منوی سایت

باغ عفیف آباد

بازدیدها: 663

باغ عفیف آباد

آیا به دنبال باغ عفیف آباد هستید؟ در ادامه به معرفی کامل باغ عفیف آباد، آدرس باغ عفیف آباد، ساعت کار باغ عفیف آباد، ورودی باغ عفیف آباد می‌پردازیم. با ادامه ی مطلب از سارجو همراه شوید.

 

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد یا گلشن از آثار تاریخی شهر شیراز است. این باغ در انتهای خیابان عفیف آباد شیراز جای گرفته‌است و هم‌اکنون در اختیار ارتش قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های سلاح خاورمیانه در آن وجود دارد. برای مطالعه ی بیشتر ما را همراهی کنید .

 

تاریخچه باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد | باغ عفیف آباد شیراز

 

تاریخ احداث امارت این باغ به سال 1284 برمی گردد، دورانی که میرزا محمد علی خان قوام آن را بنا نمود. امروزه اداره آن دراختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران است و آن را به یک موزه سلاح زیبا تبدیل کرده اند تا بازدید کنندگان ضمن لذت بردن ازمحیط زیبا و سرسبز باغ، از این موزه تماشایی و متفاوت نیز بازدید کنند. باغ این مجموعه در دوران صفویه خلق شده است و احتمالاً پادشاهان برای گشت و گزار و تفریح از آن استفاده می کردند.

اما پس از آن و در زمان قاجار این باغ توسط قوام خریداری شد و یک عمارت زیبا درون آن ساخته شد.وسعت کل مجموعه چیزی حدود 127 هزار مترمربع است. داستان نام این باغ نیز این است که در اواخر دوران قاجار این باغ بهدست عفیفه خانم، خواهرزاده بانی آن افتاد، از آنجا که این شخص در مرمت و گسترش آن نقش فراوانی ایجاد کرد و باعثرونق این باغ گردید در بین مردم این باغ به نام باغ عفیف آباد مشهور شد.

 

معماری باغ عفیف آباد

این باغ یکی از کهن‌ترین باغ‌های شیراز است، از همین رو سادگی دیرینهٔ خود نگهداشته‌ است. سردر باغ دارای چهار ستون گچی ساده است و سرستون‌های آن‌ها با الگو گرفتن از سرستون‌های تخت جمشید طراحی شده‌ است. در پیشانی سر درنگاره دو شیر دیده می‌شود به گونه‌ای که گویی در را در میان پنجه‌های خود گرفته‌اند. پس از گذر از در، دالانی که آن را به فضای اصلی باغ پیوند می‌دهد. در سوی دیگر در و بر پیشانی دهلیز آیین تاج‌گذاری یکی از پادشاهان ساسانی به چشم می‌خورد.

 

بخش های مختلف عمارت باغ عفیف آباد

 

ساختمان کاخ دارای دو طبقه است که در آن نزدیک به ۳۰ اتاق تالار وجود دارد. در شمال و جنوب تالار دو بخاری از سنگ مرمر تراشیده شده‌ است. طبقه پایین موزه نظامی شده‌ است و در آن آب‌نمای زیبایی ساخته شده و سوی خاوری آن با پنجره‌های رنگین ساخته شده‌است. این طبقه با سه پلکان به طبقه دوم راه می‌یابد. طبقه دوم راهروی بلندی دارد که در دو سوی آناتاق‌های تو در تو جای دارد. در مرکز این طبقه تالاری بزرگ و باشکوه وجود دارد. سقف تالار چوبی است و به به نقش‌های گلو بوته، شکارگاه و بزم و شادی آراسته شده‌است. دورادور دیوارها گچ‌بری و مقرنس‌کاری شده و درها و پنجره‌ها از شیشه‌های ساخته شده‌اند. در این طبقه «موزهٔ عبرت» قرار دارد که دربردارنده اتاق‌های همایش، رخت‌کن، نشیمن، مطالعه، پذیرایی وقمارخانه است.

در پیشانی ساختمان نگاره‌ای از تاجگذاری یکی از پادشاهان ساسانی با کاشی آراسته شده‌است. در اصلی ساختمان درسمت شمال است که از مسیر پلکان سنگی به تالار سرپوشیده می‌رسد. نمای شرقی عمارت دربرگیرنده ایوانی بزرگ وزیباست که در تمام طول بنا کشیده شده‌است. نمای غربی آن بسیار ساده است. ایوان جنوبی نیز از دید آذین بندی‌هاهمانند ایوان شمالی است. در جلو ایوان بزرگ عمارت چهار ستون بلند ساخته شده‌است و سقف آن با قطعات چوبی پوشیده شده‌است. سر ستون‌های ایوان با الهام از نقش‌های تخت جمشید گچ بری شده‌ است. همچنین در جلوی ساختمان نیز استخر بزرگی وجود دارد که راه اصلی باغ از جلو آن آغاز می‌شود. معماری این باغ آمیزه‌ای از ویژگی معماری دوران هخامنشی، ساسانی و قاجاریه است.

 

ساعت کاری: 8 تا 13 – 15 تا 19

شماره تماس:  07136267363

نشانی: استان فارس، شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

قیمت بلیط

قیمت ورودیه باغ عفیف آباد شیراز برای ایرانی: 30,000 ریال

قیمت ورودیه باغ عفیف آباد شیراز برای غیر ایرانی: 200,000 ریال

 

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 0 Average: 0]

ژانویه 25, 2020
دسته بندی :
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
دفتر مهاجرتی شیراز x بخوانید...