منوی سایت

کاشی کاری در شیراز

بازدیدها: 586

کاشی کاری در شیراز

به دنبال مراکز کاشی کاری در شیراز هستید؟ یا به دنبال سرامیک کار در شیراز می‌گردید؟ قیمت کاشی کاری در شیراز چقدر است؟ برای پاسخ به سوالاتتان با مقاله ی کاشی کاری در شیراز از سارجو همراه شوید.

 

کاشی کاری در شیراز چیست؟

کاشی کاری در شیراز

 

کاشی از لحاظ تاریخی پنجمین شیوه اساسی و بنیادی در تزئینات ساختمان‌های آبده یی و ساختمان‌های عادی می‌باشد. استفاده از این شیوه در معماری اسلامی بسیار رایج است و طرح‌های جالب، جلوی رشد و کشف تزئینات خشتی و گچی را گرفت و همه علاقه‌مند به تزئینات با کاشی شدند.

استفاده از کاشی به نحوی که روی دیوار را کاملاً بپوشاند اولین بار در قرن ۱۳ و در قونیه به کار رفته‌است.کاشی کاری به صورت هنر تزئینی در کشورهای اسلامی به اوج شکوفایی خود رسید و یکی از ویژگی‌های برجسته معماری اسلامی به‌شمار می‌رود کاشی‌های که برای تزئین عمارات به کار می‌رود عموماً سه نوع بوده که ذیلاً توضیح می‌گردد.

الف: کاشی معرق: با تلفیق تکه‌های کوچک گوناگون ساخته می‌شود که به اساس طرح اصل یکایک تراشیده می‌شود و در جای معین آن نصب می‌گردد.

ب: کاشی معقلی: دارای طرح‌های هندسی است و از تلفیق اشکال هندسی ساخته می‌شود.

ج: کاشی مشبک

د: کاشی گره

ه: کاشی خشتی (هفت رنگ): از تلفیق خشت‌های ظریف لعاب دار که هریک از آن‌ها بخشی از طرح کلی را در بر دارد ساخته می‌شود و از قرن پنج قمری با گسترش و پیشرفت سایر شاخه‌های هنر اسلامی کاشی کاری نیز ترقی بیشتر کسب نمود.

 

کاشی هفت رنگ

کاشی کاری در شیراز

 

جزئیات کاشی‌کاری و طرح منارهٔ مدرسهٔ چهارباغ اصفهان، اثر پاسکال کوست، نقاش و معمار فرانسوی به سال ۱۸۴۰ میلادی.
سبکی از کاشیکاری است که در آن از کاشی‌هایی با شکل و ابعاد منتظم بنا بر سلیقه استادکار و ویژگی‌های محل اجرای اثر و اصولاً به شکل‌های مربع، مستطیل، شش ضلعی یا اشکال دیگر و در اندازه‌های متداول ۱۵×۱۵ و ۲۰×۲۰ سانتیمتر و برای مناره و گنبد در ابعاد ۱۵×۷٫۵ یا ۲۰×۱۰ سانتیمتر به صورت خشت با رنگ زمینه غالباً سفید تهیه شده، در کنار هم چیده و طرح یا خط مورد نظر بر روی کاغذ به وسیله سمبه سوراخ شده، سپس طرح اولیه به کمک گرده زغال بر روی کاشی کپی می‌شود و پس از آن به وسیله اکسید منگنز، قلم‌گیری شده و بعد با رنگ‌های مختلف امّا پایه حرارتی پایین‌تر از رنگ اول کاشی رنگ آمیزی می‌گردد و دوباره به کوره رفته وآماده نصب می‌شود.

هفت رنگ اصلی و متداول جهت رنگ آمیزی این آثار عبارتند از سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه‌ای، قرمز، زرد و حنایی که امروزه از سایر رنگها مثل طلائی، سبز و … نیز استفاده می‌شود.

سرعت اجرای کاشی کاری به سبک هفت رنگ نسبت به سبک معرّق بیشتر است. از این نوع کاشی‌ها در اماکن متبرکه و تاریخی استفاده شده‌است. از کاشی‌های هفت رنگ صنعتی در تزئینات منزل.محل کار و قهوه خانه‌ها استفاده می‌شود.

 

اصول کاشی کاری در شیراز

کاشی کاری در شیراز

کاشی کاری از موارد عملیات نازک کاری است که در قسمت‌های مختلف ساختمان شامل آشپزخانه و سرویس های بهداشتی بکار می رود. در این نوشته اصول کاشی کاری و موارد موردنیاز بصورت خلاصه آورده شده است.

مراحل کاشی کاری
۱- بررسی نقشه و متره

۲-تهیه مصالح و ابزارهای کاشی کاری

۳-اجرای رج اول

۴-اجرای سایر رج ها و کنترل کار

۵- بندکشی

بررسی نقشه و متره

از اصول کاشی کاری میتوان به این نکته اشاره کرد که پیش از اجرای کاشی کاری باید متراژ کار و نحوه ی پیاده‌سازی کاشی کاری مشخص گردد. براساس این متراژ و با در نظر گرفتن درصدی افت، مصالح لازم تهیه می گردد.

 

مصالح مورد نیاز در کاشی کار

۱- کاشی

۲-ماسه

۳-سیمان سیاه و سیمان سفید

۴- پودر سنگ

۵-چسب کاشی

۶-خاک رس

 

ابزارهای مورد نیاز برای کاشی کار

۱-تیشه

۲-شمشه

۳-تراز

۴-شاقول

۵-ریسمانکار

۶-ماله ی شیاردار

۷-مداد یا قلم علامت گذاری

۸-متر

۹-گونیا

۱۰-کاشی بر

۱۱- گازانبر

۱۲-سوهان

۱۳-سنگ سمباده دستی

۱۴- برس سیمی و فرز

۱۵-دستکش لاستیکی

۱۶-گونی کنفی

 

عملیاتی که قبل از اجرای کاشی کاری باید انجام داد

۱- قبل از اجرای عملیات باید زیرسازی کار از نظر شاقولی و گونیا بودن کنج ها و نبش ها کنترل نمود و چنانچه نواقص و اشکلاتی در زیرسازی وجود داشته باشد، آن‌ها را برطرف نمود. طبق اصول کاشی کاری در سطح زیرکاشی کاری نباید پوششی از کاهگل، گچ و خاک، گچ یا هر نوع ملات دیگری غیر از ماسه و سیمان وجود داشته باشد.

۲-کاشی را نباید قبل از نصب، به مدت زیاد در آب قرار داد که زنجاب شود، فقط کافی است کاشی را در آب فرو برده و به کاربرد.

۳- در سرویس های بهداشتی: حمام و دستشویی و مانند آنکه عایق کاری در بدنه ی دیوار قرار دارد حتماً باید روی عایق کاری توری سیمی، نصب و کاملاً به دیوار محکم شود.

 

روش انجام کاشی کاری

بطور کلی کاشی کاری به سه روش انجام می‌شود که عبارتند از:

۱-روش دوغاب ریزی

۲- روش ملات گذاری

۳-روش چسبی

بندکشی
منظور از بندکشی پرکردن درز بین کاشی ها به وسیله ی دوغاب است. برای پرکردن بندها از دوغاب سیمان سفید و پودر سنگ استفاده می شود. مقدار دوغاب برای هر مترمربع حدود ۰/۷۵ لیتر در نظر گرفته می شود،که این مقدار مطابق اصول کاشی کاری میباشد.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 4 Average: 5]

آوریل 1, 2020
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
خرید گاز صفحه ای در شیراز x بخوانید...