منوی سایت

آشنایی با رفوگری فرش

بازدیدها: 390

مواردی که در مقاله رفوگری فرش می خوانید:

 


رفوگری فرش چگونه است؟

رفوگری فرش یا همان ترمیم فرش پوسیده جهت از بین بردن پارگی فرش ماشینی یا تعمیر شیرازه فرش مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت رفو فرش دستباف از سایر فرش ها گران تر است. رسیدگی و رفو فرش به صورت مناسب جز وظایفی است که نباید در آن کوتاهی کرد. همانطور که میدانید فرش زینت هر خانه است پس باید در نگهداری از آن نهایت دقت را داشته باشیم. گاهی به دلیل بی توجهی افراد نسبت به مراقبت از فرش و همچنین به دلیل اتفاقات غیر قابل پیش بینی، فرش دچار آسیب هایی می شود که باید هر چه سریع تر به رفع آن پرداخت. رفوگری فرش عملی است که در چنین مواقعی به ما کمک می کند تا به کمک آن فرش آسیب دیده را ترمیم کنیم.

رفوگری فرش و رفو فرش سوخته

رفوگری فرش را به دست متخصص این رشته بسپارید.

 

رفوگری فرش برای ما ایرانی‌ها، که خاطرات تلخ و شیرین زیادی را درگذر زمان، روی فرش‌های خانه مادربزرگ رقم زدیم و بزرگ و بزرگ‌تر شدیم بسیار حائز اهمیت است. رفوگری فرش به معنی ترمیم و مرمت قسمت‌های پاره شده، ساییده شده، فرسوده، سوخته، بیدزده و…است که کاری بسیار ارزشمند است و به تخصص و مهارت نیاز دارد. ارزش این کار را زمانی بیشتر حس می‌کنید که دیگر نیازی نیست فرش دلخواه‌ یا گران‌قیمت‌تان را به علت مشکلی که برای قسمت کوچکی ازآن به‌وجوآمده، تعویض نمایید! با استفاده از دانش رفوگری فرش به سادگی این مشکل برطرف می‌شود و باز هم فرش با همان زیبایی سابقش زیر قدم هایتان پهن می‌شود و خاطره می‌سازد.


 

چه زمانی باید رفو فرش انجام شود؟

در بسیاری از موارد دیده شده که فرش به دلیل استفاده بیش از حد و در معرض نور مستقیم قرار گرفتن فرش، دچار فرسودگی و پوسیدگی قرار می گیرید. همچنین در بعضی مواقع فرش به دلیل سوختی هایی ناشی از سیگار، قلیان، پاره شدن و بید زدگی نیز دچار آسیب خواهد شد که در این مواقع به ترمیم و بازسازی بخش های مذکور فرش نیاز داریم که به آن رفوگری فرش می گویند.


 

آسیب هایی که با رفوگری فرش، درمان می‌شوند.

می خواهیم میزان ارزش رفوگری فرش را از دل ارزشی که فرش برایمان دارد، استخراج کنیم! بین تمام اسباب و وسایل‌هایی که برای شروع یک زندگی، تهیه می‌کنیم، فرش یکی از اصلی ترین و اصیل ترین هاست. اگر فرش یا حتی گلیمی کوچک کف خانه پهن نباشد، جای خالیش به‌قدری حس می‌شود که گویی یکی از قطعات اصلی پازل خانه گم شده و خانه بدون آن،کامل نیست و چیزی کم دارد!

 

رفوگری فرش با قیمت مناسب

 

رفوگری فرش دانش و مهارتی است که در زمینه حفظ زیبایی وجلوه فرش، تا آنجا که امکان دارد، تلاش می‌کند و ازاین جهت برای ما بسیار حائز اهمیت است چراکه فرش به علت دردسترس بودن درمعرض آسیب‌های زیادی وجود دارد.

بعضی از آسیب های مربوط به فرش مثل فرسودگی و ازبین رفتن رنگ‌ و رو با گذر زمان و به صورت خودبه‌خود به‌جود می‌آید، اما با این وجود بازهم با نگهداری و مراقبت صحیح از فرش تا حدی می‌توان از آن جلوگیری کرد، اما برخی آسیب‌های دیگر، مثل سوختگی با سیگار یا آتش، پارگی با اجسام تیز و برنده وجود دارند که از حوادث ناشی می‌شوند و با رعایت برخی نکات ایمنی می‌توان مانع از بروز آن شد.

با توجه به توضیحات ذکر شده، در وهله اول توصیه می کنیم تا حد امکان در حفظ و نگهداری از فرش‌تان کوشا باشید، حال اگر به هردلیلی، فرش منزل‌تان دچار آسیب شد جای هیچ نگرانی نیست! ما برای همین اینجاییم و قصد داریم با معرفی مهارت رفوگری فرش، خیال‌تان را راحت کنیم و به شما اطمینان خاطر بدهیم که اگر فرش مورد علاقه‌تان دچار آسیب شده، نگران نباشید. ما درکنار مهارت رفوگری فرش از شما حمایت می‌کنیم و فرش مورد علاقه‌تان را با همان جلوه‌ی سابقش به آغوش گرم خانواده بازخواهیم‌گرداند!


 

اهمیت مهارت در رفوگری فرش

همراهان همیشگی سارجو، لطفا چشم ‌بسته و بدون آگاهی کار رفوگری فرش را به هر کسی واگذار نکنید! بدون شک این فعالیت نیز مانند پزشکی و مهندسی، به دانش، تخصص و مهارت خاصی نیاز دارد و اگر می‌خواهید فرش‌ آسیب‌دیده‌تان به بهترین شکل ممکن ترمیم شود و مانند سابق در مرکز خانه شما بدرخشد، آن را به دستان کسی بسپارید که در رفوگری و ترمیم فرش، حرفی برای گفتن داشته باشد و پس از اتمام کار بتواند لبخند رضایت و شادی برلبان شما بکارد.

مراکز و قالیشویی های معتبر و قابل‌اعتماد از جمله این موارد اند که می‌توانید با خیال‌راحت کار رفوگری فرش‌تان را به آن‌ها بسپارید!


 

ابزارهای مورد استفاده در رفوگری فرش

در این بخش قصد داریم اندکی بیشتر شما را با حرفه‌ی رفوگری فرش آشنا کنیم و اطلاعات تان را دراین زمینه بالاتر ببریم. آشنایی نسبی با ابزارآلات و نحوه انجام عملیات رفوگری،ترمیم یا مرمت فرش، شما را درجریان اتفاقاتی که قرار است برای فرش‌تان رقم بخورد قرار می‌دهد و سبب می‌شود با آرامش بیشتری، فرش‌تان را برای این کار آماده کنید.

برخی از ابزارهای مورد نیاز در رفوگری فرش عبارتند از:

قلاب: قلاب که در دو نوع، قلاب خواب مشهد و قلاب خواب پشت وجود دارد یکی از ابزارهای رفوگری فرش است که برای ایجاد یا جایگزین کردن گره در مکان های رفو وکوچک فرش، که امکان گره‌زنی وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد!

سوزن: یکی دیگر از ابزارهای رفوگری فرش سوزن است، که برای چله‌گذاری، پودگذاری، چرم دوزی، تارکشی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درفش: درفش یک ابزار آهنی، نوک‌تیز و میله‌ای شکل است که برای بیرون کشیدن چله‌ها و پودهای آسیب‌دیده از داخل قالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیله: کیله یک ابزار قابل انعطاف است که از شیارهای ریزفلزی تشکیل شده و کاربرد آن این است که با کشیده شدن برروی پرزهایی که تازه بافته شده، موجب کهنگی آن نقاط و یکسان شدن خواب فرش باسایر نقاط می‌شود.

از دیگر ابزارهای مورد استفاده در رفوگری فرش می‌توان به قیچی،شانه رفوگری، چنگال، اتو، میخ، چاقو، نخ پود و پنبه‌ای(چله)، میخ‌کش، چهارچوب، تخته شیب‌دار و … اشاره کرد.


 

آموزش رفوگری فرش

مرحله‌اول رفو فرش:

فرش را از پشت به چهارچوب متصل می‌کنند.

 

مرحله دوم رفو فرش:

رفوگر بااستفاده از نخ‌های هم‌رنگ فرش،خرابی‌های فرش را برطرف می کند و اگر چله‌ی اول و آخر فرش نیز خراب شده باشد آن را ترمیم می‌کند.

 

مرحله سوم رفو فرش:

باتوجه به‌این‌که چه نوع آسیبی به فرش وارد شده، عملیاتی که در رفوگری فرش انجام می‌شود نیز با هم تفاوت دارد، پس دراین مرحله رفوگر بسته به تشخیص خود کار را پیش می‌برد.

 

مرحله چهارم رفو فرش:

دراین مرحله از رفوگری فرش، قسمت‌های سوخته‌شده، پاره شده یا بیدزده با دقت و مهارت ترمیم می‌شوند، در این قسمت رفوگر باید دقت داشته باشد نقشه و طرحی که دراین قسمت انجام می‌دهد با نقشه‌ی اصلی فرش کاملا مطابقت داشته باشد تا از زیبایی و جلوه‌ی فرش نکاهد.

 

مرحله پنجم رفو فرش:

برای این‌که رنگ قسمت آسیب‌دیده فرش با قسمت‌های دیگر فرش مطابقت کند لازم است کسی که‌ این کار را انجام می‌دهد علاوه‌بر رفوگری فرش در زمینه رنگرزی نیز مهارت داشته‌باشد.

 

مرحله ششم رفو فرش:

اگر قسمتی از فرش پاره شده باشد برای ترمیم، بخش پاره‌شده را ازپشت با ماژیک علامت‌گذاری می‌کنند و اگر پارگی بیش از حد عمیق باشد ابتدا آن را با تیغ به صورت کامل و حرفه‌ای برش می‌زنند و سپس به ترمیم آن می‌پردازند.

 

مرحله ششم رفوگری فرش:

پس از اتمام کار، اگر رنگ قسمت رفو شده با قسمت‌های دیگر فرش تفاوت داشته باشد، با استفاده از کیله ‌کشی و اتو زدن روی قسمت مورد نظر، رنگ آن را به رنگ سایر نقاط فرش نزدیک می‌کنند.


همراهان همیشگی سارجو، امیدواریم مطالب این بخش برای شما مفید واقع شده باشد و از این پس بتوانید فرش های آسیب دیده و دوست‌داشتنی خود را باردیگر با رفوگری فرش، به خود بازگردانید.

در مورد این پست نظر بدهید
[Total: 1 Average: 5]

جولای 11, 2020
دسته بندی :
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
ثبت و تبلیغات رایگان کسب و کار شما!
نصب پمپ آب در شیراز x بخوانید...