منوی سایت

موزه های شیراز

بازدیدها: 1941

موزه های شیراز

شما چقدر از موزه های شیراز اطلاع دارید؟ تا بحال از چند موزه در شیراز بازدید کرده‌اید؟ اصلا می‌دانید معروف ترین موزه های شیراز چقدر قدمت دارند؟ برای پاسخ به این سوالات و هرآنچه از موزه های شیراز بخواهید با تیم سارجو و ادامه این محتوا همراه شوید تا به معرفی موزه های شیراز مثل موزه ساسانی شیراز، موزه مردم شناسی شیراز و…بپردازیم. در سارجو بمانید.

معرفی چندی از شناخته شده ترین موزه های شیراز –  فارس

  • موزه ساسانی شیراز

موزه ساسانی شیراز که در اصل در شهر شیراز واقع نیست و در شهر تاریخی بیشاپور در کازرون قرار دارد، موزه بیشاپور(موزه ساسانی شیراز)  مجموعه‌ای از سنگ ها و کتیبه ها،کوزه ها و سکه های زمان ساسانیان که در کازرون و بیشاپور و حومه یافت شده اند،نگه داری می شود.

در واقع در موزه تخصصي مجموعه جهاني بيشاپور كازرون یا همان موزه ساسانی، آثار و اشياي بسياري شامل، معماري گچبري و شيشه اي بر جا مانده از دوران ساسانيان و اسلامي نگهداري مي شود. این موزه که دو فاز دارد بسیار کوچک است و به هیچ وجه نشانگر عظمت بیشاپور نیست.

 

 

  • موزه مردم شناسی شیراز

حمام وکیل در دوره زندیه به دست کریم‌خان زند ساخته شد. این بنا بدون شک یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است که هر ساله گردشگران و توریست‌های بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. بنایی که امروزه به یکی از بی‌نظیرترین موزه‌های مردم شناسی شیراز تبدیل شده است.

درحال حاضر در قسمت سربینه حمام وکیل 30 مجسمه مومی در حالت‌های مختلف طراحی شده که نمایشی از نحوه استحمام و آداب ویژه آن است. شاید به همیم دلیل باشد که از آن به عنوان موزه مردم شناسی شیراز نیز یاد می‌کنند. با ورود به موزه گرمابه شیراز می‌توان به آداب و رسوم، نحوه پوشش و فرهنگ مردم شیراز در گذشته پی برد.

 

 

  • موزه تخت حمشید شیراز

از مهم‌ترین و بهترین موزه‌های شیراز می‌توان به موزه‌ تخت جمشید یا پرسپولیس اشاره کرد. ساختمان موزه‌ تخت جمشید را شاید بتوان یکی از قدیمی‌ترین بناهایی دانست که در ایران به موزه تبدیل شده‌اند.

در بازدید از موزه تخت‌جمشید  می‌توانید بقایای ارزشمندی مثل کتیبه حرم خشایارشاه، مجسمه‌های سنگی و فلزی، گل‌نبشته‌هایی با خط ایلامی، زیورآلاتی از جنس طلا و نقره، سازهای قدیمی، سرستون‌ها، سرنیزه و پیکان، خمره‌ها و ظروف سفالی و… را تماشا کنید.

 

 

  • موزه پارس شیراز

موزه پارس شیراز در خیابان زند و منطقه باغ نظر شیراز قرار گرفته و بنای آن متعلق به دوره زندیه است.  این موزه به‌عنوان قدیمی‌ترین موزه استان فارس، آثار با ارزش بسیاری از ادوار مختلف تاریخی را در خود جای داده است.

ویژگی اصلی موزه پارس، قرار گرفتن آرامگاه کریم‌خان‌زند در بخش شاه‌نشین شرقی این عمارت است. این موزه شامل آثار بسیار ارزشمندی از دوره‌های متفاوت تاریخی است. از جمله این اشیا تاریخی می‌توان به شمشیر کریم‌خان‌زند، نقاشی‌های لطفعلی‌خان صورتگر، مجموعه قرآن خطی نفیس، اشیای تزئینی میناکاری‌شده و… اشاره کرد.

 

  • موزه نظامی عفیف آباد شیراز

موزه نظامی شیراز در باغ عفیف‌آباد قرار گرفته و به صورت تخصصی به ابزارآلات و سلاح‌های جنگی و نظامی کشف شده در شیراز می‌پردازد، عمارت عفیف آباد در دو طبقه ساخته شده و دارای دو بخش موزه اسلحه و موزه عبرت می باشد.

از سلاح‌های ارزشمند موزه عفیف آباد شیراز می‌توان به تفنگ‌های شخصی فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، رضاشاه، محمدرضاشاه و همچنین تفنگ‌های دلاوران نهضت جنگل، تپانچه دکتر حشمت و مسلسل آب انباری رئیس علی دلواری اشاره کرد.

 

 

  • موزه شاهچراغ شیراز

موزه شاهچراغ (ع) در صحن حرم شاهچراغ (ع) قرار دارد و وابسته به آستان مقدس شاه‌چراغ است.فضای اصلی موزهٔ شاه‌چراغ را یک سالن بزرگ تشکیل می‌دهد که در آن، آثار و اشیای وقفی، اهدایی و خریداری شده شامل قرآن‌های نفیس، کتاب‌های خطی، اشیای باستانی و هنرهای تزئینی به نمایش گذاشته شده است.

در موزه شاهچراغ همچنین می توانید انواع قرآن ها، نسخ خطی و آثار وقفی مردم، ظروف شیشه ای، سفالی، سکه های باستانی، اسلحه های قدیمی، سفالی، فلزی، فانوس، شمعدان ها و نقاشی های افراد مشهور را مشاهده کنید.

 

فهرست موزه های شیراز – استان فارس

نام موزه در شیراز – استان فارس نشانی موزه های شیراز
موزه پارس شیراز، خیابان زند، باغ نظر، نزدیک ارگ کریمخان
موزه نارنجستان قوام شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، نارنجستان قوام
گنجینه تاریخ فارس(خانه زینت الملک) شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند
موزه هنر مشکین¬فام(خانه فروغ الملک) شیراز، بافت قدیمی شیراز، بلوار آیت الله دستغیب، محله سنگ سیاه و در پشت امامزاده بی‌ بی دختران
خانه هنر(منزل صابر) شیراز
موزه آرشیو آواها و نواها(منزل منطقی¬نژاد) شیراز، میدان احمدی، پشت مسجد نو
خانه خاتم(منزل سعادت) شیراز
خانه لباسهای سنتی و آیینی ایران(منزل صالحی) شیراز، بافت تاریخی، روبه‌روی شاهچراغ، کوچه هفت پیچ، خانه صالحی
موزه سنگ هفت تنان شیراز،  انتهای بلوار هفت تنان
موزه شاهچراغ(ع) شیراز، میدان احمدی، آستان حضرت شاهچراغ
موزه تاریخ طبیعی شیراز،  بلوار مدرس، خیابان آزادگان
موزه نظامی(باغ عفیف¬آباد) شیراز، جنوب خیابان قصرالدشت، انتهای خیابان عفیف آباد
موزه هخامنشی(تخت¬جمشید)  شیراز، 10 کیلومتری شمال شهر مرودشت
موزه ساسانی(بیشاپور) کازرون ـ شهر تاریخی بیشاپور

 

مطالب مرتبط با گردشگری:

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 7 Average: 5]

می 3, 2021
دسته بندی :
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
سالن تئاتر شیراز x بخوانید...