان قوامی شیراز بود. این عمارت تاکنون پابرجاست. این باغ تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان بسیاری از اقصا نقاط جهان در این باغ کاشته شده‌است؛ به شکلی که باغ در قالب یک نمایشگاه از انواع گل‌ها و گیاهان درآمده‌است.باغ گیاه‌شناسی آن در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق قرار دارد. در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۰ در سی‌وپنجمین اجلاس کمیتهٔ میراث جهانی یونسکو باغ ارم شیراز به همراه هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی ثبت گردید.

شیراز، شهر باغ‌هاست، اما عکس‌های شیراز را که نگاه کنید، باغی هست که یک پای ثابت همه عکس‌هاست و آن باغی نیست جز باغ ارم. باغ ارم شیراز، با درخت‌های سرو و نارنجش، زمانی تنها محل رفت و آمد بزرگان و اعیان بود، ولی حالا سال‌هاست که درهایش به روی گردشگران باز شده، می‌توان در آن راه رفت و از آنهمه زیبایی به وجد آمد. آفتاب درخشان یك صبح پاییزی ، در خنكای نسیمی پاك و روح نواز ، بازی رنگها در میان شاخسار درختان باغ ارم ، منظره ای كم نظیر است كه در كمتر جایی می توان تجربه كرد.

 

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

 

پاییز شیراز قلات:

قلات نام روستایی است که در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شیراز و در منطقه‌ای کوهپایه‌ای در کنار چشمه‌ای زیبا و در انبوهی از درختان و باغ‌های سرسبز قرار دارد. مردم این روستا با زندگی نیمه‌سنتی به کشاورزی، دامداری و باغداری و بعضی‌ها به کسب‌وکار و حرفهٔ گیوه‌بافی مشغول هستند. گویش مردم این روستا بازماندهٔ فارسی میانهٔ جنوب غربی است. چشمه ی آب سرازیر شده از دامن کوه که سرچشمه ‌اش، چشمه‌هایی هستند که در قله ی کوه ها قرار دارند می باشد و همینطور درختانی چند هزارساله و دره ‌ای عمیق و خنکای آن در گرم ‌ترین زمان سال، لرزه بر اندامی هر گردشگری می‌اندازد. تلالو نور روی برگ های کنار خانه های کاه گلی پلکانی قلات در پاییز خاص ترین خاطره ها را برای شما به ارمغان می آورد.

 

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

تنگه رغز عروس دره های ایران:

راهی استان فارس می شویم و به سمت شهر داراب راه می افتیم، در 25 کیلومتری جاده داراب به فسا، مسیرمان را به سمت روستای حسن آباد تغییر می دهیم تا به دره زیبا و باشکوه رغز، معروف به “عروس دره های ایران” برسیم. دره ای با طول تقریبی 4 کیلومتر که در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوبی کشیده شده و در حدود 64 آبشار کوتاه و بلند و 100 حوضچه طبیعی را در خود جای داده است.؛ اما پیش از اینکه در مورد این گوشه از طبیعت زیبای ایران سخن بگوییم بهتر است بدانیم که رغز در لغت به معنی راه بکر و لغزنده است و این مکان رویایی در میان مردم بومی به نام تنگ رودخیز نیز شناخته می شود.

 

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

 

 تنگه هایقر:

در کنار تماشای چشم انداز های بکر هایقر و فرو رفتن در بهت و حیرت از این خلقت، فعالیت هایی هم در هایقر رایج هستند که جذابیت این ناحیه را دو چندان می کنند. اگر مهارت کافی داشته باشید و لوازم ضروری را هم فراموش نکنید، صخره ها و دیواره های تنگه هایقر و آب زلال رودخانه ی قره آقاج زمینه ساز تفریحاتی متنوع برای شما هستند.

 

1- کوهنوردی در پاییز فارس

همانطور که پیش تر ذکر کردیم، عبور از دیواره های زاگرس و رسیدن به تنگه هایقر، با داشتن راهنما و تجهیزات می تواند تا 2 ساعت به طول بینجامد. پس برای علاقه مندان به پیاده روی و کوهنوردی رفتن به درون دره و بیرون آمدن از آن می تواند جالب باشد. در زمان فرود به درون دره و خروج صبر، آرامش و رعایت نکات ایمنی را فراموش نکنید.

 

3- آب بازی در پاییز فارس

در نوردیدن تنگه و عبور از میان آب خنک رودخانه به همراه خانواده و دوستان و بازی با آب زلال رودخانه، یا کمی نشستن و غرق شدن در طبیعت زیبای اطراف می تواند روحیه شما را به کلی عوض کند. هنگامی از درون تنگه می گذرید تماشای این پدیده حیرت انگیز جغرافیایی، گوش سپردن به صدای چلچله ها و تماشای پوشش گیاهی اطراف که از لا به لای سنگ های سخت راهی به بیرون یافته اند، می تواند برای علاقه مندان جذاب باشد.

 

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

 

آبشار فدامی داراب:

کمی آن طرف تر از شهر فدامی، در ارتفاع حدود ۸۰۰ متری از سطح دریا، جلوه‌ای زیبا از طبیعت وجود دارد که با نام آبشار فدامی شناخته می شود. شاید در نگاه اول همه چیز عادی به نظر برسد و شما فدامی را همچون دیگر آبشارها بپندارید؛ اما این آبشار مجموعه ای از چهار آب شور، شیرین، سرد و گرم را در خود جای داده است که سبب تمایز آن از دیگر آبشارها می شود. این آبشار را می توان یکی از شاهکارهای خلقت دانست؛ .شاهکاری که آب شیرینش در تابستان بسیار خنک و گوارا و در پاییز  گرم است و بر عکس، آب شور آن در تابستان گرم و در پاییز خنک است. ویژگی جالبی که سبب شده است تا گردشگران بسیاری همه ساله از این جاذبه طبیعی بی نظیر دیدن کنند.

 

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

 

تنگ بستانک مرودشت:

منطقه حفاظت شده تنگ بستانک، بسیار سرسبز است تا جایی که اگر ندانید در جنوب کشور هستید به اشتباه فکر می کنید در جنگل های انبوه شمال در حال قدم زدن هستید. این منطقه به طور کلی کوهستانی‌ست و پوشش جنگلی دارد و رودخانه ای زلال با آبشارهای کوچک و بزرگ در میان آن جریان دارد. بهشت گمشده در سالهای اخیر یکی از مناطق محبوب اهالی و گردشگران برای طبیعت گردی در استان فارس بوده است و به همین دلیل امکانات اولیه نسبتا مناسبی مانند سرویس بهداشتی، بوفه، سوپر مارکت، رستوران سنتی، آلاچیق و … در آن به چشم می خورد.

 

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 3 Average: 5]

اکتبر 13, 2019
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
کوهنوردی شیراز x بخوانید...