منوی سایت

عمارت عفیف آباد شیراز

بازدیدها: 1036

عمارت عفیف آباد شیراز

یکی از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری شیراز، عمارت عفیف آباد شیراز می باشد. در این بخش از سارجو مطالبی جهت معرفی و آشنایی شما با این عمارت تهیه شده است.

 

عمارت عفیف آباد شیراز

عمارت عفیف آباد شیراز

معرفی

جاذبه های تاریخی زیادی در گوشه و کنار ایران عزیزمان به چشم می خورند که هر یک نشانی از تاریخ و فرهنگ غنی این سرزمین کهن دارند و علاقه مندان را از راه های دور و نزدیک به سوی خود می کشانند. تمرکز این جاذبه ها در برخی شهرها بیشتر است و جلوه ه ای خاص به آنها بخشیده اند.

شیراز یکی از همین شهرهاست؛ دیاری خوش آب و رنگ که با آمدن نامش عطر بهارنارج معروفش به مشام می رسد و حال و هوای متفاوتش شوق را در جان و تن جاری می سازد.

در قدم به قدم این شهر می توان ردپایی از تاریخ یافت و سازه ای تماشایی را دید. باغ های زیبای شیراز از جمله دیدنی های پرطرفدار آن هستند؛ مکان هایی که حال و هوایی خوش را برای مهمانان شان به ارمغان می آورند و آنها را برای لحظاتی از دغدغه ها و روزمرگی ها دور می سازند.

حتا اگر دوستدار تاریخ هم نباشید نمی توانید دست رد به این جاذبه ها بزنید. آنچه که پیش روی تان قرار می گیرد گوشه ای از هنر باغ سازی ایرانی است که دهان هر کس را به تحسین می گشاید.

از میان چندین باغ رنگارنگ شیراز، این بار نوبت عفیف آباد است که درش را به روی مان بگشاید و پذیرای ذهن کنجکاومان باشد.

باغ عفیف آباد شیراز

استان فارس، شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

مدت پیشنهادی بازدید

2 تا 3 ساعت

ساعت دسترسی

امروز جمعه 08:00 صبح تا 17:00

هزینه

5,000 تومان

شماره تماس

امکانات باغ عفیف آباد

در باغ عفیف آباد امکانات خوبی وجود دارد که هم گردشگران و هم عموم مردم از آنها استفاده می کنند.

سرویس بهداشتی

اجاره لباس های سنتی و عکاسی

قهوه خانه سنتی

کتابفروشی و فروشگاه صنایع دستی

 

تالار عروسی و مهمانسرا

استخر

زمین تنیس

زمین والیبال

نکته: توجه داشته باشید که امکانات ورزشی و تالار عروسی و مهمانسرا در اختیار ارتش قرار دارند. استفاده از آنها نیازمند رزرو قبلی است و با ورودی موزه ارتباطی ندارد.

راه دسترسی

آدرس: استان فارس، شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

برای دسترسی به این جاذبه از طریق وسایل حمل و نق عمومی می توانید به صورت زیر عمل کنید:

اتوبوس

برای آنکه با اتوبوس به باغ عفیف آباد برسید، سوار بر اتوبوس هایی شوید که از بلوار استقلال عبور می کنند. در ایستگاه زرهی، سر بلوار بعثت پیاده شوید و با کمی پیاده روی به در باغ برسید.

مترو

نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ عفیف آباد، ایستگاه آوینی است. پس از پیاده شدن از مترو در بلوار آوینی سوار تاکسی هایی شوید که به خیابان عفیف آباد می روند. در انتهای این خیابان پیاده شده و راه باغ عفیف آباد را در پیش بگیرید.

تاکسی

از آنجا که شیراز شهری گردشگرپذیر است، تاکسی های زیادی را در آن می بینید که اقدام به جا به جایی مسافران می کنند. شما به راحتی با استفاده از این تاکسی ها و یا تاکسی های آنلاین می توانید خودتان را از هر نقطه ای از شهر به باغ عفیف آباد برسانید.

اطلاعات بازدید

زمان بازدید: همه روزه از 08:00 تا 17:00

بهای بلیت: 5000 تومان برای ایرانی ها و 50000 تومان برای خارجی ها

نکات مهم بازدید از موزه و بناهای تاریخی

بازدید خود را در مسیرهای تعیین شده انجام دهید.

دست کودکان خود را به هنگام بازدید رها نکنید تا از مسیر خارج نشوند. عدم کنترل آنها می تواند منجر به برخورد کودکان تان به آثار نمایشی و  در نتیجه آسیب به آنها شود.

فاصله مناسب با حفاظ های شیشه ای و پایه ای را حفظ کنید تا باعث سقوط این حفاظ ها نشوید.

به هیچ عنوان آثار را لمس نکنید. این کار باکتری، رطوبت، تعرق و … دستان شما را به آثار منتقل می کند و به مرور منجر به ایجاد برخی ترکیبات آسیب رسان در سطح آنها و در نهایت تخریب شان می شود.

در هنگام عکاسی از آثار موزه ای از فلاش استفاده نکنید. فلاش اشعه های آسیب رسان دارد و به مرور زمان بر روی آثار مختلف مانند تابلوهای نقاشی، بافته ها، آثار دارای رنگینه و… تاثیر بدی می گذارد و موجب از بین رفتن آنها می شود.

در هنگام عکاسی به ویژه در داخل موزه از مونوپاد استفاده نکنید چرا که احتمال برخورد با اشیا را افزایش می دهد.

توقف در مسیر بازدید جهت عکس های یادگاری موجب ازدحام جمعیت می شود. به دلیل مسایل حفاظتی از این کار خودداری کنید.

خوراکی خود را به فضای داخلی موزه نبرید.

از ریختن زباله در فضاهای داخلی موزه و فضای سبز خودداری کنید.

در صورت مشاهده هرگونه خسارت و آسیب بازدیدکنندگان به بناها و آثار موزه ای از قیبل یادگاری نویسی بر روی بناها و آثار، به سرعت مسئولان موزه را در جریان قرار دهید.

در صورت داشتن هر گونه سوال از راهنمایان موزه کمک بگیرید.

وسعت باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد وسعتی حدود 127000 متر مربع دارد.این باغ در دوره صفویه از باغ های مهم و گردشگاه پادشاهان بود. در این دوران این باغ توسط شاهان صفوی مورد استفاده قرار می گرفته است.در زمان قاجاریه، میرزا علی خان قوام الملک این باغ را خریداری و اقدام به نوسازی باغ و درختان کرد و عمارتی زیبا و آراسته در آن بنا نمود. قوام دوم قناتی در نزدیکی باغ را برای آبیاری آن خریداری کرد .

در سال 1340 ارتش در مزایده این باغ را خریداری می کند تا اینکه پس از انقلاب اسلامی و به کوشش ارتش جمهوری اسلامی و همزمان با روز ارتش در تاریخ 29 فروردین 1370، باغ عفیف آباد به موزه نظامی شماره 2 کشور مبدل می شود.این مجموعه شامل یک کاخ سلطنتی، موزه سلاحهای قدیمی و یک باغ ایرانیست که همگی برای بازدید عموم هستند .

مساحت باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد یا باغ گلشن شیراز

ثبت باغ عفیف آباد شیراز در فهرست آثار ملی

این باغ که معماری آن آمیزه ای از ویژگی های معماری دوران هخامنشی ، ساسانی ،زندیه و قاجاریه است، در تاریخ 10/3/1351 با شماره 913 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .

قهوه خانه سنتی و حمام خزینه ای در باغ عفیف آباد

ساختمان قهوه خانه به شیوه معماری ایرانی ساخته شده است. دیوارهای قهوه خانه با آجر ساخته شده در میانه قهوه خانه حوض کوچکی وجود دارد. این قهوه خانه دارای شش حجره می باشد که آراسته به نقوش شاهنامه فردوسی می باشد و با ظرافت و زیبایی خاصی بر روی کاشی کشیده شده است.

از آن میان این نقاشی ها می توان «داستان ضحاک و کاوه آهنگر»، «داستان زال و سیمرغ»، «نبرد رستم و سهراب»، «نبرد تهمتن و دیو سفید» و «نبرد رستم و اسفندیار» را نام برد

ساختمان حمام هم بر اساس شیوه سنتی حمام های سنتی ایران بنا شده است. این حمام دارای دو خزینه آب سرد و گرم می باشد که از جاسازی دیگ مسی در کف خزینه، آب گرم فراهم می شده است.

حمام کهن باغ در پشت بام دارای مناره و قبه است. در دیوارهای این حمام نقش های برجسته ای به چشم می خورد،که از آن میان می توان به فرهاد در کوه بیستون، دیدار مردم با خسرو پرویز ساسانی، صحنهٔ ورودی یوسف به جمع زنان مصری اشاره کرد . عمارت عفیف آباد شیراز

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 3 Average: 5]

ژانویه 22, 2020
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
باغ عفیف آباد x بخوانید...