منوی سایت

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

بازدیدها: 111

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

اگر به دنبال راه های مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل هستید، با این مقاله از سارجو همراه باشید. به بررسی نحوه‌ی برخورد با بیماران سکته مغزی، تغذیه بیماران سکته مغزی، ماساژ بیماران سکته مغزی، ورزش های بعد از سکته مغزی می‌پردازیم.

سکته مغزی چیست؟

مراقبت از بیماران سکته مغزی در منزل

سکته‌ مغزی اغلب در اثر انسداد رگ‌های خون رسان به مغز ایجاد می‌شوند. این مشکل باعث آسیب قسمتی از مغز می‌شود و در پی آن ممکن است عملکرد آن قسمت از مغز کاهش یابد یا از بین برود. برای مثال ممکن است نتوانید دست یا پای خود را حرکت دهید یا صحبت کنید. آسیب می‌تواند موقتی یا دائم، جزئی یا کامل باشد. در صورتی‌ که درمان بلافاصله پس از شروع علائم آغاز شود احتمال برقراری مجدد جریان خون مغز بیشتر می‌شود و میزان آسیب مغزی کاهش می‌یابد.

بهبودی و درمان بعد از سکته مغزی

سکته مغزی یک اتفاق واقعاً ترسناک در زندگی هر فردی است. درمان بعد از سکته مغزی می‌تواند یک پروسه طولانی مدت و پردردسر باشد و بسیاری از بیماران و اعضای خانواده آن‌ها راجع به یادگیری روش‌های بهبود سریع و بدون عوارض سکته مغزی دچار اضطراب هستند.

سکته مغزی موجب کاهش خون‌رسانی مغز می‌شود و این چیزی است که می‌تواند موجب مشکلات گفتاری و تحرک شود. خیلی سخت است که فردی ناگهان توانایی جسمی و اجتماعی خود را از دست بدهد، فردی که از لحاظ جسمی فعال بوده، ناگهان توانایی پیاده روی و صحبت کردن واضح را هم نداشته باشد. در واقع از آنجایی که سکته مغزی یکی مهم‌ترین علل ناتوانی طولانی مدت است، درمان بعد از سکته مغزی و درک پروسه بهبود بعد از آن بسیار مهم است.

ناتوانی‌های متداول بعد از سکته مغزی

مراقبت از بیماران سکته مغزی در منزل

این که بیمار بعد از سکته مغزی با چه ناتوانی مواجه می‌شود، بستگی به ناحیه مغزی دارد که تحت تأثیر سکته مغزی قرار گرفته است. حدود ۴۰% از افرادی که سکته مغزی می‌کنند، دچار اختلالات متوسط تا شدید می‌شوند که این اختلالات نیاز به مراقبت ویژه دارند و برای بهبودی این افراد بعد از سکته مغزی باید اقدامات درستی صورت گیرد.

بعضی از افراد بعد از سکته مغزی دچار این ناتوانی‌ها می‌شوند:

  • فلج شدن یک طرف بدن
  • بی حسی برخی از اندام‌ها
  • ناتوانی در درک و صحبت کردن

چگونه مغز بعد از سکته مغزی درمان می‌شود؟

ریکاوری و درمان بعد از سکته مغزی نیاز به صبر و شکیبایی دارد. دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند که چگونه مغز بعد از سکته مغزی بهبود می‌یابد، اما شواهد علمی و تحقیقاتی نشان می‌دهد که اگر جریان خون در ناحیه آسیب دیده مغز بازسازی شود، برخی از سلول‌های مغزی که بعد از سکته مغزی آسیب دیده‌اند ممکن است بتوانند عملکرد خود را از سر بگیرند. به این ترتیب می‌توان به درمان بعد از سکته مغزی امیدوار بود.

اهمیت مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

فردی که دچار سکته مغزی شده، به صورت موقت و یا دائم دچار ناتوانی هایی در حرکت و تکلم خواهد شد. طبق بررسی پزشکان، در صورت تغییر سبک زندگی و داشتن روحیه مناسب، انجام ورزش های منظم و یک همراه خوب، 80% این افراد به طور کامل بهبود می یابند. بیشتر افراد در این دوران، افسردگی را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل در این شرایط بهتر است که در منزل دوران نقاهت را سپری کنند.

مراقبت بعد از سکته مغزی چگونه است ؟

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

  • بر زمان بندی دارو و عوارض جانبی نظارت داشته باشید.
  • بسیاری از اثرات جانبی پس از سکته مغزی را درک کنید.
  • مراقبت  مکمل های غذایی باشید می تواند سکته مغزی را تشویق کند همیشه با پزشک خود سه بار بررسی کنید.
  • مراقب جابه جایی بیمار سکته مغزی باشید.
  • مراقب رژیم غذایی بیمار باشید .
  • تاثیر عاطفی سکته مغزی درک را کنید

اثر بخش ترین راه برای مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل چیست؟

متاسفانه سکته مغزی برای فرد بیمار مشکلات و ناتوانایی‌های موقتی و در بعضی مواقع دائمی و همیشگی را ایجاد می کند. آگاهی مراقب یا پرستار از مشکلات احتمالی مهم ترین فاکتور در مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل است. داروهای تجویز شده برای بیماران ممکن است عوارضی را به دنیال داشته باشد.

صدمات مغزی، مشکلات و موفقیت در درمان عوارض سکته مغزی، از فردی به فردی دیگر، متفاوت است. بنابرین شما به عنوان مراقب بیمار سکته مغزی نیاز دارید از تمام عوارض احتمالی بیمار با خبر باشید. شناخت کامل عوارض جانبی و مشکلات بیمار سکته مغزی اثر بخش ترین راهکار و روش برای کاهش دوران نقاهت و جلوگیری از مشکلات بعدی بیمار و مراقبین می شود.

اهمیت ورزشهای بعد از سکته مغزی و ماساژ بیماران سکته مغزی

فیزیوتراپی و انجام ورزشهای بعد از سکته مغزی می تواند به درمان ضعف عضلانی و بی حسی این افراد کمک کند. فیزیوتراپی و ماساژ باید به صورت مستمر و دائم اتفاق بیفتد. اما جا به جایی این بیماران و رفتن به مراکز فیزیوتراپی گاهی مشکل است. شما می توانید وظیفه مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل را بر عهده پرستار متخصص قرار دهید. انجام حرکت های فیزیوتراپی توسط این پرستارها انجام می شود.

 

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 4 Average: 4.8]

مارس 9, 2020
دسته بندی :
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
درمان صرع در شیراز x بخوانید...