بازدیدها: 1109
آیا میدانید رپورتاژ آگهی چیست؟ رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری یکی از انواع روشهای تبلیغاتی است. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ی رپورتاژ با مقاله ی رپورتاژ چیست از سارجو همراه باشید. به بررسی نمونه های رپورتاژ آگهی و رپرتاژ خبری میپردازیم.
رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری یکی از انواع روشهای تبلیغاتی است که در قالب گزارش ارائه می شود، گزارشی که کاملا بی طرفانه به نظر می رسد اما هر آنچه که شما مشاهده می کنید تلاشی جهت معرفی محصولات یک کسب و کار بخصوص میباشد.
از آنجا که شیوه تبلیغات در رپورتاژ، مستقیم نیست و فقط یک سری اطلاعات به خوانندگان می دهد نسبت به سایر آگهی های تبلیغاتی با استقبال بهتری روبرو شده، زیرا مخاطب احساس می کند در حال کسب اطلاعات است و مقاومتی برای خواندن یا دیدن اینگونه آگهی ها نشان نمی دهد حال آنکه در دل این مطالب، پیام تبلیغاتی نهفته شده است.
در واقع رپورتاژ آگهی به این دلیل تاثیرگذاری بالاتری دارد که نوعی تبلیغات غیرمستقیم محسوب میشود و به نسبت تبلیغات سنتی مخاطب، تمایل بیشتری برای مطالعه مطلب خواهد داشت. این نوع آگهی به نفع تبلیغ کننده هم هست چرا که اطلاعات بیشتری را می تواند به مخاطب ارائه بدهد و محصول خود را به طور کامل معرفی کند.
به طور کلی می توان گفت این نوع آگهیها اغلب محتوا محور بوده و طول مطلب در آنها زیاد است و به مزایای محصولات اشاره می کند، با این وجود گاهی از عناصر بصری هم در آنها استفاده میشود.
تقسیم بندی رپورتاژ آگهی به نوع رسانه ای که آگهی در آن منتشر میشود بستگی دارد.
انواع رپورتاژ آگهی عبارت اند از:
نکته: نحوه نگارش محتوا در هریک از رسانه های فوق متفاوت بوده و می بایست اصول کلی آن بخوبی رعایت گردد.
واژه رپورتاژ آگهی برای اولین بار در سال 1946 به ادبیات انتقادی رسانهها اضافه شد.
به دلیل اعتماد مخاطبان به رسانهها، رپورتاژ آگهیها بسیار موثرند ولی گاهی چون هیچگونه اشاره ایی به تبلیغاتی بودن انها نمی شود، بسیاری از خوانندگان یا ببنندگان بعد از خواندن یا دیدن یک مقاله یا ویدیو تبلیغاتی، احساس فریب خوردگی داشته اند و احتمال دارد که اعتماد خود را نسبت به ان محصول از دست بدهند، به همین دلیل در کشورهای پیشرفته قوانین بسیار سختی علیه رپورتاژ آگهیها تصویب شده و میشود، تا مخاطبان کاملا قادر به تشخیص آن ها باشند. (همراه با ویدیو ذکر می شود که شرکت بخصوصی اسپانسر این محصول است).
صاحبان کسب و کار، برای معرفی محصولات و خدمات جدید خود تبلیغات آن را به مجلات، روزنامه ها، رسانه های ملی (رادیو، تلویزیون) یا وبسایت ها می سپارند که هر کدام هزینه متفاوتی دارد. باید در نظر داشته باشید که مخاطب هدف شما بیشتر با کدام رسانه در تعامل است، اگرچه متداول ترین نوع آن قرار دادن آگهی خود در سایت های پربازدید است.
پس از اینکه رسانه مورد نظر خود را انتخاب کردید می توانید تمامی جزیئات و اطلاعات لازم برای مشتریان خود را در قالب یک داستان یا روایت اثرگذار طراحی کنید، این نوع تبلیغات شامل جزئیات بیشتری می شود و همه اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مخاطب قرار خواهد داد.
معمولاً متن آگهی توسط شخصی در داخل سازمان سفارشدهنده یا شرکت تبلیغاتی تنظیم میشود.
شرکت های بزرگ اغلب خودشان یا به کمک فرد خلاقی از شرکت تبلیغاتی، آگهی مربوط به خود را می سازند. با انتشار رپورتاژ خبری در سایت های بزرگ و پرخواننده، شما فرصت این را دارید که خودتان را به طور کامل به کاربران بیشماری معرفی کنید. بهتر است به وبلاگهایی رپورتاژ آگهی بدهید که با حوزه فعالیت شما سنخیت دارند و ترجیحاً به دنبال آنهایی باشید که کاربران و دنبال کنندگان زیادی دارند.
در حال حاضر قیمت گذاری رپورتاژ آگهی تحت مدیریت و سازمان خاصی نیست و نظارتی بر قیمت ها صورت نمیگیرد. به همین دلیل هر سایت بر اساس سیاست گذاری داخلی خود هزینه رپورتاژ آگهی را مشخص میکند. این شرایط سبب شده کسب و کارها برای انتخاب و مذاکره با سایت ها دچار مشکلاتی شوند و بعضا هزینه های زیادی را به شرکتها تحمیل میکند. کیفیت وب سایت از نظر همه کارشناسان مهمترین ملاک تعیین هزینه رپورتاژ آگهی است.
مقایسه اتوریتی دامنه (DA) و اتوریتی صفحه (PA) سایتها یکی از بهترین ملاک های سنجش کیفیت سایت و تعیین قیمت رپورتاژ است. اتوریتی دامنه یک عدد ۰ تا ۱۰۰ است که هرچقدر به ۱۰۰ نزدیک تر باشد ارزشمند تر خواهد بود. سایت هایی که اعتبار آنها کمتر از ۳۰ باشند در ردیف “ضعیف” قرار دارند، سایتهایی با اعتبار ۳۰ تا ۴۵ “متوسط” و سایت هایی که بین ۴۵ تا ۶۰ باشند “عالی” ارزیابی میشوند.
از دیگر عوامل مهم spam score (هرزنامه) را می توان گفت که به میزان موارد ناخواسته و منع شده توسط گوکل گفته می شود. spam score عددی بین ۰ تا ۱۷ است، چنانچه سایتی که اسپم اسکور بالایی دارد به شما لینک دهد ممکن است تاثیر منفی بر اسپم اسکور سایت شما داشته و نهایتا موجب جریمه سایت شما توسط گوگل میشود.
1- رپورتاژ خود را در سایت های مرتبط با حوزه کسب و کارتان منتشر کنید، سایت هایی که به لحاظ موضوعی و محتوایی با سایت شما همخوانی دارند.
2- اگرچه عموما سایت های خبرگزاری، برای انتشار رپورتاژ آگهی بسیار مناسب هستند.
3- بازدید سایت مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید و بررسی کنید که در حوزه کاری مورد نظر، این سایت چه میزان بازدید دارد. هر چه میزان بازدید سایت و مخاطب علاقمندی که دارد بیشتر باشد، می تواند اثر گذاری بیشتری برای شما ایجاد کند.
4- به اعتبار دامنه و عمر دامنه سایت میزبان رپورتاژ توجه کنید.
5- سایت هایی که spam score آنها بین صفر تا سه است، سایت های مناسبی می باشند.
علاوه بر تاثیر این روش در افزایش مشتریان، رپورتاژ آگهی از نظر ارتقاء رتبه سایت و افزایش بازدید وبسایت نیز بسیار مورد توجه است. چرا که در بخش هایی از متن خبر یک یا چند کلمه کلیدی به سایت تبلیغات دهنده لینک میشود، از طرفی معمولا رپورتاژ را در سایتهای خوب و معتبر منتشر می کنید که شاهد اثرات خوب آن بر سئو خواهیم بود.
یک رپورتاژ استاندارد باید موجب رضایت اسپانسر، شرکت یا فرد سازنده آگهی و همچنین خوانندگان آن شود.
پس از انتشار رپورتاژ آگهی، از به اشتراکگذاری لینک آن در شبکههای اجتماعی غافل نشوید.
آگهی خود را در هر شبکه به شکل متفاوتی معرفی کنید تا موجب آزار افرادی که بهطور همزمان شما را در چندین شبکه اجتماعی دنبال میکنند، نشود.
زمان مناسب برای انتشار رپورتاژ آگهی وقتی است که سایت شما در کلمات و عبارات کلیدی مورد نظر، حداقل در صفحه اول یا دوم گوگل باشد و انتشار رپورتاژ آگهی، موجب ارتقا رتبه سایت در کلمات کلیدی موردنظر میگردد.