منوی سایت

تاثیر کرونا بر کار و مشاغل در شیراز

بازدیدها: 59

تاثیر کرونا بر کار و مشاغل در شیراز

کرونا این مهمان ناخوانده که بر تمام ابعاد زندگی مردم نه تنها در شیراز بلکه در دنیا سایه افکنده است. طبق بررسی‌های انجام شده کرونا تا به امروز تعداد زیادی از افراد را به خود مبتلا کرده است که از این بین  کودکان، افراد مسن بالای ۶۵ سال و بیماری‌های مزمن ریوی، قلبی و دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند. چیزی که باعث نگرانی بیشتر در مورد این ویروس شده است نگرانی در باب این است که موارد جدید تا کی و کجا ظهور پیدا خواهند کرد.

در این بین تاثیر کرونا بر کار و مشاغل شاید برای خیلی از مردم ما پررنگ تر از دیگر ابعاد تاثیر کرونا در زندگیمان بوده است، چرا که تعطیلی بسیاری از مشاغل با شروع این ویروس در اسفند ماه بک شوک بزرگ برای قشری از مردم بود که منتظر یک جهش در کسب و کار خود در اسفند ماه بودند و بعد از بازگشایی دوباره مشاغل بخاطر وجود این ویروس دیگر روند کسب و کارها شکل قبل را بخود نگرفت و مشاغل زیادی نیز در جهان بطور کامل تعطیل شدند.

مشاغل متاثر از کرونا در شیراز

از جمله مشاغلی که کرونا بیشترین تاثیر را بر روند آنها در شیراز داشته و تاثیر کرونا بر آنها بیشتر حس می‌شود می توان به مشاغل زیر اشاره کرد.

  • آرایشگاه‌ها

آرایشگرها بخاطر تماس مستقیمی که  با پوست مشتری دارند و خطر ابتلا به کرونا برای آرایشگر و مشتری وجود دارد از جمله مشاغلی هستند که کرونا تاثیر زیادی بر روند کسب و کار آنها داشته است. تعطیلی آرایشگاه ها در شب عید که زمان طلایی کسب و کار آنها بحساب میآمد و بعد از آن امتنای عده‌ی زیادی از مردم از مراجعه به آرایشگاه از ترس این ویروس نامیمون باعث شده است که کسادی آرایشگاه ها از جمله تاثیرات کرونا در شیراز باشد.

 

تعطیلی آرایشگاهرها در پی ویروس کرونا

  • رانندگان

با اعمال محدودیت در رفت و آمدها و روند صعودی شیوع ویروس کرونا، از میزان مسافرت‌ها نیز کاسته شده و این امر بیکاری تعداد زیادی از رانندگان را به دنبال داشته است. بیش از ۷۰ درصد از تعداد مسافران در دوران کرونا کاهش یافته است و این یعنی فلج شدن کسب و کار راننده ها با شیوع ویروس کرونا که معلوم نیست مهمان چند روزه ما باشد.

  • بانکداران

از آنجایی که ویروس کرونا از ۲ تا ۹ روز روی لباس باقی می‌ماند بنابراین کارمندان بانک با رد و بدل کردن اسناد، قلم، کاغذ و مدارک بانکی یا فیش‌های حقوقی شانس ابتلا خود به ویروس کرونا را بالا می‌برند و در این مدت متاسفانه شاهد جان باختن چندی از کارکنان بانک ها بدلیل مبتلا شدن به ویروس کرونا بوده ایم.

 

بانکدارن در معرض ویروس کرونا

 

  • پرسنل بیمارستان ها و کادر درمان

به دلیل شیوع بالای ویروس کرونا در جامعه، درصد درگیری پرسنل بیمارستان به عنوان جزئی از جامعه نیز خیلی بالاتر رفته است، ابتلای پزشکان و پرستاران به کرونا در هنگام ارائه خدمات به بیماران خبر تلخی است که متاسفانه این روزها می شنویم. اتفاقی که در تمام استان‌ها افتاده و جان پرستاران و پزشکان زیادی را هم گرفته است، تاثیر کرونا بر پرسنل بیمارستان شاید از آن دست تاثیرات است که به این زودی ها کمرنگ نمی‌شود.

 

تاثیر کرونا بر کادر درمان پزشکی کشور بسیار پر رنگ بوده است.

 

  • تولید و توزیع کنندگان غذا

مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها یکی دیگر از قربانیان کرونا بوده‌اند. چرا که با همه گیری ویروس کرونا دیگر شیرازی ها تمایلی به استفاده از غذای بیرون از خانه ندارند یا شاید خیلی کمتر تقاضا برای غذای بیرون از منزل دیده می‌شود.

  • کارگران

در این شرایط برخی از کارگران از کار بیکار شده‌اند، هیچ چتر حمایتی بر سر زندگی این افراد سایه نینداخته و مشکلات جدید ناشی از ویروس کرونا به مشکلات گذشته این قشر تلاشگر  اضافه شده است. بازیافت‌کننده‌های زباله، دستفروشان خیابانی، گارسون‌ها، کارگران ساختمانی، کارگران حمل و نقل و کارگران خانگی در این دسته‌اند، شاید به جرات بتوان این گروه‌ها را آسیب‌پذیرترین گروه از بحران کرونا به حساب آورد.

 

کارگران قشر آسیب پذیر جامغه

 

  • معلمین و اساتید

با شیوع ویروس کرونا و در پی آن تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، اساتید و معلمین مجبور به تغییر شیوه آموزش شدند و بجای کلاس و دانشگاه شیوه آموزش از راه دور و کلاس‌های از راه دور را جایگزین کردند. کلاسهایی که با نام کلاس آنلاین آموزش را با شیوه‌ای جدید روبرو کردند.

 

آموزش آنلاین جایگزین کلاس های حضوری از دیگر تاثیرات کرونا است

 

  • عطاری‌ها

در این بحبوهه کرونا جالب اینجاست که بعضی مشاغل بازار داغ‌تری نسبت به قبل پیدا کرده اند.  عطاری‌ها از آن دسته مشاغل هستند. خرید اسپند، پودر زنجبیل، عنبرنسا،چهار تخم، میخک و … با افزایش قابل توجهی روبرو شده است. هر آنچه در عطاری‌ها با عنوان ضدعفونی کننده و داروی دارای طبع گرم عرضه می‌شود ، این روزها با استقبال بی سابقه‌ای مواجه شده است.

رونق کار عطاران در پی کرونا

 

  • استخر، باشگاه، کتابخانه و….

تمام مشاغلی که در آنها گروهی از افراد در یک مکان جمع می‌شدند از تیر رس کرونا در امان نمانده اند. تعطیلی و رکود این مشاغل تاثیر کرونا بر مشاغلی همچون باشگاه و استخر را پررنگ کرده است.

تمام این مشاغل شاید گوشه ای از انبوه مشاغلی بوده است که تاثیر کرونا بر زوند آنها چشمگیر بوده است. اگر بخواهیم شرح تمام مشاغلی که تاثیر کرونا بر آنها پررنگ بوده است را بدهیم شاید باید تمام مشاغل موجود در شیراز را نام ببریم. چرا که به جرات می توان گفت کمتر شغلی را می توان پیدا کرد که تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته باشد و روند آن قبل و بعد از کرونا  یکسان باشد.

 

تعطیلی ورکود استخر ها باشگاه ها و مکان های پر تجمع

تاثیر دیگر کرونا بر مشاغل

گروهی از مشاغل نیز با شیوع کرونا فقط تغییر موقعیت داده‌اند و به جای کار روزانه در شرکت یا دفتر به صورت دورکاری و یا شیفت های کمتر کاری به کار خود با وجود کرونا ادامه می‌دهند که شاید بتوان دورکاری را روشی جدید برای بسیاری از مشاغل دانست که احتمال اینکه بعد از کرونا نیز همچنان به این شیوه فعالیت رواج داشته باشد زیاد است چرا که هزینه کمتر برای صاحبان مشاغل و راحتی بیشتر با صرفه اقتصادی در ایاب و ذهاب بخصوص در شهرهای بزرگی مثل شیراز  برای کارکنان از مزایای پررنگ دورکاری بحساب می‌آید که از تاثیرات کرونا بر مشاغل در شیراز بحساب می‌آید.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 9 Average: 5]

آگوست 31, 2020
دسته بندی :
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
نمایندگی استیل البرز شیراز x بخوانید...