منوی سایت

کیک تولد

بازدیدها: 7027

کیک تولد

کیک تولد در هر تولدی مرکز توجه تمام افرادی است که در آن مهمانی هستند. کیک تولد با توجه به فراوانی و تنوع بیش از حد آن، برای همه ی ما انسانها در سراسر جهان نمادی مشترک دارد و آن هم خوشحالی و جشن و سرور است. کیک تولد یعنی شادی از بودن و به دنیا آمدن یکی از عزیزانمان که شاید کیک تولدش را دوست داریم با ذوق برایش تهیه کنیم. تولد روز بسیار مهمی در زندگی هر شخصی است و شاید کیک تولد یکی از چیزهایی است که به خاص بودن و سپری شدن بهتر این روز و به یاد ماندنی شدنش کمک می کند.

 

کیک تولد نشانه ی اهمیت و توجه شما به شخصی است که می توان با کیک تولد خوشحالش کرد.

 

واژه کیک تولد

احتمالا بیشتر شما نمیدانید که واژه کیک همان کاک فارسی است که در لغتنامه به معنی نان شیرینی است و هنوز در بعضی گویش مردم ایران به کار می رود مثلا در کرمانشاه، به معنای شیرینی نازک لوله شده است و در تبریز به صورت کوکه که به معنای چیزی است که لایی شیرین دارد.

 

کیک تولد از زمان های بسیار دور بهانه ی دورهمی و شادی در روز تولد بوده است.

 

تاریخچه کیک تولد

داشتن کیک در روز تولد اولین بار توسط یونانیان باستان ابداع شد که البته گروهی می گویند این رسم را از مصری ها آموختند. آن ها کیک تولد را به شکل ماه درست می کردند وروی آن را با شمع تزیین می کردند.پس از آن و در اوایل قرن 18با در دسترس قرار گرفتن تجهیزات آشپزی و شیرینی پزی برای همگان، فراوانی کیک تولد و قیمت آن مشابه کیک تولد های امروزی شد.

 

شمع روی کیک تولد

گفتیم که یونانیان باستان کیک هایی شبیه ماه درست می کردند و روی آن را با شمع تزیین می کردند تا کیک تولد مثل ماه بدرخشد و دودی که از فوت کردن شمع کیک تولد برمی خاست باعث میشد دعای آنها به آسمان برود و زودتر اجابت شود. البته گروهی دیگر معتقد هستند شمع روی کیک به آلمانی ها برمی گردد که برای بچه ها کیک تولدی با یک شمع اضافه تر از سنشان تدارک می بینند که نماد عمر کودک است و اینکه امید به زندگی را افزایش دهند.

 

شمع روی کیک تولد بهانه ای برای آرزو کردن تو شب تولد است.

تهیه کیک تولد

برگزاری روز تولد خودمان یا عزیزانمان و داشتن کیکی که ابهت روز تولد را دوچندان کند کاری است که شاید در نظر اول آسان به نظر برسد و انتخاب کیک تولد مستلزم توجه به نکاتی است که ما به اختصار برای شما توضیح می دهیم.

  • هزینه کیک تولد
  • تم تولد و تناسب آن با کیک تولد
  • طعم کیک تولد
  • مهمان های تولد
  • انتخاب مدل کیک
  • انتخاب قنادی یا تهیه کیک تولد خانگی

 

هزینه کیک تولد

برای برگزاری مهمانی باید نوعی مهمانی برگزار کنیم که با بودجه ما سازگار باشد. مقدار هزینه ی کل تولد را باید در نظر گرفت و با توجه به آن بدانیم دقیقا چه میزان می توانیم برای تهیه کیک تولد کنار بگذاریم. توجه به قیمت تمام شده ی کیک تولد نکته بسیار مهمی است که باید برای آن از قبل برنامه ریزی کرد.

 

کیک تولد اندازه و قیمتش مهم نیست بلکه اهیمت ما به کسی مهمه که براش تدارک دیدیم.

 

تم تولد و تناسب آن با کیک تولد

اگر تولد شما تم خاصی دارد مثلا دخترانه پسرانه یا …. بهتر است کیک تولد را طوری انتخاب کنید که با تم تولد سازگاری داشته باشد. اگر تم تولد رنگ خاصی دارد یا تزیینات و دکور خاصی مدنظرتان است بهتر است از آن در کیک تولد نیز استفاده کنید.

 

تم تولد یعنی هماهنگی تمام مهمان ها برای دورهم بودن اهیمت به سلیقه کسی که تولدش است.

مطالب مرتبط و پربازدید:

طعم کیک تولد

برای اینکه کیک تولد کاملا ایده آل باشد علاوه بر ظاهر زیبای کیک تولد باید به طعم و مزه کیک تولد نیز توجه ویژه ای بشود. بهتر است طعم کیک طوری باشد که به مزاج اکثر افراد حاضر در مهمانی خوشایند باشد.اینکه چه موادی در بین کیک باشد و مثلا میزان خامه کیک تولد چه مقدار باشد از مواردی است که خلاقیت شما و سلیقه شما حتما در آن تاثیرگذار خواهد بود.

 

کیک تولد لازم نیست کیک خیلی خاصی باشد شیرینی تولد با یک کیک ساده هم به دل می نشیند.

مهمان های تولد

اینکه بدانیم دقیقا چندنفر مهمان داریم جزء واجبات است چرا که کیک تولد ما و اندازه آن باید طوری باشد که با مهمان های دعوت شده و افرادی که می خواهند کیک بخورند تناسب داشته باشد. اینکه مقدار زیادی از کیک تولد دست نخورده باقی بماند یا چند نفر کیک نخورده از پیش شما بروند و یا مجبور باشید کیک را طوری تقسیم کنید که اصلا جالب نیست تا به همه برسد همه و همه از مواردی است که اصلا خوشایند یک میزبان یا کسی که تولدش است نیست.

 

کیک تولد را طوری انتخاب کنید که تمام مهمان های شما بتوانند ار کیک تولد خوشمزه شما بخورند.

 

انتخاب مدل کیک

قست سخت کار بدلیل وجود تنوع زیاد و فراوانی مدل ها در سایت های مختلف و یا قنادی ها، همین انتخاب مدل کیک تولد است که هم به سلیقه شما نزدیک باشد و هم میزان علاقه ی شما به کسی که تولدش است را برساند.توجه به جنسیت و سن کسی که تولدش است نیز از گزینه هایی است که بهتر است از آن غافل نشوید.

 

کیک تولد رو باید از قبل سفارش داد و تدارک دید تا اونی بشود که شما دوست دارید.

 

انتخاب قنادی یا تهیه کیک تولد خانگی

اگر یک قنادی خوب و معتبر که به محل زندگی شما نزدیک است را می شناسید و اطمینان کامل دارید از آن که دقیقا آن کیک تولدی را تحویل می کیریدکه می خواهید و البته با بودجه شما هم سازگار است پس شما در این قسمت کار راحت و با آرامش انتخاب می کنید. حال اگر به هر دلیلی مثل هزینه بالای قنادی دوری قنادی یا حتی مهارت بالای خودتان می خواهید زحمت تهیه کیک تولد را خودتان بکشید ما می توانیم چند طرز تهیه متفاوت که شایدبرای تهیه کیک تولد کمک اندکی به شما بکند در اختیارتان قرار دهیم.

 

در تهیه کیک تولد به علائق کسی که برایش کیک تولد تهیه می کنید بسیار توجه کنید.

 

طرز تهیه کیک تولد لایه ای

مواد لازم کیک تولد لایه ای:

  1. کره 1و 2/1 پیمانه (330گرم)
  2. شکر 2و 4/1پیمانه (460گرم)
  3. سفیده تخم مرغ 4عدد
  4. اسانس وانیل 4 قاشق چایخوری
  5. آرد سفید 3 پیمانه (390گرم)
  6. جوش شیرین 4/1 قاشق چایخوری
  7. بکینگ پودر 2و 4/3قاشق چایخوری
  8. شیر 1و 2/1 پیمانه
  9. باتر کرم یا خامه قنادی 5 پیمانه

 

  • در ابتدای کار باید فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد روشن کنید. کف سه قالب کیک 20 سانتی را کاغذ روغنی بکشید و دیواره هایش را چرب کنید.
  • کره و شکر را در کاسه ای بزرگی بریزیدو 2دقیقه با سرعت متوسط همزن بزنید تا پوک شود. سپس سفیده تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و یک دقیقه دیگر هم بزنید. مایه کیک تولد در این مرحله باید کمی غلیظ تر شود.
  • آرد، جوش شیرین و بیکینگ پودر را در کاسه دیگری با هم مخلوط کنید.
  • یک سوم از مواد خشک را به مایه اضافه کنید و با سرعت متوسط هم بزنید تا مخلوط شود. سپس نصف شیر را اضافه و مخلوط کنید. به ترتیب یک سوم از مواد خشک، باقیمانده شیر و باقیمانده مواد خشک را بریزید و هر بار هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط شوند. مایه در آخر غلیظ و براق به نظر خواهد رسید.
  • مایه را به قالب ها منتقل کنید و سطح آن را با کاردک یا با پشت قاشق صاف کنید. کیک ها را 30 دقیقه در فر بگذارید. کیک وقتی آماده است که خلال دندان از آن تمیز بیرون بیاید. اگر روی کیک ها کمی قهوه ای رنگ شد نگران نباشید.
  • کیک ها را بعد از چند دقیقه از قالب خارج کنید و در یخچال بگذارید. تا کیک خنک میشود. آیسینگ (باترکرم یا خامه قنادی) را آماده کنید.

 

سرهم کردن کیک تولد لایه ای

1- اگر روی کیک ها پف کرده و گنبدی شکل شده با چاقو آنها را ببرید. (اگر از یک قالب عمیق استفاده کردید با احتیاط کیک را به صورت سه لایه هم اندازه برش بدهید).

2-یک تکه مقوای ضخیم هم اندازه با کیک یا کمی بزرگتر ببرید و روی سینی گردان(یا دیس) قرار دهید. روی مقوا مقدار خیلی کمی از خامه یا باتر کرم را بریزید و پخش کنید تا کیک به آن بچسبد و در حین کار جابجا نشود. حال لایه اول کیک را وسط مقوا قرار دهید. یک لایه آیسینگ بکشید. سپس دو لایه بعدی را هم به همین ترتیب اضافه کنید. دور تا دور کیک یک لایه نازک آیسینگ بکشید و تا جای ممکن با کاردک صافش کنید. این لایه نازک برای این کیک خیلی هم ضروری نیست. اما برای کیک هایی مثل کیک شکلاتی که بیشتر خرد میشوند باید حتماً این لایه آیسینگ پایه را داشته باشید

3-با یک کاردک بزرگ دور تا دور کیک بکشید تا آیسینگ کاملاً صاف شود (اگر سینی گردان دارید کاردک را ثابت نگه دارید و آن را بچرخانید).

4- حال با استفاده از پالت آیسینگ اضافه که روی لبه کیک باقیمانده است را روی سطح کیک بکشید. این کار را برای دور تا دور کیک انجام دهید و در آخر روی کیک را تا جای ممکن صاف کنید.

در آخر روی کیک با ماسوره ستاره ای شکوفه بزنید و در صورت تمایل روی کیک تولد ترافل رنگی بپاشید.

 

طرز تهیه کیک تولد

مواد لازم کیک تولد:

  • آرد سفید : ۲ پیمانه
  • روغن مایع : ۱ پیمانه
  • شیر : ۱ پیمانه
  • شکر : ۱ پیمانه
  • تخم مرغ : ۳ عدد
  • بکینگ پودر : ۲ قاشق چایخوری

 

برای تهیه این کیک تولد ابتدا باید آرد را الک کنید. سپس به ان بکینگ پودر اضافه کنید و مجددا الک کنید. اکنون تخم مرغ ها را در ظرفی جداگانه بشکنید، شکر را با ان مخلوط کنید و با چنگال حسابی هم بزنید تا سفید و سفت بشود. در این مرحله باید شیر را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. پس از انجام مراحل قبلی، برای تهیه کیک تولد روغن مایع را کم کم اضافه کنید و حسابی با همدیگر ترکیب کنید. مخلوط آردی را که از قبل کنار گذاشته بودید کم کم به ان اضافه کنید و مدام هم بزنید تا گلوله گلوله نشود و صاف و یکدست شود. اکنون قالب کیک را چرب کرده و مقداری ارد به دیواره و کف ان بریزید. سپس مواد را در قالب کیک ریخته و ان را در فر بگذارید. البته فر را از قبل گرم کرده بودیم. این کیک در حرارت 170 درجه به مدت نیم ساعت پخته خواهد شد. میتوانید به دلخواه با میوه ها خامه یا هرچیزی دیگری آن را تزیین کنید.

 

طرزتهیه کیک تولد اسفنجی

موادلازم کیک تولد اسفنجی

  • شربت پرتقال ¼ لیوان
  • خامه فرم گرفته ۵۰۰ گرم
  • مغز گردو ۲ قاشق غذاخوری
  • کیک اسفنجی ۴ نفره ۱ عدد
  • شکلات خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • موز یک عدد

 

برای تهیه کیک تولد ساده ابتدا کیک اسفنجی را که از روز قبل پخته ایم را از ارتفاع آن به ۳ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و با کارد برش می زنیم و لایه های برش زده را در سینی قرار می دهیم و لایه زیرین کیک را روی تخته قرار می دهیم

و یک سوم از شربت پرتقال را روی ان می ریزیم. بهتر است این کار را با یک کفتگیر که روی آن سوراخ است انجام دهیم که شربت از روی کفتگیر به همه جای کیک نفوذ کند و مرطوب شود.بعد خامه فرم گرفته روی سطح کیک می ریزیم و آن را روی کیک پخش می کنیم تا تمامی قسمت های کیک از خامه پوشیده شود و نصف مغز گردو و شکلات خرد شده را روی خامه می ریزیم به صورتی که همه جای کیک از گردو و شکلات پخش شده باشد و موز را ورقه ورقه برش می دهیم.

 

چند نکته تهیه کیک تولد:

  • حتماً روی کیک های پف کرده را با چاقو صاف کنید و بخش اضافه را برای خوردن کنار بگذارید.
  • برای بریدن کیک قطور به سه لایه یکسان، میتوانید از خط کش و خلال دندان استفاده کنید. در دو سه نقطه از دیواره کیک خط کش را قرار دهید و با خلال دندان روی محل مورد نظر علامت بزنید (بگذارید در این مرحله خلال دندان داخل کیک بماند). سپس با چاقوی بزرگ اره ای دور تا دور کیک را روی نقاط مورد نظر ببرید. در آخر هم وسط کیک را برش بزنید.
  • می توانید از شمع های رنگی برای تزئین کیک تولد استفاده کنید.برای بریدن کیک از یک چاقوی بزرگ و تیز استفاده کنید و پس از هربار برش چاقو را تمیز کنید تا چسبیدن مایه آیسینگ به چاقو باعث نازیبایی برش بعدی نشود.

در آخر چند مدل کیک تولد جهت ایده گرفتن شما عزیزان قرار گرفته است.

 

کیک تولد دخترانه:

 

رنگ صورتی از رنگ های جذاب برای کیک تولد دخترانه بحساب می رود.

 

کیک تولد دخترانه باید با ظرافت و دقت و توجه به سن یک دخترخانم انتخاب شود.

 

کیک تولد برای بچه ها معمولا ذوق و هیجان قابل توجهی دارد.

 

کیک تولد خانگی نیاز به دانستن نکاتی دارد که اگر بدانید کیک تولد شما به کیک های قنادی شبیه خواهد شد.

سلیقه و خلاقیت از نکاتی است که در تهیه کیک تولد باید به آن توجه کرد.

 

مدل های کیک تولد مردانه

 

آقایون به اندازه خانم ها به توجه و برگزاری مراسمی شبیه تولد برایشان نیاز دارند.

 

کیک تولد مردانه نیاز به رنگهای سنگین و توجه به علایق مرد در تهیه آن دارد.

 

کیک تولد را از قنادی های معتبری که در تهیه آن مهارت دارند تهیه کنید.

کیک تولد پسرانه

 

 

 

 

کیک تولد دوقلوها

 

انتخاب کیک تولد واسه دوقلوها کمی سخت تر واست وسواس بیشتری می طلبد.

 

بچه ها علاقه زیادی به کیک تولد و هدیه در تولد دارند .

کیک تولد را سعی کنید همیشه از قنادی نزدیک سفارش بدهید که دردسر تحویل گرفتن نداشته باشید.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 6 Average: 4.3]

مارس 22, 2020
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
فروشگاه لوازم قنادی در شیراز x بخوانید...